„საქართველოს საგადასახადო კოდექსში ცვლილების შეტანის შესახებ“
📦 საკანონმდებლო პაკეტი
„საქართველოს საგადასახადო კოდექსში ცვლილების შეტანის შესახებ“
- „საქართველოს საგადასახადო კოდექსში ცვლილების შეტანის შესახებ“ (ეს პროექტი) საქართველოს კანონის პროექტი
- „საქართველოს ადმინისტრაციულ სამართალდარღვევათა კოდექსში ცვლილების შეტანის შესახებ“ საქართველოს კანონის პროექტი
- „საქართველოს საგადასახადო კოდექსში ცვლილების შეტანის შესახებ“ საქართველოს კანონში ცვლილების შეტანის თაობაზე“ საქართველოს კანონის პროექტი
📋 განხილვის ეტაპები
ინიციირებული ვარიანტი
📄 საქართველოს პარლამენტის ბიუროს გადაწყვეტილება ნორმატიული აქტის პროექტის განხილვის პროცედურის დაწყების შესახებ (422 KB)
📄 საქართველოს მთავრობის წარდგინება (193 KB)
📄 ამონაწერი სხდომის ოქმიდან (207 KB)
📄 განკარგულება (208 KB)
📄 საქართველოს კანონის პროექტი (266 KB)
📄 განმარტებითი ბარათი (193 KB)
📄 იმ მუხლების მოქმედი რედაქცია, რომლებშიც წარმოდგენილი კანონპროექტით შედის ცვლილება (946 KB)
📄 დასკვნები (529 KB)
I მოსმენა
✓ 67 ✗ 0
საქართველოს პარლამენტის დადგენილება (1)
II მოსმენა
✓ 71 ✗ 0
საქართველოს პარლამენტის დადგენილება (2)
III მოსმენა
✓ 74 ✗ 0
საქართველოს პარლამენტის დადგენილება (3)
კანონი
🏛️ კომიტეტები
- საფინანსო-საბიუჯეტო კომიტეტი წამყვანი კომიტეტი
- დარგობრივი ეკონომიკისა და ეკონომიკური პოლიტიკის კომიტეტი კომიტეტი რომლის დასკვნაც სავალდებულოა
- იურიდიულ საკითხთა კომიტეტი კომიტეტი რომლის დასკვნაც სავალდებულოა
📅 დამატებითი ინფორმაცია
ბიუროზე განხილვის თარიღი 2015-04-27
ბიუროს ნომერი 269
📜 ტექსტი
საქართველოს პარლამენტის ბიუროს გადაწყვეტილება ნორმატიული აქტის პროექტის განხილვის პროცედურის დაწყების შესახებ
///「
̲
bD」 Dh0030mb
hC〕 8950∩
〕
う
m00RnLさ o R000500L b01
LOJ心
0さ 電心
『
円し
80000RObさ 6円 600011電 nさ JonL
む nooooL 6o6bn彎 00Lさ 6口 oO電 1
電心 80bnt 10oobob
『
卜1269/5
nL
27 sJ6oqo, 2015 $nqo
bojut6orggq<ob 3,:5<o5ob Jr6<onilg$o: .,lr.rju6o6nq<ob lt6'>qobb.>q- 3<oq6jlfio
g3qoqgI"b tsngrSob tnt,>b6d", .,b;ils16o,6nq-b,:p8"5ob6t6og"1q
b,:0r16or;qq,:16qgn3ro,r 3r',q6jb?o 6gqoqndob t6grSoU ?ntobntr".
..ltj,>6orggq<"tr lt!0dqrlr.\b,5Ro 3<oqnjlrto 63qoq6dot 366,:5"b ?$tbntr"
b:ju6o6nq<oll 3,:5<o5?o gqoqnlob ?n6r6"b ot<ob,:16" Q7-2132E; 22.04.20151
Itgo6r6luo-ltloXSXgo 3o3og3go
22 04 2015
争
tbO●
%…
ゝ 2804 ‑0105
∫at"6や `1‐ 2804 ‑0105
2904 ‑ 0105
',p*dgtr ir"La,:frn' L,,it tt.'7!a' a,\6t\\,
ql6go&6o3o C.,c6o&JoLr Rr CJoso8ofi6o
JoRo6o,jol, Jo&6c6o;
q)6ne"aR l,,J.D'tor Joaoocoo.
絆 │〃
ノ″ 五烙 ′● ろ̀効 で,ヽ ・
̀ヽ
̀ン
R矢 々 ″い
''κ
lrs;1.:r6or3;lqr.rlr .).r16q.:3n5$ob bo216r'r ;q6;5lr:
lri,;l.rdror3lqob .i.r16q.>3X6$olr ,y'r3o$1$;;dlr.; p.r L.>.).:6q.:335$r'r 'i.;16.r,'113o;;It r
g9.ro\i11'rlr 5r'rr63.r6o1qo .)J$olt .ld,(')6J6oh 6.r6t oq3.:
/,.
l.-,.,-'-
Ir.>J.>16or3i;ggolr .).:16q.',3;5gotr
or.r3316pt,rfl.:t61
pr3n. 1t,i1n"?3.,pn
「
〆
brjsdo3gq,ol, Jrt6q,s0g5$ott bog6rob
b,)er$U3g$oq,gbl
bDJbhCn300mb
〕うhCD0350∩
―
N269/6
2015,osPo, 27‑
l,)Crdr(,€Cqxtb &6C,rACbdot dr36q,ra3frJob t63-9 A3\nU 39-2 q-or 0C-3 &JECOo8ol,
tsCl$85aobie, Ltif,qr3Cq,crt Jr6q,r0C6dpl, 6o:J6,9 Krdg6b:
l.lDjs6orggqxrl, aor4f,o8ot F6rqNagCbot t lgCftgqltC, tlri!6,o4Cqxd, Aqr!36xr5oU
AoC6 br$5o6Aq,C0qm o6%ot$oSoo, $!dfcr(rdC6q'o "t Jditr,o6gq,<'ttl Usp(tirib.>qx,
ACO,!6o1,
iiif,o,3Cqx'tt) sq'ao6olrotuOooE
Jo{gdbao
"t
br0r6orq,q,!fuB6rorJ Jcredlr0o 6gqnq,C0oL AgQr6ob 0gltbgb"
"b$dr6o4Cqol,
Lr6rqDlrrblQxr JoAe,Uoo G3qx,q,Coou tsCOJSoU 0gl$b36" l$jrt6o8cq,ot 3s6o60o 6q,oq,gboL
SCODEoI orrobr$C" (O7-2/328;22.M.2O15) tDjrdroEgqmlr 3rS(,6(,l, Jdroftlo0bo b)Ebc,qtq, ('JECL
('iSdrl6CqCq,o $Cboo,.
hlrsw",
o3q'q$ot
Qi
2.,U!Cr6roSCEx',1, b%r('$rrbi<x'r 3eagp8o 63q,oq,C8ott A3$r6ott 03lltg0',
)qffiobof,t.,"Je bravtoN(,(Dfrq38!or.> 3crygp8o o3q,q,C6oL ECOr6ot
"lDCy<)on0qxDl.t
gerqtftIrao osq,oqCsotr 8c6t6ou oCl$bco"
6ct rb0b" ('!
"t!8r6,q,3Cq,(',t br&e$tiJb')Ao
t ri&r,o6Cq,oti Jr6o68o 63qrq$ol, Ag$6oU ox'tbstg" t$jrfr69q,erl, 3r6e6oL Jt6oal$56o
lyrryr636oob tbq,oAob C6cr, ('qCt D6bc,q1gq, oj69L ot6o - Agc6g Q.> 3glt83 - 0oM36oot.
′ %ノ 乞
も諏 ヽ
も。
が輸田堅り
講
b― b bbo000b‑9o060
"bO織
¨
蒟o
030CD O噛 50‑
საქართველოს მთავრობის წარდგინება
もδJ5
m80興 Ob Om58
Obb
・″・2¨
lr.: jsflot35q,<nlr
Jl6q'r0366b
brjrttro6gq,r'rb 3o6tr$o$3goob 67-3 03bq'ob Egbrb'>Eobrqg'
b:3rber50qr3bq,r'r o6o3or$o3ol-r
$3boor $r60o5oqP636or
brjr6or3gq'r'rb 3rbm6o'o J6r'r3i63btr: ,,brjr6or33q't'rtr l-rr6rqr:Lrrbrqrrn
ts3brbgb", ,'b;jr6ur35q'ol-t
3r,rq93jb0o g3qroq'3Oob 0C6r6oti
rqr0o6ob6t6rgogq' l.r.>0.:6orlq''qrrt6q333ml 3oqggjl.'0o 33q'oq'3bol-t
tsggsbob tsObrb3b" q.o:,,bsjr6or33q'ob b':6rq.orbrb':qro 3oqg3il:6o
g3q,oq,gbob tsC$)bob tsCbrbCb" brj:r6or35q'rnb 3'rbobEo 63q'oq'3bolr
Eg$.l6olr orsgrbr'b3" qrr t-rljr6orgq'erb Jr6q''1636$oli t655q'rE5b$ob
163-3 83bq,,ob 0C-3 J56i$ob 0gl-rsb:0obrqr' Sorbcr3or Esor
qr$ jrr6Sbgq'o $3boor 6rbboqSrlr'
rq6o06gq, 3;6obJ6cr3j$3bb3 brjr6or33q'crb Jr6q's036$ob
brJr'laoOCOm (,5
Jq'36:63q' bbq.orT 05b$3 Eo0bU363bq'rp
qrs6o06gq,os brjr6or3lq'<nb gobr6bor: 6o6olr1)t6olr 0errqr6oqS' q'sBl
bg6ots3oq,o.
3600o06 005ob00o O.̲
ΨOq節め』
考li廊踏
ამონაწერი სხდომის ოქმიდან
b006b▼
0● o
b.ljrt6cr6gq,erb 0cnr36rnbob 2015 $qob 20 rJ6oqob lrbqro0ob
N13 tnj8oqgrb
)OOff. bdr6cD3CExrb 3.>6o6oU J6,oCdOCbo,,U.:jr6o6gq,oU Lr6r(.orbrb4x,r
3oqgjlt8o 6q,oggbolr 696,>6oU 0gbbgb",,,ltjr6orggq,otr rqr0o6oU66r6q3q,
U:0.:ttror.:q,qQr6qtsC3rorr J<'reCCLAo 63q,qp6ou ACO56ot, 8CUrbCb,.
Ar
,,l.tcjc6o53qrrlr h:5rqgrlrbrqm 3op9jb0o 63q,oqrg6oU tsCOrEoL 6CtDbCb',
Irjr6orggq,otr JJ6o6tso $q,oq,Cbotr 0g6.r6otr cDJorb;t3" qr Ir.: jrr6or39q,ol_r
0ot36oboU 5,:63.>fugq,Cbou J6o9fi1o,,g.bggo03ogob L:j,:6o6gqerb
0ot3t6obotr br3r6o60qr9fuo o6o0oroogot, $gUoor tr.:ju6orgq,oL
Jr6q,JaC6O0o $)6,A0C6.{, J)6('l636,(''CCOCbtC 0r,r0blrg636q,.rg qrr6ots36ob
o3brhb" (ao0bl5590gq,o U$,>r6o63qx'rtr 9o6.>51-ro11 0o6oUg6oU Jo6g9q,o
0oq95oq,g g.orrbgr0goqo)
L lrcaoorbo qrro;ggbgq, oj6gb 0or3r6o0oU l-rbqrodotr qqob $9U6o6tso.
2. Oo$r'r6gbgq, oj69lr Sr50oq9696ogo ltj.:6orggqmlr Jr6o6ou J6r'CdOCbo CQJ
$ct6gq96o6oLbrjr6orgCq,c J!fu'JACEOU 6r6l-r.>boq3gq,rqr.
3. gorbo3ob Urjr6o6Xq,oU Jr6q,rAC6Ob rq6o06gqo 3r6o6J6o3jggbotr
erBCJ6CbCq)o $Cboq, brbboqtsr.
. A"eobgq oj6gb $l60roq9696oq,o lr:jrdu6Xq,ob 0orr3ttro6oU 6J6Jr6AUq,C6ott
J6rlCdOo.
b司 。σ堅爬 。し3600o06005oM6o
Ur jrt6oSXq,ob 0orr36obob
rq0o6oU66r6oolr ggt6otro
い帽 場
酔も
椰
განკარგულება
bOJ360133曜 円b 301D3ハ 円おnL
335JOハ 33嘔10b0
N838 2015 gq,ob 20 rJ6oq,o j. o$oq,obo
q,. bg6o03oq,ob brj,:6o6gqob 0oca6m0ob ls3r6o66qrx0qtcr
o6ogor6ogob $glrool brCr6oBCE srb Jr6q'50C6OAo $r6qr6g6oq'
3cbo6J6ogj630tC Aet0bbCbC0q,5qo Qr5o036ob ACblbCb
,,1-rrJr6rq,.:6g66r'r 0qpq6ob ts3brbXb" brjr6or33q'<'rl-t 3r6o6ob 03-4
E3bq,ob 0C-6 J36i$ob 63brbr0ob.>qr, brj:6o69q,,<nb 0ors36t'rbob
br3r6er60qrgbq,o o6ogo.>$o3ob $3boor brjr6o69q'rdr J,:6q'.l695$Eo
$r6qr66oq, 3r6o6J6etgjrJXbbS: ,,1-rrj,:6o,33q'olt br6rqrllsbrqro 3oqggjbEo
g3qoq,36otr tsggrbob 03lrrbXb",,,brjr6o63qob rp0obob$6r3o3q'
br0.r6orrq,qrr6q356.rorr 3r'rqg3jbtso g3q,oq,0bolr ECOrbob tsXl-t.rbgb" pr
,,b.rjr6org9q,ob l.r.;6.rqgrblbrqrt'r 3r'rq93ib0o 63q'oq'3bob 0C0r6ob aCbrbC0"
brjr6orgq,erU 3rber6tso g3qoqrgbob 03$r6ob orrerbs94' ltjr6orS3q'ort-r
3.r6rq,s0g6gol.r lrrJr'rAoOCOo pr Jq,36.:63q, bbqx'r03b9ca 0crEbb363bq'4p
qrm6ots6ob brjrr6or3gq,otr gobrblrorr Ao6otr06ob 0<nrqg6oq>5' q'.r6.;
bg6o03oq,o.
ヽ
J6C0oC6-0o6ot O6o
-ot6r3q,o
q;6obrts3oq'o
საქართველოს კანონის პროექტი
proeqti
საქართველოს კანონი
საქართველოს საგადასახადო კოდექსში ცვლილების შეტანის შესახებ
მუხლი 1. საქართველოს საგადასახადო კოდექსში (საქართველოს საკანონმდებლო
მაცნე, №54, 12.10.2010, მუხ. 343) შეტანილ იქნეს შემდეგი ცვლილება:
1. მე-4 მუხლის მე-11 ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„11. საგადასახადო ორგანოს მიერ სასამართლოს/დავის განმხილველი ორგანოს
გადაწყვეტილების აღსრულებისას ამ მუხლით გათვალისწინებული ხანდაზმულობის
ვადები არ გამოიყენება.“.
2. მე-8 მუხლის მე-5 ნაწილის „ა“ ქვეპუნქტი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„ა) დარიცხვის საფუძველია საგადასახადო/საბაჟო დეკლარაცია;“.
3. 39-ე მუხლის მე-2 ნაწილის „კ“ ქვეპუნქტი ამოღებული იქნეს.
4. 48-ე მუხლის მე-3 ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„3. საქართველოში საგადასახადო კონტროლს ახორციელებენ საქართველოს საგადასახადო
ორგანოები, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც ამ კოდექსით ასეთი უფლებამოსილება
მინიჭებული აქვს სხვა ორგანოს.“.
5. 53-ე მუხლის მე-7 ნაწილი ამოღებულ იქნეს.
6. 49-მუხლის მე-6 ნაწილი ამოღებულ იქნეს.
7. 61-ე მუხლის მე-2 ნაწილის ა1 ქვეპუნქტი ამოღებული იქნეს.
8. 63-ე მუხლის:
ა) პირველი და მე-2 ნაწილები ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„1. თუ გადასახადის გადამხდელის გადახდილი გადასახადების/სანქციების თანხა
აღემატება
დარიცხული
გადასახადების/სანქციების
გადასახადის გადამხდელის მოთხოვნის
თანხას,
საგადასახადო
ორგანო
საფუძველზე, ამ მოთხოვნის წარდგენიდან, არა
უგვიანეს 1 თვისა, უბრუნებს გადასახადის გადამხდელს ზედმეტად გადახდილ თანხას.
2. თუ გადასახადის გადამხდელის გადახდილი გადასახადების ან/და სანქციების
თანხა აღემატება აღიარებულ საგადასახადო დავალიანების თანხას, საგადასახადო ორგანო
ზედმეტად გადახდილ თანხას მიმართავს შემდგომში დარიცხული და
საგადასახადო დავალიანების დასაფარად.“;
ბ) მე-3 და მე-4 ნაწილები ამოღებულ იქნეს;
აღიარებული
გ) მე-8 ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით;
„8. გადასახადის გადამხდელის ზედმეტად გადახდილი თანხის
წესს განსაზღვრავს საქართველოს ფინანსთა მინისტრი.“.
დაბრუნების
9. 81-ე მუხლი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„მუხლი 81. გადასახადის განაკვეთი
1. ფიზიკური პირის დასაბეგრი შემოსავალი იბეგრება 20 პროცენტით, თუ ამ კოდექსით სხვა
რამ არ არის დადგენილი.
2. ფიზიკურ პირზე საცხოვრებელი ფართის საცხოვრებელი მიზნით გაქირავების შედეგად,
ფიზიკური პირის (რომელიც არ ახორციელებს გამოქვითვებს ამ შემოსავლიდან) მიერ
მიღებული შემოსავალი, იბეგრება 5 პროცენტით.
3. ფიზიკური პირის მიერ საცხოვრებელი ბინის (სახლის) და მასზე დამაგრებული მიწის,
აგრეთვე
ავტოსატრანსპორტო საშუალების მიწოდების შედეგად მიღებული ნამეტი
შემოსავალი იბეგრება 5 პროცენტით.
4. ამ მუხლის მე-3 ნაწილის მიზნებისათვის აქტივის მიწოდებით მიღებული ნამეტი
შემოსავალი განისაზღვრება ამავე კოდექსის 82-ე მუხლის მე-4 ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტის
შესაბამისად.“
10. მე-100 მუხლის მე-4 ნაწილის „ვ“ ქვეპუნქტი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„ვ) გადასახადის გადამხდელთან გაფორმებული საგადასახადო შეთანხმების საფუძველზე
გადასახადების ან/და სანქციების შემცირებით, საგადასახადო დავალიანების ჩამოწერით,
აგრეთვე ამ კოდექსის 269-ე მუხლის მე-7 ნაწილით გათვალისწინებული საფუძველით,
საგადასახადო სანქციისაგან გათავისუფლების შედეგად მიღებული სარგებელი.“.
11. 134-ე მუხლის:
ა) პირველი ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტის შემდეგ დაემატოს შემდეგი შინაარსის ბ1 ქვეპუნქტი:
„ბ1) როიალტი - 5 პროცენტით;“;
ბ) 11 ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
1
„1 . შეღავათიანი დაბეგვრის მქონე/ოფშორულ ქვეყანაში რეგისტრირებული პირის მიერ
ამ მუხლის პირველი ნაწილის „ბ“, „ბ1“ და „ე“ ქვეპუნქტებით განსაზღვრულ შემთხვევებში
მიღებული შემოსავალი იბეგრება გადახდის წყაროსთან გამოქვითვების გარეშე, 15
პროცენტით.“.
12. 153-ე მუხლის 31 ნაწილი ამოღებულ იქნეს.
13. 161-ე მუხლის მე-2 ნაწილის შემდეგ დაემატოს შემდეგი შინაარსის 21 ნაწილი:
„21. ამ მუხლის მე-2 ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტის მიზნისთვის, ამ კოდექსის მე-18 მუხლის
მე-11 ნაწილის „ა“ ქვეპუნქტით
გათვალისწინებულ შემთხვევაში, ითვლება, რომ პირთა
ურთიერთდამოკიდებულება გავლენას ახდენს გარიგების შედეგებზე, თუ არსებობს ერთერთი შემდეგი პირობა:
ა) გადასახადის გადამხდელის მიერ დღგ-ით დასაბეგრი ოპერაციის (გარდა
გათავისუფლებული
ოპერაციისა)
განხორციელების
შედეგად
მიღებული/მისაღები
საკომპენსაციო თანხა ნაკლებია, მის მიერ მიწოდებული საქონლის/გაწეული მომსახურების
საბაზრო ფასზე.
ამასთანავე, საქონლის ან/და მომსახურების მიმღებს გააჩნია, როგორც
ჩათვლის უფლებით, ასევე ჩათვლის უფლების გარეშე დღგ-სგან გათავისუფლებული
ბრუნვა;
ბ) გადასახადის გადამხდელის მიერ, ჩათვლის უფლების გარეშე გათავისუფლებული
ოპერაციის განხორციელების შედეგად მიღებული/მისაღები საკომპენსაციო თანხა ნაკლებია
მიწოდებული
საქონლის/გაწეული
მომსახურების
საბაზრო
ფასზე.
ამასთანავე,
საქონლის/მომსახურების მიმწოდებელს გააჩნია, როგორც ჩათვლის უფლებით, ასევე
ჩათვლის უფლების გარეშე დღგ-სგან გათავისუფლებული ბრუნვა.
გ)
გადასახადის
გადამხდელის
მიერ,
დასაბეგრი
ოპერაციის
(გარდა
გათავისუფლებული ოპერაციისა) ან ჩათვლის უფლების გარეშე გათავისუფლებული
ოპერაციის განხორციელების შედეგად მიღებული/მისაღები საკომპენსაციო თანხა მეტია
მიწოდებული
საქონლის/გაწეული
მომსახურების
საბაზრო
ფასზე,
ამასთანავე,
საქონლის/მომსახურების მიმწოდებელს გააჩნია, როგორც ჩათვლის უფლებით, ასევე
ჩათვლის უფლების გარეშე დღგ-სგან გათვალისუფლებული ბრუნვა.“.
14. 171-ე მუხლის:
ა) მე-2 ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„2. საქონლის დროებითი შემოტანისას:
ა) თუ პირი არ არის რეგისტრირებული დღგ-ის გადამხდელად დარიცხული დღგ-ის
თანხა გადახდილი უნდა იქნეს არა უგვიანეს ყოველი თვის მომდევნო თვის 15
რიცხვისა, ხოლო ბოლო გადახდა უნდა განხორციელდეს საქონლის დროებითი
შემოტანის სასაქონლო ოპერაციის დასრულების დღეს. დეკლარანტს უფლება აქვს,
მთელი გადასახდელი თანხა ერთდროულად გადაიხადოს.
ბ) დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრირებულ პირს საქონლის დროებით შემოტანის
შემთხვევაში დღგ-ის დარიცხვის ვალდებულება არ ეკისრება. ამასთანავე, ითვლება, რომ
ამ საქონელზე მან განახორციელა შესაბამისი ოდენობის დღგ-ის ჩათვლა.“;
ბ) მე-4 ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„4.
უკუდაბეგვრისას
რეგისტრირებული
პირისა)
საგადასახადო
აგენტი
ვალდებულია
დარიცხული
(გარდა
დღგ-ის
დღგ-ის
გადამხდელად
თანხა
გადაიხადოს
საქართველოს ფინანსთა მინისტრის მიერ დადგენილი წესით, არა უგვიანეს საანგარიშო
პერიოდის მომდევნო თვის 15 რიცხვისა.“.
15. 173-ე მუხლის მე-2 ნაწილის „გ“ და „დ“ ქვეპუნქტები ამოღებულ იქნეს.
16. 174-ე მუხლის პირველი ნაწილის „გ“ ქვეპუნქტის შემდეგ დაემატოს შემდეგი
შინაარსის „დ“ ქვეპუნქტი:
„დ)
დღგ-ის
გადამხდელად
რეგისტრირებული
პირის
მიერ
უკუდაბეგვრის
შემთხვევაში დარიცხული და დღგ-ის დეკლარაციაში ასახული დღგ-ის უკუდაბეგვრის
თანხა, რომელიც იმავდროულად ჩათვლის მიღების საფუძველია.“.
17. 176-ე მუხლის მე-4 ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„4. ამ მუხლის პირველი ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევაში:
ა)
თუ
საგადასახადო
აგენტი
რეგისტრირებულია
დღგ-ის
გადამხდელად
დარიცხული უკუდაბეგვრის დღგ-ის თანხა ექვემდებარება ასახვას შესაბამისი საანგარიშო
პერიოდის დღგ-ის დეკლარაციაში;
ბ) თუ საგადასახადო აგენტი არ არის რეგისტრირებული დღგ-ის გადამხდელად,
პირის
მიერ
საგადასახადო
ორგანოში
ანგარიშგების
წარდგენისა
და
დარიცხული
გადასახადის ბიუჯეტში გადახდის წესს ადგენს საქართველოს ფინანსთა მინისტრი.“.
18. 191-ე მუხლის პირველი ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„ბ) ამ კოდექსის 182-ე მუხლის პირველი ნაწილის „დ“, „ე“ და „ვ“ ქვეპუნქტებით
განსაზღვრული აქციზის გადამხდელი;“.
19. 204-ე მუხლის მე-3 ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„3. ბუნებრივი რესურსებით მოსარგებლე პირისათვის შესაბამისი ლიცენზიის გაცემის
საფუძველზე გამოყოფილი, აგრეთვე ბუნებრივი რესურსებით მოსარგებლე პირისათვის
საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი სხვა ფორმით გამოყოფილი მიწა იბეგრება
ერთ ჰექტარზე არა უმეტეს 3 ლარით.”.
20. 238-ე მუხლის მე-8-მე-11 ნაწილები ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„8.
საგადასახადო
ორგანოს
უფროსის
გადაწყვეტილებით,
აღიარებული
საგადასახადო დავალიანების გადახდევინება შეიძლება გადავადდეს არა უმეტეს 3
წლით,
თუ
გადასახადის
გადახდევინების
გადამხდელის
უზრუნველსაყოფად
აღიარებული
გაფორმებულია
საგადასახადო დავალიანების
თავდებობის
ხელშეკრულება,
წარდგენილია საბანკო გარანტია ან დაზღვევის პოლისი, ან/და თუ საგადასახადო
გირავნობით/იპოთეკით
უზრუნველყოფს
დატვირთულია
აღიარებული
პირის
საგადასახადო
ქონება,
რომლის
დავალიანების
ღირებულება
გადახდევინებას.
აღიარებული საგადასახადო დავალიანების გადახდევინების გადავადებით არ ჩერდება
საურავის დარიცხვა.
81.
საგადასახადო
ორგანოს
გადაწყვეტილებით,
ამ
მუხლის
მე-8
ნაწილით
გათვალისწინებული უზრუნველყოფის საშუალებების წარდგენის გარეშე აღიარებული
საგადასახადო დავალიანების გადახდევინება შეიძლება გადავადდეს არაუმეტეს 1 წლით,
თუ აღიარებული საგადასახადო დავალიანების თანხა არ აღემატება 5000 ლარს.
9. Aაღიარებული საგადასახადო დავალიანების გადახდევინების გადავადების
შესახებ გადასახადის გადამხდელთან ფორმდება ხელშეკრულება, რომელშიც აისახება
აღიარებული საგადასახადო დავალიანების შესრულების ვადები და პირობები.
10.
თუ
გადასახადის
გათვალისწინებული პირობები,
გადამხდელმა
არ
შეასრულა
ხელშეკრულებით
უქმდება საგადასახადო ორგანოს გადაწყვეტილება
აღიარებული საგადასახადო დავალიანების გადახდევინების გადავადების შესახებ.
11.
აღიარებული
ხორციელდება
საგადასახადო
საქართველოს
დავალიანების
მთავრობის
დავალიანებებისა
და
სახელმწიფო
სესხების
საქართველოს კანონით განსაზღვრული წესით.“.
რესტრუქტურიზაცია
გადაწყვეტილებით,
„საგადასახადო
რესტრუქტურიზაციის
შესახებ“
21. 253-ე მუხლი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„მუხლი 253. აღიარებული საგადასახადო დავალიანების დაფარვის წესი
1.
აღიარებული
საგადასახადო
დავალიანების
დაფარვა
ხორციელდება
შემდეგი
თანამიმდევრობით:
ა) გადასახადის თანხა;
ბ) ჯარიმა;
გ) საურავი.
2. ამ მუხლის პირველ ნაწილში აღნიშნული თანმიმდევრობის გათვალისწინებით
აღიარებული საგადასახადო დავალიანების დაფარვის წესი განისაზღვრება საქართველოს
ფინანსთა მინისტრის ბრძანებით.“
22. 269 -ე მუხლის 51 ნაწილი ამოღებულ იქნეს.
23. 271-ე მუხლის:
ა) პირველი ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„1. საგადასახადო სამართალდარღვევის საქმეს აწარმოებს
საგადასახადო ორგანო.
საგადასახადო სამართალდარღვევის საქმის წარმოების წესს განსაზღვრავს საქართველოს
1
ფინანსთა მინისტრი, გარდა ამ მუხლის 1 ნაწილით გათვალისწინებული შემთხვევისა.“;
ბ) მე-2 ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„2. საგადასახადო სამართალდარღვევის გამოვლენისას საგადასახადო ორგანოს
უფლებამოსილი პირი ადგენს საგადასახადო სამართალდარღვევის ოქმს, გარდა იმ
შემთხვევისა, როდესაც სამართალდარღვევა დაფიქსირებულია საგადასახადო შემოწმების
აქტში.“.
24. 272-ე მუხლის:
ა) მე-2 ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„2. საურავის დარიცხვა ხორციელდება გადასახადის თანხაზე, რომელიც არის სხვაობა
გადასახადის გადამხდელის შეუსრულებელ საგადასახადო ვალდებულებებსა და ზედმეტად
გადახდილი გადასახადების ჯამს შორის. თუ ამ კოდექსით სხვა რამ არ არის დადგენილი,
საურავის
დარიცხვა
ხორციელდება
თითოეული
ვადაგადაცილებული
დღისათვის,
გადასახადის გადახდის ვადის ამოწურვის მომდევნო დღიდან.“;
ბ) მე-4 ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„4. საურავი შეადგენს გადაუხდელი გადასახადის თანხის 0,05 პროცენტს ყოველი
ვადაგადაცილებული დღისათვის. გადასახადის გადახდის ვადის გადაცილების შემთხვევაში
გადასახადის გადახდის დღე ითვლება ვადაგადაცილებულ დღედ.“.
25. 282-ე მუხლის პირველი ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„1. დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრაციის გარეშე საქმიანობა –
იწვევს პირის დაჯარიმებას რეგისტრაციის გარეშე საქმიანობის პერიოდში
განხორციელებული დღგ-ით დასაბეგრი ოპერაციების (გარდა გათავისუფლებული
ოპერაციებისა) თანხის 5 პროცენტის ოდენობით.“.
26. 286-ე მუხლის:
ა) მე-4 ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„4. გადასახადის გადამხდელთან სააღრიცხვო დოკუმენტაციაში აღურიცხველი და
პირველადი საგადასახადო დოკუმენტის გარეშე სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობების
გამოვლენა –
იწვევს პირის დაჯარიმებას გამოვლენის მომენტში ამ სასაქონლო- მატერიალური
ფასეულობების საბაზრო ღირებულების 50 პროცენტის ოდენობით.“;
ბ) მე-9-მე-11 ნაწილები ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით;
„9. გადასახადის გადამხდელთან ამ კოდექსით გათვალისწინებული დანაკლისის გამოვლენა,
განიხილება მისი აღმოჩენის მომენტში საბაზრო ფასით განხორციელებულ მიწოდებად.
ამასთან, თუ სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობების დანაკლისი გამოვლინდა,
საგადასახადო ორგანოს მიერ ინვენტარიზაციის შედეგად, პირი დამატებით ჯარიმდება, ამ
სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობების საბაზრო ღირებულების 10 პროცენტის
ოდენობით.
10. ამ მუხლის მე-4 ნაწილითა და მე-9 ნაწილით გათვალისწინებული სანქციები არ
გამოიყენება, თუ:
ა) სააღრიცხვო დოკუმენტაციაში აღურიცხველი სასაქონლო-მატერიალური
ფასეულობების ზედმეტობის ან/და დანაკლისის ოდენობა არ აღემატება ამავე სახის
აღრიცხული სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობების 2 პროცენტს;
ბ) გადასახადის გადამხდელმა ზედმეტობის ან/და დანაკლისის შესახებ ინფორმაცია
ასახა
საგადასახადო
ანგარიშგებაში
ან/და
მიაწოდა
საგადასახადო
ორგანოს
ინვენტარიზაციის ან საგადასახადო შემოწმების დაწყებამდე, რომლის თანახმად, ზედმეტობა
აღიარებულია სარგებლად, ხოლო დანაკლისი − მიწოდებად.
11. ამ მუხლის მე-4 ნაწილით გათვალისწინებული სამართალდარღვევის გამოვლენა, თუ
სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობების საბაზრო ღირებულება არ აღემატება 1 000 ლარს,
−
იწვევს პირის დაჯარიმებას 200 ლარის ოდენობით.“.
27. 309-ე მუხლის:
ა) მე-40 ნაწილი ამოღებული იქნეს;
ბ) 45-ე ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„45. ამ კოდექსის 252-ე მუხლის მოთხოვნათა გაუთვალისწინებლად, შემოსავლების
სამსახური უფლებამოსილია საქართველოს ფინანსთა მინისტრის მიერ დადგენილი წესით
ჩამოწეროს საგადასახადო დავალიანება, მასზე დარიცხული საურავი და ჯარიმა, თუ იგი
საქართველოს საგადასახადო კანონმდებლობით არ ითვლება აღიარებულად, აღნიშნული
დავალიანების თანხის დარიცხვასთან დაკავშირებით გადამხდელისათვის არ ყოფილა
წარდგენილი საგადასახადო ორგანოს შეტყობინება/საგადასახადო მოთხოვნა და გასულია
მისი წარდგენის ხანდაზმულობის ვადა.“;
გ) 61-ე ნაწილი ჩამოყალიბდეს შემდეგი რედაქციით:
„61. გადასახადის გადაუხდელ თანხაზე, 2013 წლის 1 იანვრიდან 2015 წლის 30 ივნისის
ჩათვლით პერიოდში საურავის დარიცხვა ხორციელდება 0,06 პროცენტის ოდენობით, ხოლო
ამ კოდექსის 272-ე მუხლის მე-4 ნაწილით განსაზღვრული საურავი − 0,05 პროცენტი −
გადასახადის გადაუხდელ თანხას დაერიცხება 2015 წლის 1 ივლისიდან. ამ შემთხვევაში
გადასახადის გადაუხდელობისათვის საურავის ოდენობის განსაზღვრისას ამავე კოდექსის
1
269-ე მუხლის მე-2 და 2 ნაწილების დებულებები არ გამოიყენება.“.
28. 309-ე მუხლის 81-ე ნაწილის შემდეგ დაემატოს შემდეგი შინაარსის 82-ე-84-ე
ნაწილები:
„82. საქართველოს საბაჟო ტერიტორიაზე
2015 წლის 1 აპრილამდე შემოტანილი
მექანიკური სატრანსპორტო საშუალების მფლობელი თავისუფლდება აღნიშნულ
სატრანსპორტო საშუალებაზე საგადასახადო კანონმდებლობით დადგენილ ვადაში
გადასახადის
გადასახდელი
თანხის
გადაუხდელობისათვის,
წარდგენის/გამოცხადების/ზოგადი დეკლარირების/დეკლარირების ვადის დარღვევისათვის,
სასაქონლო ოპერაციის პირობების დარღვევისათვის ამ კოდექსის 272-ე მუხლითა და 289-ე
მუხლის პირველი, მე-17 და მე-18 ნაწილებით გათვალისწინებული პასუხისმგებლობისაგან,
თუ იგი 2015 წლის 1 სექტემბრამდე უზრუნველყოფს ამ მექანიკური სატრანსპორტო
საშუალების წარდგენას და გაფორმებას.
83.
ამ
მუხლის
გათავისუფლება
82-ე
არ
ნაწილით
ვრცელდება
გათვალისწინებული
პასუხისმგებლობისაგან
იმ
რომელთა
პირებზე,
მიმართაც
სამართალდარღვევებისათვის გამოყენებული საგადასახადო სანქციები აღსრულდა ამ
მუხლის 82-ე ნაწილის ამოქმედებამდე.
84. 2015 წლის 1 ივლისამდე საანგარიშო პერიოდებზე ჩათვლის დოკუმენტად
განიხილება უკუდაბეგვრისას ან დროებითი შემოტანისას ბიუჯეტში დღგ-ის თანხის
გადახდის დამადასტურებელი დოკუმენტი.“.
მუხლი 2
1. ეს კანონი, გარდა პირველი მუხლის მე-5, მე-8, მე-9, მე-10, მე-18 და მე-19 ნაწილებისა
ამოქმედდეს 2015 წლის 1 ივლისიდან.
2. ამ კანონის, პირველი მუხლის მე-5 და მე-8 ნაწილები ამოქმედდეს 2015 წლის 1
დეკემბრიდან.
3. ამ კანონის, პირველი მუხლის მე-19 ნაწილი ამოქმედდეს 2014 წლის 1 იანვრიდან.
4. ამ კანონის, პირველი მუხლის მე-9, და მე-18 ნაწილები ამოქმედდეს 2015 წლის 1
იანვრიდან.
5. ამ კანონის, მე-10 ნაწილი ამოქმედდეს 2011 წლის 1 იანვრიდან;
საქართველოს პრეზიდენტი
გიორგი მარგველაშვილი
განმარტებითი ბარათი
განმარტებითი ბარათი
საქართველოს საგადასახადო კოდექსში ცვლილების შეტანის შესახებ
საქართველოს კანონის პროექტზე
ა) ზოგადი ინფორმაცია კანონპროექტის შესახებ:
ა.ა) კანონპროექტის მიღების მიზეზი:
კანონპროექტის მიღების მიზეზია გადასახადების ადმისტრირების სრულყოფის, სანქციების
ლიბერალიზაციის,
ცალკეული
კატეგორიის
გადამხდელთა
საგადასახადო
ტვირთის
შემსუბუქების, გადასახადის გადამხდელის მიერ გადასახადების/სანქციების ბიუჯეტში
გადახდის სისტემის გამარტივების, აგრეთვე ზოგიერთი ტექნიკური უზუსტობების და
ბუნდოვანების აღმოფხვრის აუცილებლობა;
ა.ბ) კანონპროექტის მიზანი:
კანონპროექტის
მიღების
სანქციების
ლიბერალიზაცია,
ტვირთის
შემსუბუქება,
მიზანია
გადასახადების
ცალკეული
გადასახადის
კატეგორიის
გადამხდელის
ადმისტრირების
სრულყოფა,
გადამხდელთა
საგადასახადო
მიერ
გადასახადის/სანქციების
ბიუჯეტში გადახდის სისტემის გამარტივება, აგრეთვე ზოგიერთი ტექნიკური ხასიათის
უზუსტობის და ბუნდოვანების აღმოფხვრა;
ა.გ) კანონპროექტის ძირითადი არსი:
1. ხორციელდება ცვლილება საგადასახადო კოდექსის მე-4 მუხლის მე-11 ნაწილში.
კერძოდ,ზუსტდება, რომ საგადასახადო კოდექსით გათვალისწინებული ხანდაზმულობის
ვადები არ გამოიყენება, როგორც სასამართლოს, ისე დავის განმხილველი ორგანოს
გადაწყვეტილების აღსრულებისას. ნორმა დასაზუსტებელია, რადგან დავის განმხილველი
ორგანოს მიერ დავის, გადასახადის
გადამხდელის სასარგებლოდ დასრულების
შემთხვევაში, ერთის მხრივ საგადასახადო ორგანოს აქვს დარიცხული თანხის შემცირების
ვალდებულება, ხოლო მეორეს მხრივ ხანდაზმულ პერიოდზე ეზღუდება თახის დარიცხვა.
(რაც გულისხმობს საგადასახადო ვალდებულების გადამხდელის პირადი ბარათზე
აღრიცხვას,მათ შორის, დარიცხული თანხის შემცირებას)
2-5. ე.წ
„ალტერნატიულ აუდიტის“ პროექტის გაუქმებიდან გამომდინარე, უქმდება
საგადასახადო კოდექსის შესაბამისი ნორმები;
6. 53-ე მუხლის მე-7 ნაწილის ამოღება განპირობებულია იმ გარემოებით, პირს არ ექნება
ვალდებულება გადასახადი გადაიხადოს აღრიცხვის ადგილის მიხედვით. შესაბამისად, პირს
არ ექნება ვალდებულება საგადახდო დავალებაში მიუთითოს ტერიტორიული ერთეულის
განმსაზღვრელი სახაზინო კოდი და შემოსავლების სამსახურის რეგიონალური ცენტრი.
7. ე.წ
„ალტერნატიულ აუდიტის“ პროექტის გაუქმებიდან გამომდინარე, უქმდება
საგადასახადო კოდექსის შესაბამისი ნორმები;
8.
63-ე
მუხლის
წარმოდგენილი
რედაქციით
იცვლება
ზედმეტად
გადახდილი
გადასახადის ან/და სანქციის თანხების დაბრუნების ვადები. კანონის მოქმედი რედაქციით
დადგენილია ზედმეტად გადახდილი დღგ-ის თანხების დაბრუნების განსხვავებული 1
თვიანი ვადა, თუ ზედმეტად გადახდილი თანხის წარმოქმნის საფუძველს წარმოადგენს
ექსპორტი ან ძირითადი საშუალებების იმპორტი/შეძენა. წარმოდგენილი ცვლილებების
პროექტის თანახმად, კი ყველა სახის ზედმეტად გადახადილი თანხა
დაბრუნდება
მოთხოვნის წარდგენიდან 1 თვის ვადაში.
იცვლება ზედმეტად გადახდილი გადასახადის ან/და სანქციის თანხების მომავალ
გადასახადებში ჩათვლისა და გადასახადის სახიდან სახეში გადატანის პირობები. ზედმეტად
გადახდილი
თანხებით
ავტომატურად
განხორციელდება
მომავალი
აღიარებული
საგადასახადო დავალიანების დაფარვა და პირს აღარ დასჭირდება საგადასახადო
ორგანოსთვის მიმართვა აღნიშნული ოპერაციის განხორციელების მოთხოვნით.
9. ფიზიკური პირის მიერ ფიზიკური პირზე საცხოვრებელი ფართის გაქირავების შედეგად
მიღებული შემოსავალი,
დაიბეგრება
საშემოსავლო გადასახადის 5 პროცენტიანი
განაკვეთით, ნაცვლად დღეს არსებული 20 პროცენტისა; აგრეთვე, ფიზიკური პირის მიერ
საცხოვრებელი სახლის და მასზე დამაგრებული მიწის ნაკვეთის, აგრეთვე ავტომანქანის
მიწოდების შედეგად მიღებული ნამეტი შემოსავალი დაიბეგრება 5 პროცენტით, ნაცვლად
დღეს არსებული 20 პროცენტისა; შესაბამისად, მნიშვნელოვნად მსუბუქდება ხსენებული
პირების საგადასახადო ტვირთი;
10. მე-100 მუხლის მე-4
ნაწილის „ვ“ ქვეპუნქტში განსახორციელებელი ცვლილებით
ზუსტდება, რომ ერთობლივ შემოსავალში ასახვას არ ექვემდებარება 269-ე მუხლის მე-7
ნაწილით
გათვალისწინებული
საფუძვლით
(გადასახადის
გადამხდელის
კეთილსინდისიერების გამო) სანქციისაგან გათავისუფლებით მიღებული სარგებელი.
11. არარეზიდენტისათვის გადახდილი როიალტი დაიბეგრება გადახდის წყაროსთან 5
პროცენტიანი განაკვეთით, ნაცვლად არსებული 10 პროცენტიანი განაკვეთისა. ამასთან,
შეღავათიანი
დაბეგვრის
მქონე/ოფშორულ
ქვეყანაში
რეგისტრირებული
პირისათვის
გადახდილ როიალტთან მიმართებაში შენარჩუნდება 15%-იანი დაბეგვრის რეჟიმი.
12. კანონის მოქმედი რედაქცია ითვალისწინებს, ფიზიკური პირის (გარდა სამეწარმეო
საქმიანობის
განმახორციელებელი
ფიზიკური
პირისა)
უფლებას,
არ
წარადგინოს
საშემოსავლო გადასახადის წლიური დეკლარაცია, თუ იგი მიღებული ერთობლივი წლიური
შემოსავლიდან არ ახორციელებს გამოქვითვებს.
ცვლილებების შემდეგ, თანხის გადახდა განხორციელდება ერთ სახაზინო კოდზე, რის
გამოც აღრიცხვის მოწესრიგების მიზნით, ყველა პირს ექნება ვალდებულება წარადგინოს
წლიური საშემოსავლო გადასახადის დეკლარაცია.
13.161-ე
მუხლს
ემატება
21
ნაწილი,
რომლითაც
განისაზღვრება
ამომწურავი
ჩამონათვალი იმ შემთხვევებისა, როდესაც პირთა ურთიერთდამოკიდებულება გავლენას
ახდენს გარიგების შედეგებზე. შესაბამისად, მხოლოდ აღნიშნული გარემოებების
არსებობისას განხორციელდება საგადასახადო ორგანოს მიერ ურთიერთდამოკიდებულ
პირებს
შორის
განხორციელებული
ოპერაციის
შეფასება
საბაზრო
ფასით
დღგ-ის
მიზნებისათვის.
14. 171-ე მუხლის მე-2 ნაწილის მოქმედი რედაქციით საქონლის დროებით შემოტანის
შემთხვევაში დღგ-ის გაანგარიშებისა და თანხის გადახდის ვალდებულება ეკისრება დღგ-ის
გადამხდელად რეგისტრირებულ პირს. წარმოდგენილი ცვლილებების თანახმად, საქონლის
დროებითი
შემოტანის
შემთხვევაში
გრაფიკის
წარდგენისა
და
თანხის
გადახდის
ვალდებულებისგან თავისუფლდება დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრირებული პირი.
ამავე მუხლის მე-4 ნაწილის მოქმედი რედაქციით უკუდაბეგვრის დღგ-ის თანხის
გადახდის
ვალდებულება
ეკისრება
დღგ-ის
გადამხდელად
რეგისტრირებულ
და
არარეგისტრირებულ პირებს. ამასთან, პირი არ თავისუფლდება უკუდაბეგვრის დღგ-ის
გადახდის ვადებულებისაგან, იმ შემთხვევაშიც კი, როდესაც წარმოდგენილი აქვს დღგ-ის
დეკლარაცია, დღგ-ის თანხის შემცირების თაობაზე.
საგადასახადო კოდექსში შესატანი ცვლილებების პროექტის შესაბამისად, იცვლება
უკუდაბეგვრის დღგ-ის გადახდის წესი, რომლის თანახმად, მისი გადახდის ვალდებულება
ექნებათ პირებს, რომლებიც არ არიან რეგისტრირებულები დღგ-ის გადამხდელებად. ხოლო
დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრირებული პირი უკუდაბეგვრის დღგ-ს ასახავს შესაბამისი
საანგარიშო პერიოდის დღგ-ის დეკლარაციაში. ამასთან, ითვლება, რომ ამ საქონელზე მან
განახორციელა შესაბამისი ოდენობის დღგ-ის ჩათვლა.
აღნიშნული ცვლილებებით, დღგ-ის გადამხდელებისათვის მარტივდება დროებითი
შემოტანისა და უკუდაბეგვრის პროცედურები. წარმოდგენილი ცვლილება გაამარტივებს
საგადასახადო ადმინისტრირების პროცესს.
15. 173-ე მუხლის მე-2 ნაწილის „გ“ და „დ“ ქვეპუნქტების მოქმედი რედაქციით
უკუდაბეგვრისას და საქონლის დროებითი შემოტანისას ბუჯეტში დღგ-ის თანხის გადახდის
დამადასტურებელი დოკუმენტი წარმოადგენს ჩათვლის მიღების საფუძველს, რადგან
საგადასახადო კოდექსში შესატანი ცვლილებების პროექტის თანახმად დღგ-ის გადასახადის
გადამხდელად
რეგისტრირებული
პირის
მიერ
დღგ-ის
დეკლარაციაში
ასახული
უკუდაბეგვრის თანხა იმავდროულად არის ჩათვლის მიღების საფუძველი, შესაბამისად,
დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრირებულ პირს უკუდაბეგვრისას თანხის გადახდა არ
მოუწევს ცალკე საგადახდო დავალებით, რომელიც არსებული რედაქციით წარმოადგენს
ჩათვლის დოკუმენტს. ცვლილებებით უქმდება უკუდაბეგვრისას ბიუჯეტში დღგ-ის თანხის
გადახდის დამადასტურებელი დოკუმენტი, როგორც ჩათვლის მიღების საშუალება. ასევე,
წარმოდგენილი ცვლილებებით, რადგან დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრირებულ პირებს
საქონლის დროებითი შემოტანის შემთხვევაში აღარ მოუწევთ ყოველთვიურად დღგ-ის
თანხის გადახდა, შესაბამისად, უქმდება საქონლის დროებით შემოტანისას ბიუჯეტში დღგის თანხის გადახდის დამადასტურებელი დოკუმენტი, როგორც ჩათვლის მიღების
საშუალება.
16. 174-ე მუხლის პირველი ნაწილის `დ~
ქვეპუნქტის დამატება განპირობებულია იმ
გარემოებით, რომ დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრირებული პირის მიერ უკუდაბეგვრის
დროს დღგ-ის დეკლარაციაში ასახული დღგ-ის უკუდაბეგვრის თანხა იქნება იმავდროულად
ჩათვლის მიღების საფუძველი.
17. 176-ე მუხლის მე-4 ნაწილი:
მოქმედი რედაქცია განსაზღვრავს უკუდაბეგვრის
შემთხვევაში საგადასახადო აგენტის მიერ საგადასახადო ორგანოში ფინანსთა მინისტრის
მიერ დადგენილი წესით გაანგარიშების წარდგენისა და თანხის გადახდას. ცვლილებების
პროექტის მიხედვით მე-4 ნაწილი იყოფა ორ ქვეპუნქტად, რომლებიც უკუდაბეგვრის
განსხვავებულ
წესს
უდგენს
დღგ-ის
გადამხდელად
რეგისტრირებულ
და
არარეგისტრირებულ პირებს. კერძოდ, „ა“ ქვეპუნქტი განსაზღვრავს დღგ-ის გადამხდელად
რეგისტრირებული პირების მიერ უკუდაბეგვრისას მის ანგარიშგების წესს,
მიხედვით
დღგ-ის
გადამხდელად
რეგისტრირებული
პირების
მიერ
რომლის
უკუდაბეგვრა
ექვემდებარება შესაბამისი საანგარიშო პერიოდის დღგ-ის დეკლარაციაში ასახვას, ხოლო „ბ“
ქვეპუნქტის შესაბამისად
გადამხდელებად
პირები, რომლებიც არ არიან რეგისტრირებული დღგ-ის
უკუდაბეგვრის
შემთხვევაში
ანგარიშგებასა
და
თანხის
გადახდას
განახორციელებენ მოქმედი წესის შესაბამისად.
18. სწორდება ტექნიკური ხარვეზი, რომლის შესაბამისადაც ზუსტდება, რომ აქციზის
დეკლარაციის
წარდგენის
ვალდებულება
ეკისრება,
ასევე
იმ
პირებს,
რომლებიც
ახორციელებენ მობილურ ან ფიქსირებულ ქსელში არარეზიდენტი ან რეზიდენტი პირისაგან
მიღებული საერთაშორისო ზარის დასრულების მომსახურებას.
19. დღეს მოქმედი საგადასახადო კოდექსის 204-ე მუხლის მე-3 ნაწილის მიხედვით,
ბუნებრივი რესურსებით მოსარგებლე პირებისათვის ლიცენზიის საფუძველზე გამოყოფილი
მიწებზე გადასახადის განაკვეთია ერთ ჰექტარზე არაუმეტეს 3 ლარი.
წარმოდგენილი ცვლილება გამოწვეულია იმ გარემოებით,
რომ
მოქმედი
კანონმდებლობით პირს, რომელსაც გადაცემული აქვს სახელმწიფო საკუთრებაში არსებულ
მიწა, წარმოადგენს ბუნებრივი რესურსებით მოსარგებლებს, თუმცა აღნიშნულ შემთხვევაში
მისი საქმიანობა არ ექვემდებარება სალიცენზიო საქმიანობას (მაგ: სახელმწიფო ტყის
ფონდით სპეციალური დანიშნულებით სარგებლობა, რომელიც
არ ექვემდებარება
ლიცენზირებას). აღნიშნულიდან გამომდინარე, მიწაზე ქონების გადასახადის ერთიდაიგივე
განაკვეთით დაიბეგრება ბუნებრივი რესურებით მოსარგებლე პირები, როგორც ლიცენზიის
საფუძველზე გამოყოფილ მიწებზე, ასევე
კანონმდებლობით გათვალისწინებულ სხვა
ფორმით იგივე მიზნისთვის გადაცემულ მიწებზე.
20-21. ზუსტდება, რომ საგადასახადო დავალიანებისა გადავადების და გადახდის წესის
მარეგულირებელი ნორმები ვრცელდება აღიარებულ საგადასახადო დავალიანებაზე.
22. ე.წ „ალტერნატიულ აუდიტის“ პროექტის გაუქმებიდან გამომდინარე, უქმდება
საგადასახადო კოდექსის შესაბამისი ნორმა;
23. ე.წ
„ალტერნატიულ აუდიტის“ პროექტის გაუქმებიდან გამომდინარე, უქმდება
საგადასახადო კოდექსის შესაბამისი ნორმა;
24.
გადასახადის
ვადაში
გადაუხდელობისათვის
არსებული
საურავი
ყოველ
ვადაგადაცილებულ დღეზე -0.06 პროცენტი, მცირდება 0.05 პროცენტამდე;
25. მსუბუქდება ჯარიმა დღგ-ს რეგისტრაციის გარეშე საქმიანობისათვის. პირი ამ
დარღვევისათვის დაჯარიმდება დასაბეგრი ოპერაციის 5 პროცენტით, ნაცვლად მოქმედი
ნორმით დადგენილი სანქცია 15 პროცენტისა;
26. მსუბუქდება, სანქცია გადასახადის გადამხდელთან დანაკლისის გამოვლენის
შემთხვევაზე, კერძოდ, საგადასახადო ორგანოს მიერ
ინვენტარიზაციის შედეგად, პირი
დამატებით დაჯარიმდება,
სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობების საბაზრო
ღირებულების 10 პროცენტის ოდენობით, ნაცვლად დღეს არსებული 50%-ისა. ამასთან,
დანაკლისი განიხილება მისი აღმოჩენის მომენტში საბაზრო ფასით განხორციელებულ
მიწოდებად;
აღურიცხველი
საქონლის
გამოვლენისათვის
სანქცია
მცირდება
ამ
საქონლის
ღირებულების 50 პროცენტამდე, ნაცვლად არსებული 100 პროცენტისა;
27. პროექტის მიხედვით საგადასახადო კოდექსიდან ამოღებულია 309-ე მუხლის ნორმა,
რომელსაც
ჰქონდა გარდამავალი ხასიათი და გასულია მისი მოქმედების ვადა.
ხანდაზმულობის
ვადების
ცვლილებებთან
დაკავშირებით
ზუსტდება
საგადასახადო
კოდექსის 309-ე მუხლის 45-ე ნაწილი. გადასახადის ვადაში გადაუხდელობისათვის
საურავის
0.05 პროცენტიანი განაკვეთი გადამხდელთა საგადასახადო ვალდებულებებზე
გავრცელდება 2015 წლის 1 ივლისიდან.
28. გარდამავალ დებულებებს ემატება 309-ე მუხლის 82-ე-83-ე ნაწილები, რომლის
თანახმად პირები, რომლებიც ფლობენ საქართველოს საბაჟო ტერიტორიაზე 2015 წლის 1
აპრილამდე შემოყვანილ მექანიკურ სატრანსპორტო საშუალებებს, თავისუფლდებიან
საქართველოს საგადასახადო კოდექსის 272-ე მუხლითა და 289-ე მუხლის პირველი, მე-17 და
მე-18
ნაწილებით
გათვალისწინებული
საგადასახადო
პასუხისმგებლობისაგან
იმ
შემთხვევაში, თუ 2015 წლის 1 სექტემბრამდე უზრუნველყოფენ აღნიშნული სატრანსპორტო
საშუალებების წარდგენას და გაფორმებას.
309-ე მუხლს ემატება ასევე 84-ე ნაწილი, რომელიც განსაზღვრავს, რომ 2015 წლის 1
ივლისამდე საანგარიშო პერიოდებში განხორციელებული უკუდაბეგვრის წესით დასაბეგრი
ოპერაციების და დროებითი შემოტანის მიხედვით ჩათვლის დოკუმენტად განიხილება
უკუდაბეგვრისას და დროებითი შემოტანისას ბიუჯეტში დღგ-ის თანხის გადახდის
დამადასტურებელი დოკუმენტი.
ბ) კანონპროექტის ფინანსური დასაბუთება:
ბ.ა) კანონპროექტის მიღებასთან დაკავშირებით აუცილებელი ხარჯების დაფინანსების
წყარო:
კანონპროექტის მიღება არ არის დაკავშირებული ხარჯებთან.
ბ.ბ) კანონპროექტის გავლენა ბიუჯეტის საშემოსავლო ნაწილზე:
ფინანსთა სამინისტროში არსებული ინფორმაციით:
- ფიზიკურ პირთა მიერ ქონების იჯარით გაცემის შედეგად მიღებული შემოსავლების
მიხედვით გადახდილმა საშემოსავლო გადასახადმა 2014 წელს შეადგინა 28 429,7 ათასი
ლარი. აღნიშნული მონაცემი მოიცავს ფიზიკური პირის მიერ ყველა სახის ქონების ფიზიკურ
და იურიდიულ პირზე იჯარის სახით გაცემის შედეგად მიღებულ შემოსავალზე გადახდილ
(მათ შორის , მოიჯარის მიერ გადახდის წყაროსთან დაკავებულ) საშემოსავლო გადასახადს.
თუმცა, ვიანიდან ცვლილება ითვალისწინებს საშემოსავლო გადასახადის განაკვეთის
5
პროცენტამდე
პირზე
შემცირებას
საცხოვრებელი
ფართის
მხოლოდ
ფიზიკური
გაქირავების
შედეგად
პირის
მიერ
მიღებულ
ფიზიკური
შემოსავალთან
მიმართებაში, ცვლილებით გამოწვეული ეფექტის ზუსტად განსაზღვრა შეუძლებელია.
თუმცა
სავარაუდოდ
აღნიშნული
ცვლილების
განხორციელებამ
გავლენა
არ
უნდა
მოახდინოს სახელმწიფო ბიუჯეტის საშემოსავლო ნაწილზე.
- ფიზიკურ პირთა მიერ მატერიალური აქტივების რეალიზაციით მიღებულ ნამეტზე
გადახდილმა საშემოსავლო გადასახადმა 2014 წელს შეადგინა 1 677,0 ათასი ლარი. აღნიშნულ
ნაწილში საშემოსავლო გადასახადის განაკვეთის 20-დან 5 პროცენტამდე შემცირება
გამოიწვევს 2016 წლის სახლმწიფო ბიუჯეტის შემოსავლების შემცირებას 1 250,0 ათასი
ლარის ოდენობით.
თუმცა გასათვალისწინებელია, რომ ზემოაღნიშნულ შემთხვევებში საგადასახადო
ტვირთის შემსუბუქება სავარაუდოდ გამოიწვევს საგადასახადო ვალდებულებების
ნებაყოფლობით შესრულების ხარისხის ზრდას, რამაც შესაძლოა დადებითი ასახვა ჰპოვოს
ბიუჯეტის საშემოსავლო ნაწილზე.
- არარეზიდენტების მიერ მიღებული შემოსავლის/მოგების მიხედვით გადახდილმა
გადასახადმა(საშემოსავლო და მოგების გადასახადი) 2014 წელს შეადგინა დაახლოებით 9
მლნ ლარი. გასათვალისწინებელია რომ აღნიშნული მონაცემი მოიცავს არარეზიდენტის მიერ
ყველა სახის საქმიანობის შედეგად მიღებულ შემოსავალზე/მოგებაზე გადახდილ
გადასახადის ოდენობას, რომელიც ასევე მოიცავს როიალტის სახით მიღებულ
შემოსავლებზე გადახდილ გადასახადსაც, თუმცა რა ოდენობით, ამის იდენტიფიცირება ვერ
ხერხდება. შესაბამისად, აღნიშნულ ნაწილში ცვლილებით გამოწვეული სახლმწიფო
ბიუჯეტის საშემოსავლო ნაწილზე საპროგნოზო ოდენობის ზუსტად განსაზღვრა
შეუძლებელია.
რაც შეეხება საგადასახადო სანქციების შემცირებით გამოწვეული ფისკალური
ეფექტის შეფასებას, ამ შემთხვევაში აქცენტი გაკეთებულია გადამხდელისათვის სანქციების
ლიბერალიზაციის მიმართულებით და შემოსავლების ოდენობაზე გავლენის განსაზღვრა
შეუძლებელია,
ვინაიდან
აღნიშნული
დამოკიდებულია
როგორც
გადასახადის
გადამხდელთა მხრიდან სამართალდარღვევათა ინტენსივობაზე, ასევე მის მოცულობაზე,
რომლის წინასწარ შეფასება შეუძლებელია.
ბ.გ) კანონპროექტის გავლენა ბიუჯეტის ხარჯვით ნაწილზე:
კანონპროექტის მიღება გავლენას არ მოახდენს ბიუჯეტის ხარჯვით ნაწილზე.
ბ.დ) სახელმწიფოს ახალი ფინანსური ვალდებულებები:
კანონპროექტის მიღება არ წარმოშობს ახალ ფინანსურ ვალდებულებებს.
ბ.ე) კანონპროექტის მოსალოდნელი ფინანსური შედეგები იმ პირთათვის,
რომელთა მიმართაც ვრცელდება კანონპროექტის მოქმედება:
კანონპროექტი
ითვალისწინებს
გარკვეული
კატეგორიის
გადასახადის
გადამხდელებისათვის საგადასახადო ტვირთის შემცირებას. კერძოდ:
ფიზიკური პირის მიერ ფიზიკური პირზე საცხოვრებელი ფართის გაქირავების
შედეგად
მიღებული შემოსავალი,
დაიბეგრება
საშემოსავლო გადასახადის 5
პროცენტიანი განაკვეთით, ნაცვლად დღეს არსებული 20 პროცენტისა;
ფიზიკური პირის მიერ საცხოვრებელი სახლის და მასზე დამაგრებული მიწის
ნაკვეთის, აგრეთვე ავტომანქანის მიწოდების შედეგად მიღებული ნამეტი შემოსავალი
დაიბეგრება 5 პროცენტით, ნაცვლად დღეს არსებული 20 პროცენტისა;
არარეზიდენტისათვის გადახდილი როიალტი დაიბეგრება გადახდის
წყაროსთან 5 პროცენტიანი განაკვეთით, ნაცვლად არსებული 10 პროცენტიანი
განაკვეთისა.
კანონპროექტი ასევე ითვალისწინებს ცალკეული საგადასახადო სანქციების
შემსუბუქებას. კერძოდ:
გადასახადის ვადაში გადაუხდელობისათვის არსებული საურავი 0.06
პროცენტისა, მცირდება 0.05 პროცენტამდე ყოველ ვადაგადაცილებულ დღეზე;
საგადასახადო ორგანოს მიერ ინვენტარიზაციის შედეგად, პირი დამატებით
დაჯარიმდება, სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობების საბაზრო ღირებულების 10
პროცენტის ოდენობით, ნაცვლად დღეს არსებული 50%-ისა. ამასთან, დანაკლისი
განიხილება მისი აღმოჩენის მომენტში საბაზრო ფასით განხორციელებულ მიწოდებად;
აღურიცხველი საქონლის გამოვლენისათვის სანქცია მცირდება ამ საქონლის
ღირებულების 50 პროცენტამდე, ნაცვლად არსებული 100 პროცენტისა;
ყოველივე ზემოთაღნიშნული დადებითად აისახება იმ პირების
მდგომარეობაზე, რომელთა მიმართაც გავრცელდება კანონპროექტის მოქმედება;
ფინანსურ
ბ.ვ) კანონპროექტით დადგენილი გადასახადის, მოსაკრებლის ან სხვა სახის
გადასახდელის ოდენობა და ოდენობის განსაზღვრის პრინციპი:
კანონპროექტი
ითვალისწინებს
გარკვეული
კატეგორიის
გადასახადის
გადამხდელებისათვის საგადასახადო ტვირთის შემცირებას. კერძოდ:
ფიზიკური პირის მიერ ფიზიკური პირზე საცხოვრებელი ფართის გაქირავების
შედეგად
მიღებული შემოსავალი,
დაიბეგრება
საშემოსავლო გადასახადის 5
პროცენტიანი განაკვეთით, ნაცვლად დღეს არსებული 20 პროცენტისა;
ფიზიკური პირის მიერ საცხოვრებელი სახლის და მასზე დამაგრებული მიწის
ნაკვეთის, აგრეთვე ავტომანქანის მიწოდების შედეგად მიღებული ნამეტი შემოსავალი
დაიბეგრება 5 პროცენტით, ნაცვლად დღეს არსებული 20 პროცენტისა;
არარეზიდენტისათვის გადახდილი როიალტი დაიბეგრება გადახდის
წყაროსთან 5 პროცენტიანი განაკვეთით, ნაცვლად არსებული 10 პროცენტიანი
განაკვეთისა.
კანონპროექტი ასევე ითვალისწინებს ცალკეული საგადასახადო სანქციების
შემსუბუქებას. კერძოდ:
გადასახადის ვადაში გადაუხდელობისათვის არსებული საურავი 0.06
პროცენტისა, მცირდება 0.05 პროცენტამდე ყოველ ვადაგადაცილებულ დღეზე;
საგადასახადო ორგანოს მიერ ინვენტარიზაციის შედეგად, პირი დამატებით
დაჯარიმდება, სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობების საბაზრო ღირებულების 10
პროცენტის ოდენობით, ნაცვლად დღეს არსებული 50%-ისა. ამასთან, დანაკლისი
განიხილება მისი აღმოჩენის მომენტში საბაზრო ფასით განხორციელებულ მიწოდებად;
აღურიცხველი საქონლის გამოვლენისათვის სანქცია მცირდება ამ საქონლის
ღირებულების 50 პროცენტამდე, ნაცვლად არსებული 100 პროცენტისა;
გ) კანონპროექტის მიმართება საერთაშორისო სამართლებრივ სტანდარტებთან
გ.ა) კანონპროექტის მიმართება ევროკავშირის დირექტივებთან:
კანონპროექტი არ ეწინააღმდეგება ევროკავშირის დირექტივებს.
გ.ბ) კანონპროექტის მიმართება საერთაშორისო ორგანიზაციებში საქართველოს
წევრობასთან დაკავშირებულ ვალდებულებებთან:
კანონპროექტის მიღებით არ წარმოიქმნება საერთაშორისო
საქართველოს წევრობასთან დაკავშირებული ვალდებულებები.
ორგანიზაციებში
გ.გ) კანონპროექტის მიმართება საქართველოს ორმხრივ და მრავალმხრივ
ხელშეკრულებებთან:
კანონპროექტის მიღება არ ეწინააღმდეგება საქართველოს ორმხრივ და მრავალმხრივ
ხელშეკრულებებს.
დ) კანონპროექტის მომზადების პროცესში მიღებული კონსულტაციები:
დ.ა) სახელმწიფო, არასახელმწიფო ან/და საერთაშორისო ორგანიზაცია/დაწესებულება,
ექსპერტები, რომლებმაც მონაწილეობა მიიღეს კანონპროექტის შემუშავებაში, ასეთის
არსებობის შემთხვევაში:
ერთიანი სახაზინო კოდის შემოღებასთან დაკავშირებით წარმოდეგენილი ცვლილების
მომზადებაში აგრეთვეUUSAID საქართველოს ეკონომიკური ზრდის ინიციატივა (EPI)
პროექტის ექსპერტებმა.
დ.ბ) კანონპროექტის შემუშავებაში მონაწილე ორგანიზაციის (დაწესებულების) ან/და
ექსპერტის შეფასება კანონპროექტის მიმართ, ასეთის არსებობის შემთხვევაში:
ასეთი არ არსებობს.
ე) კანონპროექტის ავტორი:
საქართველოს ფინანსთა სამინისტრო.
ვ) კანონპროექტის ინიციატორი:
საქართველოს მთავრობა.
იმ მუხლების მოქმედი რედაქცია, რომლებშიც წარმოდგენილი კანონპროექტით შედის ცვლილება
იმ მუხლების მოქმედი სრული
კანონპროექტით შედის ცვლილება
რედაქცია,
რომლებშიც
წარმოდგენილი
მუხლი 4. ხანდაზმულობის ვადა
1. გადასახადის გადამხდელისათვის გადასახადის თანხის დარიცხვისა და საგადასახადო
ვალდებულების შესახებ საგადასახადო მოთხოვნის წარდგენის ხანდაზმულობის ვადაა 6
წელი, თუ ამ კოდექსით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული.
2. ამ მუხლის პირველი ნაწილით განსაზღვრული ვადა აითვლება შესაბამისი საგადასახადო
ვალდებულების წარმოშობის კალენდარული წლის დასრულებიდან.
3. გადასახადის გადამხდელისათვის ამ კოდექსით გათვალისწინებული სანქციის (გარდა
საურავისა)
დაკისრებისა
და
შესაბამისი
საგადასახადო
მოთხოვნის
წარდგენის
ხანდაზმულობის ვადაა 6 წელი, თუ ამ კოდექსით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული.
4. ამ მუხლის მე-3 ნაწილით განსაზღვრული ვადა აითვლება:
ა) საგადასახადო სამართალდარღვევის ჩადენის კალენდარული წლის დასრულებიდან,
გარდა ამ ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებული შემთხვევისა;
ბ) საგადასახადო ვალდებულების წარმოშობის კალენდარული წლის დასრულებიდან, თუ ამ
კოდექსით გათვალისწინებული სანქციის თანხის გაანგარიშება უკავშირდება საგადასახადო
ვალდებულების თანხის ოდენობას.
5. გადასახადის გადამხდელის საგადასახადო შემოწმების ხანდაზმულობის ვადაა 6 წელი,
თუ ამ კოდექსით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული.
6. ამ მუხლის მე-5 ნაწილით განსაზღვრული ვადა აითვლება შესამოწმებელი პერიოდის
შესაბამისი კალენდარული წლის დასრულებიდან.
7. ამ მუხლის პირველი, მე-3 და მე-5 ნაწილებით გათვალისწინებული ხანდაზმულობის
ვადები გრძელდება 1 წლით, თუ ამ ვადების გასვლამდე დარჩენილია 1 წელზე ნაკლები და
გადასახადის გადამხდელმა საგადასახადო ორგანოში წარადგინა შესაბამისი პერიოდის
საგადასახადო დეკლარაცია (მათ შორის, შესწორებული დეკლარაცია) ან გადასახადის
გადამხდელის მოთხოვნა.
8. საგადასახადო ორგანოსათვის გადასახადის გადამხდელის მოთხოვნის წარდგენის
ხანდაზმულობის ვადაა 6 წელი, რომელიც აითვლება გადასახადის ან/და სანქციის
ზედმეტად გადახდილი თანხის დაბრუნების უფლების წარმოშობის კალენდარული წლის
დასრულებიდან.
9. გადასახადის გადამხდელისათვის, მარეგისტრირებელი ორგანოსათვის ან საბანკო
დაწესებულებისათვის
გადასახადის
გადამხდელის
საგადასახადო
დავალიანების
გადახდევინების უზრუნველსაყოფად ამ კოდექსით გათვალისწინებული ღონისძიების
გამოყენების
შესახებ
ინდივიდუალური
ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი
აქტის
წარდგენის ხანდაზმულობის ვადაა 6 წელი, რომელიც აითვლება ამ დავალიანების
წარმოშობის კალენდარული წლის დასრულებიდან.
10. ამ მუხლის მე-9 ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევებში ინდივიდუალური
ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტის წარდგენის ხანდაზმულობის ვადა ჩერდება:
ა) პირის გადახდისუუნარობის შესახებ განცხადების წარმოებაში მიღებაზე სასამართლო
გადაწყვეტილების, აგრეთვე გაკოტრების საქმის წარმოების დაწყების, რეაბილიტაციის
შესახებ გადაწყვეტილების/განჩინების კანონიერ ძალაში შესვლიდან შესაბამისი რეჟიმის
დასრულებამდე;
ბ) „საგადასახადო დავალიანებებისა და სახელმწიფო სესხების რესტრუქტურიზაციის
შესახებ“ საქართველოს კანონით განსაზღვრული წესით, პირის საგადასახადო დავალიანების
რესტრუქტურიზაციის პერიოდში;
გ) საგადასახადო დავის პერიოდში.
11. საგადასახადო ორგანოს მიერ სასამართლოს გადაწყვეტილების აღსრულებისას ამ
მუხლით გათვალისწინებული ხანდაზმულობის ვადები არ გამოიყენება.
მუხლი 8. ტერმინთა განმარტება
1.
არაამორტიზებადი
ძირითადი
საშუალება
–
ძირითადი
საშუალება,
რომელიც
ექსპლუატაციის დროს არ კარგავს თავის ღირებულებას.
2. არამატერიალური აქტივი – ფიზიკური ფორმის არმქონე, იდენტიფიცირებადი
არაფულადი აქტივი, რომელსაც პირი იყენებს საქონლის წარმოების, საქონლის
მიწოდების/მომსახურების გაწევის, სხვისთვის იჯარით გადაცემის ან/და ადმინისტრაციული
მიზნებისათვის. არამატერიალურ აქტივს მიეკუთვნება: საავტორო უფლება, პატენტი,
სავაჭრო ნიშანი, გუდვილი, კომპიუტერული პროგრამა, ლიცენზია, იჯარის უფლება,
ფრანჩიზი, საბადოს დამუშავების უფლება, იმპორტისა და ექსპორტის სპეციალური
უფლებები და სხვა ამგვარი არამატერიალური აქტივები.
3. არაპირდაპირი გადასახადი – გადასახადი (დამატებული ღირებულების გადასახადი,
აქციზი, იმპორტის გადასახადი), რომელიც დგინდება მიწოდებული (იმპორტირებული)
საქონლის ან/და გაწეული მომსახურების ფასზე დანამატის სახით და რომელსაც იხდის
მომხმარებელი (იმპორტიორი) ამ გადასახადით გაზრდილი ფასით საქონლის ან/და
მომსახურების შეძენისას (იმპორტისას). არაპირდაპირი გადასახადის ბიუჯეტში გადახდის
ვალდებულება ეკისრება საქონლის მიმწოდებელს (იმპორტიორს) ან/და მომსახურების
გამწევს, რომელიც ამ კოდექსის მიზნებისათვის გადასახადის გადამხდელად იწოდება.
4. არარეზიდენტი – პირი, რომელიც არ არის რეზიდენტი.
5. აღიარებული საგადასახადო დავალიანება – საგადასახადო დავალიანება, თუ:
ა) დარიცხვის საფუძველია საგადასახადო/საბაჟო დეკლარაცია, აგრეთვე ამ კოდექსის 49-ე
მუხლის მე-6 ნაწილით გათვალისწინებული პირის დასკვნის შესაბამისად საქართველოს
ფინანსთა მინისტრის მიერ დადგენილი წესით განხორციელებული საგადასახადო
ანგარიშგება;
ბ) პირს გაშვებული აქვს საგადასახადო ორგანოს მიერ მისთვის წარდგენილი საგადასახადო
მოთხოვნის ან/და დავის განმხილველი ორგანოს გადაწყვეტილების გასაჩივრების ამ
კოდექსით დადგენილი ვადა;
გ) მისი შემცირების მიზნით შემოსავლების სამსახურსა და გადასახადის გადამხდელს შორის
გაფორმდა საგადასახადო შეთანხმება;
დ) დარიცხვის მართლზომიერების შესახებ სასამართლოს გადაწყვეტილება შესულია
კანონიერ ძალაში.
6. ბიოლოგიური აქტივი – ცხოველი ან მცენარე.
61 . სასოფლო- სამეურნეო საქმიანობა − ბუღალტრული აღრიცხვის საერთაშორისო
სტანდარტი 41-ით გათვალისწინებული საქმიანობა.
62 . სოფლის მეურნეობის პროდუქცია − სა სოფლო- სამეურნეო საქმიანობიდან მიღებული
პროდუქტი. ამასთანავე, სოფლის მეურნეობის პროდუქციის სამრეწველო გადამუშავებად (
სასაქონლო კოდის შეცვლად) არ ითვლება ბიოლოგიური ტრანსფორმაციის შედეგად
სასაქონლო
კოდის
შეცვლა,
აგრეთვე
ბიოლოგიური
აქტივიდან
ნაყოფის
მიღება
(პროდუქციის მოცილება ან ბიოლოგიური აქტივის სიცოცხლის პროცესის შეწყვეტა).
6 3. სასოფლო-სამეურნეო კოოპერატივი – იურიდიული პირი, რომელსაც მინიჭებული აქვს
სასოფლო-სამეურნეო
კოოპერატივის
სტატუსი
„სასოფლო-სამეურნეო
კოოპერატივის
შესახებ“ საქართველოს კანონის შესაბამისად.
7. ბუღალტრული აღრიცხვის საერთაშორისო სტანდარტები (შემდგომში – ბასს) –
ბუღალტრული აღრიცხვის საერთაშორისო სტანდარტების კომისიის მიერ დამტკიცებული
და საქართველოს პარლამენტთან არსებული ბუღალტრული აღრიცხვის სტანდარტების
კომისიის დადგენილებით სამოქმედოდ შემოღებული სტანდარტები.
8. გადასახადების ადმინისტრირება – გადასახადების გამოანგარიშებასთან, გადახდასთან და
დეკლარირებასთან, საგადასახადო კონტროლთან, აგრეთვე გადასახადის გადამხდელთა
აღრიცხვასთან,
ინფორმირებასთან
და
საგადასახადო
ვალდებულებათა
შესრულების
უზრუნველყოფასთან დაკავშირებული ფორმების, მეთოდებისა და წესების ერთობლიობა,
რომლებსაც
საგადასახადო
ორგანოები
ახორციელებენ
საქართველოს
საგადასახადო
ნომერი
გადასახადის
კანონმდებლობის აღსრულების პროცესში.
9.
გადასახადის
გადამხდელის
საიდენტიფიკაციო
–
გადამხდელისათვის საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად მიკუთვნებული ნომერი.
10. გრძელვადიანი კონტრაქტი – კონტრაქტი წარმოებაზე, მონტაჟზე, მშენებლობაზე ან ასეთ
საქმიანობასთან დაკავშირებული მომსახურების გაწევაზე, რომელიც არ დასრულებულა იმ
კალენდარულ წელს, რომელშიც დაიწყო კონტრაქტით გათვალისწინებული მომსახურება,
გარდა იმ კონტრაქტისა, რომელიც დასრულდა კონტრაქტით
მომსახურების გაწევის დაწყებიდან 6 თვის განმავლობაში.
გათვალისწინებული
11. დანაკლისი – გადასახადის გადამხდელის ბუღალტრულ ჩანაწერებთან შედარებისას
გამოვლენილი (მათ შორის, ინვენტარიზაციის საშუალებით) სასაქონლო-მატერიალური
ფასეულობების
ან/და
ძირითადი
საშუალებების
ნაკლებობა.
ისეთი
სასაქონლო-
მატერიალური ფასეულობების მიმართ, რომელთა დასაწყობება ფიზიკურად შეუძლებელია
(ელექტრო- და თბოენერგია, გაზი და წყალი), დანაკლისად ითვლება სხვაობა შეძენილ
(შეძენის დამადასტურებელი დოკუმენტის მიხედვით) და რეალიზებულ (გადასახადის
გადამხდელისგან ფაქტობრივად გასულ) სასაქონლო-მატერიალურ ფასეულობათა შორის,
თუ ვერ დგინდება დებიტორი (ამნაზღაურებელი) ან/და მიმთვისებელი. ამასთანავე,
უფლებამოსილ ორგანოს შეუძლია დაადგინოს დანაკარგის მაქსიმალური ზღვრული
ოდენობა. ასეთ შემთხვევაში დანაკლისად ჩაითვლება ამ ოდენობაზე მეტი დანაკარგი.
12. დივიდენდი – აქციონერის/მოწილის მიერ აქციებიდან ან უფლებებიდან (წილებიდან)
მიღებული (მათ შორის, პრივილეგირებული აქციებიდან პროცენტის სახით მიღებული)
ნებისმიერი შემოსავალი, რომელიც მიიღება მოგების განაწილების შედეგად და რომელსაც
იურიდიული პირი უნაწილებს აქციონერებს/მოწილეებს, კაპიტალში მათი კუთვნილი
აქციების/უფლებების პროპორციულად
ან
პროპორციის დაცვის გარეშე.
ამასთანავე,
დივიდენდს არ მიეკუთვნება:
ა) იურიდიული პირის ლიკვიდაციისას ან აქციის/წილის გამოსყიდვისას ფულადი ან
ნატურალური ფორმით განხორციელებული გადახდა (განაცემი), რომელიც არ აღემატება
კაპიტალში (საწესდებოსა და საემისიოში) აქციონერის/მოწილის მიერ განხორციელებული
შენატანის ოდენობის ფარგლებს;
ბ)
იურიდიული
პირის
აქციონერზე/მოწილეზე
განხორციელებული
გადახდა
ამავე
იურიდიული პირის აქციის/წილის საკუთრებაში გადაცემით.
13. თავისუფლად მიმოქცევადი ფასიანი ქაღალდი – საფონდო ბირჟის ლისტინგში სავაჭროდ
დაშვებული საჯარო ან სასესხო ფასიანი ქაღალდი, რომლის თავისუფალი ბრუნვის
კოეფიციენტი საანგარიშო წლის წინა წლის 31 დეკემბრის ან საანგარიშო წლის 31 დეკემბრის
მდგომარეობით,
ფასიანი
ქაღალდების
ემიტენტის
მიერ
საფონდო
ბირჟისათვის
მიწოდებული ინფორმაციით, უნდა აღემატებოდეს 25 პროცენტს.
14. კომპენსაცია – პირის მიერ საქონლის მიწოდების, მომსახურების გაწევის ან ხარჯების,
დანაკარგის ან დანაკლისის ანაზღაურების მიზნით მიღებული ქონება ან/და სარგებელი.
15. მატერიალური აქტივი – აქტივი, რომელიც არ არის არამატერიალური აქტივი.
16. ოჯახი – პირი, მისი მეუღლე, არასრულწლოვანი შვილი და გერი, აგრეთვე პირთან
მუდმივად მცხოვრები მშობელი, შვილი და გერი, და, ძმა, ბებია, პაპა, შვილიშვილი,
რომლებიც საერთო მეურნეობას ეწევიან. ამ კოდექსის მიზნებისათვის თავად გადასახადის
გადამხდელი უპირობოდ განსაზღვრავს იმ პირთა წრეს (ზემოაღნიშნულ პირთაგან),
რომლებიც მასთან ერთად მუდმივად ცხოვრობენ და საერთო მეურნეობას ეწევიან.
17. პარტნიორი – პარტნიორი, აქციონერი, კომანდიტი, კომპლემენტარი, კოოპერატივის
წევრი „მეწარმეთა შესახებ“ საქართველოს კანონის შესაბამისად.
18. პირი – ფიზიკური პირი ან იურიდიული პირი საქართველოს სამოქალაქო კოდექსის
შესაბამისად, საწარმო ან ორგანიზაცია საქართველოს საგადასახადო კოდექსის შესაბამისად.
19. პროცენტი – ფულად დაბანდებებთან ან სავალო ვალდებულებებთან დაკავშირებული
ნებისმიერი სახის სავალო მოთხოვნიდან (იპოთეკური უზრუნველყოფის არსებობისა და
მისი გაფორმების მეთოდის მიუხედავად) მიღებული ნებისმიერი წინასწარ განცხადებული
(დადგენილი) შემოსავალი (მათ შორის, დისკონტის სახით მიღებული). ამასთანავე, ამ
ნაწილის მიზნებისათვის:
ა) სავალო ვალდებულებას არ მიეკუთვნება საქონლის მიწოდებით ან/და მომსახურების
გაწევით წარმოშობილი სავალო ვალდებულებები ან გარანტიითა და თავდებობით ან/და
სხვა ამგვარი ოპერაციებით წარმოქმნილი ვალდებულებები;
ბ) პროცენტად ითვლება :
ბ.ა) საპენსიო დაზღვევის ხელშეკრულების მიხედვით მზღვეველის მიერ დაზღვეულისათვის
გადახდილი
სადაზღვევო
ანაზღაურება
(თანხა)
ამ
ანაზღაურების
მისაღებად
განხორციელებული სადაზღვევო შენატანების გამოკლებით;
ბ.ბ) კრედიტთან (სესხთან), დეპოზიტთან, ანაბართან, ობლიგაციასთან დაკავშირებული
გადასახდელი;
ბ.გ) შემოსავალი სახელმწიფო ფასიანი ქაღალდებიდან და ობლიგაციებიდან, მათზე
დარიცხული პრემიებისა და მოგებების ჩათვლით;
გ) პროცენტად არ ითვლება ჯარიმა დაგვიანებული გადახდისთვის ან დაგვიანებული
მიწოდებისთვის.
20. რეზიდენტი – რეზიდენტი ფიზიკური პირი ან რეზიდენტი იურიდიული პირი
(საქართველოს საწარმო ან საქართველოს ორგანიზაცია).
21. როიალტი:
ა) სასარგებლო წიაღისეულის მოპოვებისა და ტექნოგენური წარმონაქმნების გადამუშავების
პროცესში წიაღით სარგებლობის უფლების საფასური;
ბ) საავტორო უფლების, პროგრამული უზრუნველყოფის, პატენტის, ნახაზის, მოდელის,
სავაჭრო ნიშნის ან სხვა ინტელექტუალური საკუთრების გამოყენებისათვის ან გამოყენების
უფლების სხვა პირისთვის გადაცემისათვის მიღებული შემოსავალი;
გ) სამრეწველო, სავაჭრო ან სამეცნიერო-კვლევითი მოწყობილობის გამოყენებისათვის ან
გამოყენების უფლების სხვა პირისთვის გადაცემისათვის მიღებული შემოსავალი;
დ) ნოუ-ჰაუს გამოყენებისათვის მიღებული შემოსავალი;
ე)
კინოფილმის,
ვიდეოფილმის,
ხმის
ჩანაწერის
ან
ჩაწერის
სხვა
საშუალების
გამოყენებისათვის ან გამოყენების უფლების სხვა პირისთვის გადაცემისათვის მიღებული
შემოსავალი;
ვ) საიდუმლო ფორმულის ან პროცესის, ასევე სამრეწველო, კომერციული ან მეცნიერული
გამოცდილების შემცველი ინფორმაციის გამოყენებისათვის ან გამოყენების უფლების სხვა
პირისთვის გადაცემისათვის მიღებული შემოსავალი;
ზ) ამ ნაწილით გათვალისწინებულ უფლებებთან დაკავშირებით ტექნიკური დახმარების
გაწევისათვის ან ამ უფლებათა გამოყენებაზე უარის თქმით მიღებული შემოსავალი.
22. სააღრიცხვო დოკუმენტაცია – პირველადი დოკუმენტები (მათ შორის, პირველადი
საგადასახადო
დოკუმენტები),
ბუღალტრული
აღრიცხვის
რეგისტრები
და
სხვა
დოკუმენტები, რომელთა საფუძველზედაც განისაზღვრება გადასახადებით დაბეგვრის
ობიექტები, დაბეგვრასთან დაკავშირებული ობიექტები და დგინდება საგადასახადო
ვალდებულებები.
23. საგადასახადო დავალიანება – სხვაობა გადასახადის გადამხდელის მიერ დადგენილ
ვადაში გადაუხდელი გადასახადების ან/და სანქციების თანხასა და ზედმეტად გადახდილი
გადასახადების ან/და სანქციების თანხას შორის.
24. საგარეო-ეკონომიკური საქმიანობის სასაქონლო
ნომენკლატურა
–
სასაქონლო
კლასიფიკაციის კოდების სისტემა, რომელიც მიღებულია „საქონლის აღწერილობისა და
კოდირების სისტემის ჰარმონიზაციის შესახებ“ საერთაშორისო კონვენციის შესაბამისად.
25. საერთაშორისო გადაზიდვა – ავტოსატრანსპორტო საშუალებით ან სარკინიგზო
ტრანსპორტით, საზღვაო, სამდინარო ან საჰაერო ხომალდით მგზავრთა, საქონლის (მათ
შორის, ფოსტის) სხვადასხვა სახელმწიფოში, რომელთაგან ერთ-ერთი საქართველოა,
მდებარე ორ პუნქტს შორის ნებისმიერი გადაზიდვა. ამასთანავე, საერთაშორისო გადაზიდვას
არ მიეკუთვნება:
ა) გადაზიდვა, რომელიც ხორციელდება მხოლოდ საქართველოს საზღვრების გარეთ
მდებარე პუნქტებს შორის ან მხოლოდ საქართველოს საზღვრების შიგნით მდებარე პუნქტებს
შორის;
ბ) საქონლის მილსადენით და ელექტროგადამცემი ხაზით გადაადგილება.
26 . საემისიო კაპიტალი – სხვაობა საწარმოს მიერ აქციების პირველადი განთავსებიდან
მიღებულ ან მისაღებ თანხასა და ამ აქციების ჯამურ ნომინალურ ღირებულებას შორის,
აგრეთვე სამეწარმეო საზოგადოების დაფუძნებისას არაფულადი შესატანის ღირებულების
მეტობა დათქმულ თანხაზე.
27. სათამაშო ბიზნესით დაკავებული პირისაგან მიღებული მოგება – შემოსავალი, რომელიც
განისაზღვრება ფიზიკური პირის (მოთამაშის) მიერ აზარტული და მომ გებიანი
თამაშობებიდან ერთ ბილეთზე, ჟეტონზე, მონეტაზე ან/და სხვა საშუალებაზე მიღებული და
დადებული თანხის ან/და ნივთის ღირებულების დადებითი სხვაობით.
28. სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობა – პირის მიერ ჩვეულებრივი სამეურნეო
საქმიანობის პროცესში გამოყენებული ნედლეული, მასალა, ნახევარფაბრიკატები, სამარაგო
ნაწილები, ტარა და მზა პროდუქცია (საქონელი) ბასს-ის მიხედვით.
29. უიმედო ვალი – საქონლის ან/და მომსახურების რეალიზაციის ან აღნიშნულის
ფარგლებში წინასწარი გადახდის შედეგად გადასახადის გადამხდელის მიერ აღიარებული
მოთხოვნა ან მისი ნაწილი, რომლის გადახდის ვადა გასულია და რომელიც არ იქნა
ანაზღაურებული მიმდინარე საგადასახადო წლის ბოლომდე, ამასთანავე, არსებობს ერთერთი შემდეგი დოკუმენტი:
ა) სასამართლოს კანონიერ ძალაში შესული გადაწყვეტილება მოთხოვნის დაკმაყოფილებაზე
უარის თქმის შესახებ;
ბ) ცნობა აღსრულების ორგანოდან სააღსრულებო ფურცლის აღსასრულებლად მიქცევის
შედეგად
კრედიტორის
მიერ
სასამართლოს
გადაწყვეტილებით
კუთვნილი
თანხის
მიუღებლობის ან ნაწილობრივ მიღების თაობაზე;
გ)
სასამართლოს
კანონიერ
ძალაში
შესული
განჩინება
შესაბამისი
პირის
მიმართ
გადახდისუუნარობის თაობაზე განცხადების წარმოებაში მიღების ან გაკოტრების საქმის
წარმოების დაწყების ან/და რეაბილიტაციის დაწყების შესახებ, თუ მოსამართლის მიერ ამ
კრედიტორის მოთხოვნა არ იქნა აღიარებული;
დ) ცნობა მეწარმეთა და არასამეწარმეო (არაკომერციული) იურიდიული
რეესტრიდან რეგისტრაციის გაუქმების შესახებ ან გარდაცვალების ცნობა.
30.
ქონება
–
ყველა
ნივთი
და
არამატერიალური
ქონებრივი
სიკეთე,
პირების
რომელთა
შეუზღუდავად შეძენა, ფლობა, განკარგვა და სარგებლობა შეუძლიათ პირებს.
31. ძირითადი საშუალება – მატერიალური აქტივი, რომელსაც პირი იყენებს საქონლის
წარმოების, საქონლის მიწოდების/მომსახურების გაწევის, იჯარით (მათ შორის, ლიზინგით)
გადაცემის ან/და ადმინისტრაციული მიზნებისათვის და რომლის სასარგებლო გამოყენების
ვადა ერთ წელზე მეტია.
32. ძირითადი საშუალების რემონტის ხარჯები – ხარჯები, რომლებიც ამაღლებს ძირითადი
საშუალების ამოსავალ (თავდაპირველ, ნორმატიულ) მწარმოებლურობას (მათ შორის,
შენობა-ნაგებობის
ელემენტების
მოდიფიკაცია
(რეკონსტრუქცია)
მათი
სასარგებლო
მომსახურების ვადის გახანგრძლივების მიზნით და მათი მწარმოებლურობის ამაღლების
უზრუნველსაყოფად;
მანქანა-დანადგარის
ნაწილების
გაუმჯობესება
მათი
მწარმოებლურობის ამაღლების უზრუნველსაყოფად და ახალი საწარმოო პროცესების
დანერგვა), გარდა მიმდინარე საექსპლუატაციო ხარჯებისა, რომლებიც გაიწევა ძირითადი
საშუალების ამოსავალი მწარმოებლურობის აღდგენის ან შენარჩუნების მიზნით.
33. წარმომადგენლობითი ხარჯი – პირის მიერ ეკონომიკური საქმიანობის ფარგლებში
გაწეული ხარჯი, რომელიც მოიცავს:
ა) პირის სახელით გამართული
ღონისძიებებისათვის
(პრეზენტაციები,
მიღებები)
გათვალისწინებულ (წვენები, მინერალური წყლები, გამაგრილებელი სასმელები, ჩაი, ყავა,
საუზმე, სადილი, ვახშამი, ბანკეტი) ხარჯებს;
ბ) საექსკურსიო და კულტურულ-სანახაობითი ღონისძიებების ხარჯებს;
გ) სუვენირების შეძენის ხარჯებს;
დ) სტუმრების მომსახურების უზრუნველყოფის ხარჯებს, მათ შორის:
დ.ა) საკონსულო მომსახურების (ვიზების გაფორმება, ვადის გაგრძელება) ხარჯებს;
დ.ბ) აეროპორტში დახვედრისა და გაცილების (VIP-დარბაზის მომსახურება) ხარჯებს;
დ.გ) სატრანსპორტო მომსახურების ხარჯებს;
დ.დ) სასტუმრო მომსახურების (ადგილების დაჯავშნა, ცხოვრების ღირებულება) ხარჯებს;
დ.ე) მიღებებისა და წვეულებებისათვის გათვალისწინებულ (წვენები, მინერალური წყლები,
გამაგრილებელი სასმელები, ჩაი, ყავა, საუზმე, სადილი, ვახშამი, ბანკეტი) ხარჯებს.
34. წმინდა აქტივები – სხვაობა პირის აქტივებსა და მის ვალდებულებებს შორის.
35. ვირტუალური ზონის პირი – იურიდიული პირი, რომელიც ახორციელებს საინფორმაციო
ტექნოლოგიურ საქმიანობას და მინიჭებული აქვს შესაბამისი სტატუსი.
36. საინფორმაციო ტექნოლოგიები – კომპიუტერული საინფორმაციო სისტემების შესწავლა,
მხარდაჭერა, განვითარება, დიზაინი, წარმოება და დანერგვა, რის შედეგადაც მიიღება
პროგრამული უზრუნველყოფის პროდუქტები.
37. ტურისტული ზონის მეწარმე სუბიექტი – პირი (მეწარმე სუბიექტი), რომელიც „
თავისუფალი ტურისტული ზონების განვითარების ხელშეწყობის შესახებ “ საქართველოს
კანონით დადგენილი წესით აშენებს სასტუმროს და უზრუნველყოფს მის ფუნქციონირებას.
38. ლიზინგი − ლიზინგი საქართველოს სამოქალაქო კოდექსის შესაბამისად, თუ ლიზინგის
საგანი არის ამორტიზაციას დაქვემდებარებული აქტივი .
39. სალიზინგო კომპანია − საწარმო, რომლის მიერ საგადასახადო წლის განმავლობაში
ქონების ლიზინგით გაცემიდან მიღებული შემოსავალი მისი ერთობლივი შემოსავლის
არანაკლებ 70%-ია.
40. შემოწირულება – ორგანიზაციის მიერ უსასყიდლოდ მიღებული საქონელი/მომსახურება,
მათ შორის, ფულადი სახსრები.
მუხლი 39. საგადასახადო საიდუმლოება
1. საგადასახადო ორგანოს მიერ გადასახადის გადამხდელის შესახებ მიღებული ნებისმიერი
ინფორმაცია, გარდა გადასახადის გადამხდელის სტატუსისა, სახელწოდებისა, მისამართისა,
საიდენტიფიკაციო ნომრისა, საგადასახადო დავალიანების შესახებ ინფორმაციისა და
მეწარმეთა
და
არასამეწარმეო
(არაკომერციული)
იურიდიული
პირების
რეესტრში
რეგისტრირებული საჯარო ინფორმაციისა, მისი საგადასახადო აღრიცხვაზე აყვანის
მომენტიდან განეკუთვნება საგადასახადო საიდუმლოებას.
2. საგადასახადო ორგანო, მისი თანამშრომელი, მოწვეული სპეციალისტი ან/და ექსპერტი
ვალდებულია დაიცვას გადასახადის გადამხდელის შესახებ ინფორმაციის საიდუმლოება,
რომელიც მისთვის ცნობილი გახდა სამსახურებრივი მოვალეობის შესრულებისას. მას
უფლება აქვს, ცალკეული გადასახადის გადამხდელის შესახებ იდენტიფიცირებული
ინფორმაცია გადასცეს მხოლოდ შემდეგ პირებს:
ა) საქართველოს ფინანსთა სამინისტროს სისტემის თანამშრომლებს და საქართველოს
ფინანსთა სამინისტროსთან არსებული დავების განხილვის საბჭოს წევრებს – ამ პირთა მიერ
სამსახურებრივი მოვალეობის შესრულების მიზნით;
ბ) სამართალდამცავ ორგანოებს − მათ წარმოებაში არსებულ სისხლის სამართლის საქმეებთან
დაკავშირებით;
გ)
სასამართლოს
გადასახადის
–
სასამართლოს
გადამხდელის
წარმოებაში
არსებულ
საქმესთან
საგადასახადო ვალდებულებების
ან
დაკავშირებით,
პასუხისმგებლობის
განსაზღვრის მიზნით;
დ) სხვა სახელმწიფოთა საგადასახადო ორგანოებს – საქართველოს საერთაშორისო
ხელშეკრულებათა შესაბამისად;
ე) საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს მმართველობის სფეროში შემავალ საჯარო
სამართლის იურიდიულ პირს – აღსრულების ეროვნულ ბიუროს (შემდგომ – აღსრულების
ეროვნული ბიურო) და კერძო აღმასრულებელს – „სააღსრულებო წარმოებათა შესახებ“
საქართველოს კანონით გათვალისწინებული გადაწყვეტილებების აღსრულების პროცესში
ან/და საგადასახადო ორგანოსა და აღსრულების ეროვნულ ბიუროს შორის დადებული
ხელშეკრულებით გათვალისწინებული უფლებამოსილებების განხორციელებისას;
ვ) საქართველოს სტატისტიკის ეროვნულ სამსახურს (საქსტატს) – საქართველოს მთავრობის
მიერ დადგენილი წესის შესაბამისად;
ზ) სახელმწიფო აუდიტის სამსახურს – მოსამართლის ბრძანების საფუძველზე, „სახელმწიფო
აუდიტის სამსახურის შესახებ“საქართველოს კანონით დადგენილი უფლებამოსილების
განხორციელების მიზნით ;
თ) საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს მმართველობის სფეროში მოქმედ საჯარო
სამართლის იურიდიულ პირს – საჯარო რეესტრის ეროვნულ სააგენტოს (შემდგომ – საჯარო
რეესტრის ეროვნული სააგენტო) საგადასახადო ორგანოსა და საჯარო რეესტრის ეროვნულ
სააგენტოს შორის დადებული ხელშეკრულებით გათვალისწინებული უფლებამოსილებების
განხორციელებისას ;
ი) საქართველოს
მთავრობის
მიერ
განსაზღვრულ
პირებს, საქართველოს
ფინანსთა
მინისტრის მიერ დადგენილი წესით გადასახადის გადამხდელისათვის მისი საგადასახადო
დავალიანების შესახებ ინფორმაციის მიწოდების მიზნით;
კ) ამ კოდექსის 49-ე მუხლის მე-6 ნაწილით გათვალისწინებულ პირებს − საგადასახადო
კონტროლის განხორციელებისათვის აუცილებელი ინფორმაცია;
ლ) საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს მმართველობის სფეროში მოქმედ საჯარო
სამართლის იურიდიულ პირს − სახელმწიფო სერვისების განვითარების სააგენტოს –
საქართველოს კანონმდებლობით
გათვალისწინებული
უფლებამოსილებების
განხორციელებისას;
მ) საჯარო სამართლის იურიდიულ პირს – საქართველოს ფინანსური მონიტორინგის
სამსახურს – საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული უფლებამოსილებების
განხორციელებისას;
ნ ) საქართველოს გარემოსა და ბუნებრივი რესურსების დაცვის სამინისტროს და სა
ქართველოს თავდაცვის სამინისტროსთან არსებულ სამხედრო ტექნიკურ საკითხთა მუდმივმოქმედ კომისიას –
„ ბირთვული და რადიაციული უსაფრთხოების შესახებ “ საქართველოს კანონით გათ
ვალისწინებული ინფორმაცია ;
ო) საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტროს და მის
სისტემაში შემავალ ადმინისტრაციულ ორგანოებს – საქართველოს კანონმდებლობით
გათვალისწინებული უფლებამოსილებების განხორციელების მიზნით;
პ) საჯარო სამართლის იურიდიულ პირს – კონკურენციის სააგენტოს – საქართველოს
კანონმდებლობით გათვალისწინებული უფლებამოსილებების განხორციელებისას;
ჟ ) საქართველოს სოფლის მეურნეობის სამინისტროს მმართველობის სფეროში შემავალ
საჯარო სამართლის იურიდიულ პირს – სურსათის ეროვნულ სააგენტოს − საქართველოს
მთავრობის მიერ დადგენილი წესის შესაბამისად;
რ) საგადასახადო ომბუდსმენს/საგადასახადო ომბუდსმენის მოადგილეს − საქართველოს
კანონმდებლობით გათვალისწინებული უფლებამოსილების განხორციელებისას.
3.
საგადასახადო
ორგანოს
თანამშრომელი
ვალდებულია
დაიცვას
სამსახურებრივი
მოვალეობის შესრულების დროს მიღებული ინფორმაციის საიდუმლოება, არ გამოიყენოს იგი
პირადი მიზნებისათვის ან არ გადასცეს სხვა პირს, რაც ითვლება საგადასახადო
საიდუმლოების გახმაურებად. საგადასახადო საიდუმლოების შემცველი დოკუმენტების
დაკარგვა ან ასეთი ინფორმაციის გახმაურება იწვევს პასუხისმგებლობას საქართველოს
კანონმდებლობის შესაბამისად.
31 . ამ მუხლის მე-2 ნაწილის „პ“ და „ჟ“ ქვეპუნქტებით გათვალისწინებულ საჯარო
სამართლის იურიდიულ პირებს და მათ თანამშრომლებს , რომლებ მაც მიიღეს ამ მუხლით
განსაზღვრული ინფორმაცია, უფლება არ აქვთ, გაახმაურონ ამ ინფორმაციის საიდუმლოება.
4. საგადასახადო ორგანოში არსებულ, საგადასახადო საიდუმლოების შემცველ ინფორმაციას
აქვს შენახვისა და დამუშავების სპეციალური რეჟიმი. საგადასახადო საიდუმლოების
შემცველ ინფორმაციასთან შეიძლება დაშვებულ იქნენ მხოლოდ საქართველოს ფინანსთა
მინისტრის მიერ განსაზღვრული უფლებამოსილი პირები ფინანსთა მინისტრის მიერვე
დადგენილი წესის შესაბამისად.
5.
გადასახადის
გადამხდელის
გადამხდელის
შესახებ
წერილობითი
ინფორმაცია
შეიძლება
ნებართვის
გადაეცეს
შემთხვევაში
გადასახადის
სხვა
გადასახადის
პირს.
გადამხდელის მიერ თავისი საგადასახადო ინფორმაციის საჯაროდ, მასობრივი ინფორმაციის
საშუალებებში გამოქვეყნება ან/და გავრცელება ჩაითვლება ამ გადასახადის გადამხდელის
ნებართვად აღნიშნული საგადასახადო ინფორმაციის ფარგლებში საგადასახადო ორგანოს
მიერ მესამე პირისათვის ინფორმაციის გადაცემაზე.
6. ეს მუხლი არ გამოიყენება ამ კოდექსის 44-ე მუხლის მე-6 ნაწილით გათვალისწინებული
საჯარო
შეტყობინების,
დოკუმენტებით
აგრეთვეეკონომიკური
განმახორციელებელ
სამსახურის მიერ გავრცელების მიმართ.
საქმიანობის
პირთა შესახებ
ყალბი
საგადასახადო
ინფორმაციის შემოსავლების
მუხლი 48. საქართველოს საგადასახადო ორგანოები
1. საქართველოს საგადასახადო ორგანოები არიან შემოსავლების სამსახური და მის
შემადგენლობაში შემავალი, საქართველოს ფინანსთა მინისტრის მიერ განსაზღვრული
სტრუქტურული ერთეულები.
2. შემოსავლების სამსახური არის საქართველოს ფინანსთა სამინისტროს მმართველობის
სფეროში შემავალი, სახელმწიფო კონტროლის განმახორციელებელი საჯარო სამართლის
იურიდიული პირი, რომელიც თავის უფლებამოსილებას ახორციელებს საქართველოს მთელ
ტერიტორიაზე
და
რომელსაც
შესაძლებელია
ჰქონდეს
ერთი
ან
რამდენიმე
ადგილსამყოფელი.
3. საქართველოში საგადასახადო კონტროლს ახორციელებენ საქართველოს საგადასახადო
ორგანოები, გარდა იმ შემთხვევებისა, როდესაც ამ კოდექსით ასეთი უფლებამოსილება
მინიჭებული აქვს სხვა ორგანოებს . საგადასახადო კონტროლს ასევე ახორციელებს სხვა პირი
, საგადასახადო ორგანოს გადაწყვეტილებით , ამ კოდექსის 49-ე მუხლის მე-6 ნაწილის
საფუძველზე.
მუხლი 49. საგადასახადო ორგანოთა უფლებები
1. ამ კოდექსის დებულებათა გათვალისწინებით საგადასახადო ორგანოებს თავიანთი
კომპეტენციის ფარგლებში და საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით უფლება
აქვთ:
ა) შეამოწმონ გადასახადის გადამხდელის ეკონომიკურ საქმიანობასთან დაკავშირებული
ფინანსური დოკუმენტები, საბუღალტრო წიგნი, ანგარიში, ხარჯთაღრიცხვა, ფინანსური
სახსრები, ფასიანი ქაღალდები და სხვა ფასეულობანი, გაანგარიშებები, დეკლარაციები,
გადასახადების გაანგარიშებისა და გადახდის სხვა დოკუმენტები;
ბ) გადასახადის გადამხდელისაგან ან/და მისი წარმომადგენლისაგან მიიღონ გადასახადების
გამოანგარიშებასა და გადახდასთან დაკავშირებული დოკუმენტები, აგრეთვე წერილობითი
და სიტყვიერი განმარტებები საგადასახადო შემოწმების დროს წამოჭრილ საკითხებზე;
გ) გამოიკვლიონ საწარმოთა, ორგანიზაციათა და მეწარმე ფიზიკურ პირთა საწარმოო,
სასაწყობო, სავაჭრო და სხვა სათავსები, განახორციელონ საგადასახადო მონიტორინგი,
ინვენტარიზაციით აღრიცხონ საქონლის მარაგები, ჩაატარონ დაკვირვება ქრონომეტრაჟის ან
სხვა მეთოდის გამოყენებით და განსაზღვრონ დასაბეგრი ობიექტების რაოდენობა, ჩაატარონ
საგადასახადო შემოწმება, უზრუნველყონ გადასახადის გადამხდელის მიერ საკონტროლოსალარო აპარატების გამოყენების წესების დაცვის კონტროლი და მათი დარღვევის
შემთხვევაში შესაბამისი პირების მიმართ გაატარონ საქართველოს კანონმდებლობით
დადგენილი პასუხისმგებლობის ზომები;
დ) გადასახადის გადამხდელი გამოიძახონ საგადასახადო ორგანოში (მის ნაცვლად შეიძლება
მივიდეს მისი კანონიერი ან უფლებამოსილი წარმომადგენელი, რომელსაც აქვს სააღრიცხვო
დოკუმენტაცია
ან/და
გადასახადის
გადამხდელის
დაბეგვრასთან
დაკავშირებული
ინფორმაცია);
ე)
დამოუკიდებლად
განსაზღვრონ
გადასახადის
გადამხდელის
საგადასახადო
ვალდებულების მოცულობა საგადასახადო ორგანოში არსებული ინფორმაციით (მათ შორის,
გადასახადის გადამხდელის დანახარჯების შესახებ) ან შედარების მეთოდით – სხვა ამგვარი
გადასახადის
გადამხდელების
შესახებ
ინფორმაციის
ანალიზის
საფუძველზე,
თუ
გადასახადის გადამხდელი არ წარადგენს საგადასახადო კონტროლის განსახორციელებლად
საჭირო სააღრიცხვო დოკუმენტაციას ან დადგენილი წესის დარღვევით აწარმოებს
ბუღალტერიას, აგრეთვე ამ კოდექსით გათვალისწინებულ სხვა შემთხვევებში;
ვ) გამოიყენონ სანქცია იმ გადასახადის გადამხდელის მიმართ, რომელმაც დაარღვია
საქართველოს საგადასახადო კანონმდებლობა;
ზ)
გადასახადის
გადამხდელისაგან
საგადასახადო
ვალდებულების
შესრულების
უზრუნველყოფის ღონისძიებებით დადგენილ ვადაში ამოიღონ გადაუხდელი გადასახადი
ან/და სანქციის სახით დაკისრებული თანხა;
თ)
საქართველოს
საგადასახადო
კანონმდებლობის
დარღვევის
ფაქტებზე
სამართალდამრღვევთა მიმართ შეადგინონ ადმინისტრაციულ სამართალდარღვევათა ოქმები
და მიიღონ დადგენილებები ადმინისტრაციული სახდელების დაკისრების შესახებ;
ი) დასაბეგრი ობიექტის სრულად განსაზღვრის მიზნით განახორციელონ გადასახადის
გადამხდელისაგან საქონლის/მომსახურების საკონტროლო შესყიდვა;
კ) გადასახადების ადმინისტრირების მიზნით მოიწვიონ სპეციალისტები ან ექსპერტები;
ლ) სამსახურებრივი მიზნებისათვის სახელმწიფო და ადგილობრივი თვითმმართველობის
ორგანოებისაგან უსასყიდლოდ მიიღონ მონაცემები, ცნობები, დოკუმენტები და სხვა საჭირო
ინფორმაცია. საჭიროების შემთხვევაში სახელმწიფო ორგანოებს შორის ინფორმაციის
გაცვლის წესი განისაზღვრება საქართველოს მთავრობის დადგენილებით;
მ) მოითხოვონ და მიიღონ სააღრიცხვო დოკუმენტაციის ასლი (საჭიროების შემთხვევაში –
გადასახადის გადამხდელის მიერ დამოწმებული ასლი);
ნ) დააყენონ მრიცხველები ან/და აიღონ მათი მაჩვენებლები, აგრეთვე ამ კოდექსით
დადგენილი წესით დალუქონ დოკუმენტები ან სხვა მასალები.
2. საგადასახადო ორგანოებს აგრეთვე აქვთ ამ კოდექსითა და სხვა საკანონმდებლო აქტებით
განსაზღვრული უფლებები.
3. საგადასახადო ორგანოსა და აღსრულების ეროვნულ ბიუროს შორის დადებული
ხელშეკრულების
საფუძველზე,
საქართველოს
საგადასახადო
კანონმდებლობით
საგადასახადო ორგანოს კომპეტენციისთვის მიკუთვნებული საგადასახადო დავალიანების
გადახდევინების უზრუნველყოფის მიზნით, გადასახადის გადამხდელის ქონებაზე ყადაღის
დადების
განსახორციელებლად
გადასახადის
გადამხდელისაგან
ქონების
ნუსხის
გამოთხოვას, პირის ქონების აღწერას, შეფასებას, ქონებაზე ყადაღის დადების აქტის
შედგენას, დალუქვას, მარეგისტრირებელ ორგანოში გადასახადის გადამხდელის ქონებაზე
ყადაღის რეგისტრაციის უზრუნველყოფას, ამ კოდექსით განსაზღვრულ შემთხვევაში
საგადასახადო სამართალდარღვევის ოქმის შედგენას, საგადასახადო ორგანოს სახელით
სასამართლოსადმი მიმართვას აღსრულების ეროვნული ბიუროს მიერ პირის ქონებაზე
ყადაღის დადების პროცედურების განხორციელების შემთხვევაში ამ ქონების რეალიზაციის
ან პირდაპირ სახელმწიფოს საკუთრებაში გადაცემის მოთხოვნით და ამ ნაწილით
განსაზღვრული მიზნით სხვა აუცილებელ მოქმედებებს ახორციელებს აღსრულების
ეროვნული ბიურო.
4. საგადასახადო ორგანოსა და იურიდიულ პირს შორის საქართველოს მთავრობასთან
შეთანხმებით დადებული ხელშეკრულების საფუძველზე საქართველოს საგადასახადო
კანონმდებლობით საგადასახადო ორგანოს კომპეტენციისთვის მიკუთვნებული გადასახადის
გადამხდელთა მომსახურების ცალკეული სახეები შესაძლებელია განახორციელოს ამ
იურიდიულმა პირმა.
5. საქართველოს მთავრობის ამ მუხლის მე-4 ნაწილით გათვალისწინებული თანხმობა არ
არის საჭირო, თუ ხელშეკრულება დადებულია საგადასახადო ორგანოსა და საჯარო
რეესტრის ეროვნულ სააგენტოს შორის.
6. საქართველოს საგადასახადო კანონმდებლობით საქართველოს საგადასახადო ორგანოს
კომპეტენციისთვი ს მიკუთვნებულისაგადასახადო
შესაძლებელია
განახორციელოს სხვა
კონტროლის
ცალკეული
პირმა. საგადასახადო
სახეები
კონტროლის
განმახორციელებელი პირის შერჩევა სა და საგადასახადო კონტროლის განხორციელებასთან
დაკავშირებული საკითხები რეგულირდება საქართველოს ფინანსთა მინისტრის ბრძანებით .
მუხლი 53. საგადასახადო ვალდებულება და მისი შესრულება
1. საგადასახადო ვალდებულებად ითვლება პირის ვალდებულება, გადაიხადოს ამ
კოდექსით დაწესებული, აგრეთვე ამ კოდექსით დაწესებული და ადგილობრივი
თვითმმართველობის წარმომადგენლობითი ორგანოს მიერ შემოღებული გადასახადი.
2.
პირს
საგადასახადო
ვალდებულება
ეკისრება
საქართველოს
საგადასახადო
კანონმდებლობით დადგენილ იმ გარემოებათა წარმოქმნის მომენტიდან, რომლებიც
ითვალისწინებს გადასახადის გადახდას.
3. საგადასახადო ვალდებულების შესრულებად ითვლება გადასახადის თანხის დადგენილ
ვადაში გადახდა.
4. საგადასახადო ვალდებულებას ასრულებს უშუალოდ გადასახადის გადამხდელი, თუ
საქართველოს კანონმდებლობით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული. გადასახადის
გადამხდელის
საგადასახადო
ვალდებულება
შეიძლება
შეასრულოს
სხვა
პირმა
დასაშვებია
საგადასახადო
საქართველოს ეროვნული ბანკის მიერ დადგენილი წესით.
5.
ამ
კოდექსით
გათვალისწინებულ
შემთხვევებში
ვალდებულების შესრულების წესის ან/და ვადის შეცვლა.
6. გადასახადის გადახდის დღედ ითვლება გადასახადის თანხის ბიუჯეტის შესაბამის
ანგარიშზე ჩარიცხვის დღე, თუ საქართველოს საგადასახადო კანონმდებლობით სხვა რამ არ
არის დადგენილი.
7. გადასახადის გადამხდელი გადასახადს იხდის საგადასახადო აღრიცხვის ადგილის
მიხედვით,
გარდა
არამეწარმე
ფიზიკური
პირისა,
რომელიც
გადასახადს
იხდის
საცხოვრებელი ადგილის მიხედვით.
8. „ნავთობისა და გაზის შესახებ“ საქართველოს კანონის შესაბამისად, პროდუქციის
წილობრივი განაწილების ხელშეკრულების მონაწილე მხარეთა შუამდგომლობის
საფუძველზე
საქართველოს ფინანსთა მინისტრის გადაწყვეტილებით,
საგადასახადო
ვალდებულებების შესრულება შეიძლება დაეკისროს იმ მხარეს, რომელიც იღებს მოგებას
სახელმწიფოს კუთვნილი ნავთობისა და გაზის წილიდან.
მუხლი 61. გადასახადის დარიცხვა
1. გადასახადის დარიცხვა გულისხმობს საგადასახადო ორგანოს მიერ კონკრეტული
საგადასახადო პერიოდისათვის გადასახადის თანხის აღრიცხვასა და ასახვას გადასახადის
გადამხდელის პირადი აღრიცხვის ბარათზე, რომლის წარმოების წესს განსაზღვრავს
საქართველოს ფინანსთა მინისტრი.
2. გადასახადის დარიცხვის საფუძველია:
ა) საგადასახადო დეკლარაცია/საბაჟო დეკლარაცია;
ა1 ) ამ კოდექსის 49-ე მუხლის მე-6 ნაწილით გათვალისწინებული პირის დასკვნის
შესაბამისად
საქართველოს
ფინანსთა
მინისტრის
მიერ
დადგენილი
წესით
განხორციელებული საგადასახადო ანგარიშგება;
ბ) ინფორმაცია ამ კოდექსის 154-ე მუხლის მე-4 ნაწილის შესაბამისად გადახდილი თანხების
შესახებ;
გ) საგადასახადო შემოწმების აქტი;
დ) საგადასახადო ორგანოსათვის სხვა მაკონტროლებელი ან სამართალდამცავი ორგანოების
მიერ მიწოდებული ინფორმაცია პირის საგადასახადო ვალდებულების შესახებ;
ე) საგადასახადო ორგანოსთვის საჯარო რეესტრის ეროვნული სააგენტოს მიერ მიწოდებული
ინფორმაცია, მიწაზე ქონების გადასახადის დარიცხვის მიზნებისათვის.
3. საგადასახადო ორგანო უფლებამოსილია პირს დაარიცხოს გადასახადი თავის ხელთ
არსებული ინფორმაციის საფუძველზე, თუ პირი მას არ წარუდგენს გადასახადის
დასარიცხად საჭირო ინფორმაციას.
მუხლი 63. ზედმეტად გადახდილი თანხის დაბრუნება
1. თუ გადასახადის გადამხდელის გადასახადების ან/და სანქციების გადახდილი თანხა
აღემატება დარიცხული გადასახადების ან/და სანქციების თანხას, საგადასახადო ორგანო:
ა ) ზედმეტად გადახდილ თანხას ჩაუთვლის მომავალი საგადასახადო ვალდებულების
ანგარიშში ;
ბ) გადასახადის გადამხდელის მოთხოვნის წარდგენის საფუძველზე ამ მოთხოვნის
წარდგენიდან არა უგვიანეს 3 თვისა უბრუნებს გადასახადის გადამხდელს ზედმეტად
გადახდილ თანხას.
2. გადასახადის გადამხდელის მიმართვის საფუძველზე ცალკეული გადასახადის/სანქციის
მიხედვით ზედმეტად გადახდილი თანხა გადაიტანება სხვა სახის გადასახადში/სანქციაში
საგადასახადო ორგანოს მიერ ან საქართველოს ფინანსთა მინისტრის გადაწყვეტილებით.
3. ზედმეტად გადახდილი დამატებული ღირებულების გადასახადის თანხა გადასახადის
გადამხდელს უბრუნდება საგადასახადო ორგანოში განცხადების წარდგენიდან არა უგვიანეს
1 თვისა:
ა) დამატებული ღირებულების გადასახადის გადამხდელის მიერ განხორციელებული
საქონლის ექსპორტისას ან/და ამ კოდექსის 111-ე მუხლის შესაბამისად ამორტიზაციას
დაქვემდებარებული ძირითადი საშუალების შეძენისას ან/და იმპორტისას;
ბ) ამ კოდექსის 111-ე მუხლის მე-3 ნაწილის მე-4 ჯგუფით გათვალისწინებული ძირითადი
საშუალებების წარმოებისათვის საქონლის შეძენისას.
4. გარდა ამ მუხლის მე-3 ნაწილით გათვალისწინებული შემთხვევისა, ჩასათვლელი თანხის
გადამეტება საანგარიშო პერიოდში დარიცხულ დამატებული ღირებულების გადასახადის
თანხაზე ჩაითვლება დამატებული ღირებულების გადასახადის შემდგომი პერიოდების
გადასახდელებში ან 3 თვის შემდეგ ბრუნდება ამ მუხლის პირველი ნაწილით დადგენილი
პირობებისა და ვადის დაცვით.
5. გრანტის მიმღებ პირს, რომელიც საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად ყიდულობს
გრანტის ხელშეკრულების პირობებით გათვალისწინებულ საქონელს ან/და ამავე საწყისებზე
იღებს მომსახურებას, უფლება აქვს, ამ მუხლით დადგენილი წესით ჩაითვალოს ან
დაიბრუნოს
ამ
საქონლისათვის/მომსახურებისათვის
გადახდილი
დამატებული
ღირებულების გადასახადი საგადასახადო ორგანოში საგადასახადო ანგარიშ-ფაქტურის ან
უკუდაბეგვრისას ბიუჯეტში დამატებული ღირებულების
დამადასტურებელი დოკუმენტის წარდგენის საფუძველზე.
გადასახადის
გადახდის
5. 1 (ამოღებულია - 12.06.2012, №6446).
6. ამ მუხლის მე-5 ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევაში დამატებული ღირებულების
გადასახადის ჩათვლა ან დაბრუნება ხორციელდება მხოლოდ იმ შემთხვევაში, თუ
განცხადება საგადასახადო ორგანოს წარედგინება დასაბეგრი ოპერაციის განხორციელების
თვის მომდევნო 3 თვის ვადაში.
7. ზედმეტად გადახდილი თანხა, რომელიც წარმოიშვა საგადასახადო ორგანოს საინკასო
დავალებით გადასახადის გადამხდელის საბანკო ანგარიშიდან გადასახადის ან/და
საგადასახადო სანქციის თანხის არასწორად ჩამოწერის, მათ შორის, ორი ან რამდენიმე
საბანკო დაწესებულების მიერ საგადასახადო ორგანოს საინკასო დავალების ერთდროულად
შესრულების შედეგად, გადასახადის გადამხდელს უბრუნდება საგადასახადო ორგანოსთვის
განცხადების წარდგენიდან არა უგვიანეს 15 დღისა.
8. გადასახადის გადამხდელის ზედმეტად გადახდილი თანხის დაბრუნებისათვის თანხების
აკუმულირებისა და დაბრუნების წესს განსაზღვრავს საქართველოს ფინანსთა მინისტრი.
ამასთანავე, თანხების აკუმულირება ისე უნდა განხორციელდეს, რომ უზრუნველყოფილ
იქნეს ზედმეტად გადახდილი თანხის სრულად დაბრუნება ამ მუხლით დადგენილ ვადაში.
9. ცალკეულ შემთხვევაში, იმ გადასახადის გადამხდელის მიმართ, რომელიც ახორციელებს
ელექტრონულ დეკლარირებას, შესაძლებელია განხორციელდეს ზედმეტად გადახდილი
გადასახადის თანხის ავტომატური დაბრუნება. ზედმეტად გადახდილი გადასახადის თანხის
ავტომატური დაბრუნების წესსა და პირობებს განსაზღვრავს საქართველოს ფინანსთა
მინისტრი.
მუხლი 81. გადასახადის განაკვეთი
ფიზიკური პირის დასაბეგრი შემოსავალი იბეგრება 20 პროცენტით.
მუხლი 100. ერთობლივი შემოსავალი
1. რეზიდენტის ერთობლივი შემოსავალი შედგება საქართველოში არსებული წყაროდან და
საქართველოს ფარგლების გარეთ მიღებული შემოსავლებისაგან.
2. არარეზიდენტის ერთობლივი შემოსავალი
წყაროებიდან მიღებული შემოსავლებისაგან.
შედგება
საქართველოში
არსებული
3. ერთობლივ შემოსავალს განეკუთვნება ნებისმიერი ფორმით ან/და საქმიანობით მიღებული
შემოსავალი, კერძოდ:
ა) ხელფასის სახით მიღებული შემოსავლები;
ბ) ეკონომიკური საქმიანობით მიღებული შემოსავლები, რომლებიც დაკავშირებული არ არის
დაქირავებით მუშაობასთან;
გ) სხვა შემოსავლები, რომლებიც დაკავშირებული არ არის დაქირავებით მუშაობასთან და
ეკონომიკურ საქმიანობასთან.
4. ერთობლივ შემოსავალში ასახვას არ ექვემდებარება:
ა) სახელმწიფოსთვის ან/და ადგილობრივი თვითმმართველობისათვის იმ საწარმოს
კაპიტალიდან აქტივების გამოტანა, რომლის წილის/აქციების 50 პროცენტზე მეტი
სახელმწიფოს ან/და ადგილობრივი თვითმმართველობის საკუთრებაშია;
ბ)
სახელმწიფოსთვის
ან/და
ადგილობრივი
თვითმმართველობისათვის
უსასყიდლოდ გადაცემა ან/და მომსახურების უსასყიდლოდ გაწევა;
საქონლის
გ) საქართველოს პარლამენტის მიერ რატიფიცირებული საერთაშორისო ხელშეკრულებებით
განსაზღვრული პროექტების (მათ შორის, მოსამზადებელი ეტაპის) განმახორციელებელი
საჯარო სამართლის იურიდიული პირების მიერ, რომლებთანაც საქართველოს ფინანსთა
სამინისტროს გაფორმებული აქვს პროექტის განხორციელების უფლებამოსილების შესახებ
ხელშეკრულება, ამ პროექტების ფარგლებში საქონლის სხვა პირებისათვის გადაცემა;
დ) მცირე ბიზნესის სტატუსის მქონე მეწარმე ფიზიკური პირის მიერ დაქირავებულისთვის
გადახდილი ხელფასი, ამ კოდექსის 94-ე
მუხლის მე-4
ნაწილის „ა“ ქვეპუნქტის
გათვალისწინებით;
ე) ამ კოდექსის 115-ე მუხლის მე-4 ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევაში
ძირითადი საშუალების მეიჯარისთვის დაბრუნება;
ვ) გადასახადის გადამხდელთან გაფორმებული საგადასახადო შეთანხმების საფუძველზე
გადასახადების ან/და სანქციების შემცირებით, აგრეთვე საგადასახადო დავალიანების
ჩამოწერით მიღებული სარგებელი;
ზ) 2017 წლის 1 იანვრამდე სასოფლო-სამეურნეო კოოპერატივსა და მის წევრთა (მეპაიეთა)
შორის სასოფლო-სამეურნეო საქმიანობის შედეგად მიღებული, საქართველოში წარმოებული
სოფლის მეურნეობის პროდუქციის მიწოდება ან/და ამ საქმიანობასთან დაკავშირებული
მომსახურების გაწევა;
თ) საქველმოქმედო ორგანიზაციისთვის უსასყიდლოდ მიწოდებული უძრავი ქონების (მათ
შორის, მიწის ნაკვეთის) საბაზრო ღირებულება, თუ ქონების მიმღები ორგანიზაცია
ქველმოქმედებას ახორციელებს ბავშვობიდან შეზღუდული შესაძლებლობის ან/და
მკვეთრად და მნიშვნელოვნად გამოხატული შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირთა
მიმართ არანაკლებ ბოლო 3 კალენდარული წლის განმავლობაში.
მუხლი 134. არარეზიდენტის შემოსავლის დაბეგვრა გადახდის წყაროსთან
1. არარეზიდენტის მიერ საქართველოში არსებული წყაროდან მიღებული შემოსავალი,
რომელიც არ მიეკუთვნება საქართველოში საგადასახადო აღრიცხვაზე მყოფ არარეზიდენტის
მუდმივ დაწესებულებას საქართველოში, იბეგრება გადახდის წყაროსთან გამოქვითვების
გარეშე, შემდეგი განაკვეთებით:
ა) დივიდენდები – ამ კოდექსის 130-ე მუხლის მიხედვით;
ბ) პროცენტები – ამ კოდექსის 131-ე მუხლის მიხედვით;
გ) საწარმოს, ორგანიზაციის ან/და მეწარმე ფიზიკური პირის მიერ საერთაშორისო
კავშირგაბმულობის
ტელესაკომუნიკაციო
მომსახურებისათვის
და
საერთაშორისო
გადაზიდვების სატრანსპორტო მომსახურებისათვის გადახდილი თანხები – 10 პროცენტით;
დ) „ნავთობისა და გაზის შესახებ“ საქართველოს კანონით განსაზღვრული ნავთობისა და
გაზის
ოპერაციების
განხორციელებისას
არარეზიდენტი
ქვეკონტრაქტორების
მიერ
მიღებული შემოსავალი – 4 პროცენტით;
დ1 ) ფიზიკური პირისთვის გადახდილი საიჯარო მომსახურების თანხა − ამ კოდექსის 81-ე
მუხლით განსაზღვრული განაკვეთით;
ე) გადახდილი სხვა თანხები, რომლებიც ამ კოდექსით ითვლება საქართველოში არსებული
წყაროდან მიღებულ შემოსავლად, – 10 პროცენტით;
ვ) ხელფასის სახით მიღებული შემოსავალი – ამ კოდექსის 81-ე მუხლით განსაზღვრული
განაკვეთით.
11 . შეღავათიანი დაბეგვრის მქონე/ოფშორულ ქვეყანაში რეგისტრირებული პირის მიერ ამ
მუხლის პირველი ნაწილის „ბ“ და „ე“ ქვეპუნქტებით განსაზღვრულ შემთხვევებში
მიღებული შემოსავალი იბეგრება გადახდის წყაროსთან გამოქვითვების გარეშე, 15
პროცენტით.
2. ამ მუხლის მიზნებისათვის გადასახდელები, რომლებიც გადაიხდება საქართველოში
არარეზიდენტის მუდმივი დაწესებულების მიერ ან მისი სახელით, ითვლება რეზიდენტი
საწარმოს მიერ გადახდილად.
3. არარეზიდენტს, რომელიც იღებს ამ მუხლის პირველი ნაწილის „გ“–„ე“ ქვეპუნქტებით
განსაზღვრულ შემოსავლებს და იბეგრება გადახდის წყაროსთან, უფლება აქვს, საანგარიშო
წლის მომდევნო წლის 1 აპრილამდე წარადგინოს დეკლარაცია დაკავებული გადასახადის
გადაანგარიშების და დაბრუნების მოთხოვნით.
4. ამ მუხლის მე-3 ნაწილით გათვალისწინებული უფლების გამოყენების შემთხვევაში:
ა) არარეზიდენტის შემოსავალი იბეგრება იმავე წესით, როგორითაც დაიბეგრებოდა ეს
შემოსავალი,
გადასახადის
გადამხდელის
საქართველოში
არსებულ
მუდმივ
დაწესებულებასთან რომ ყოფილიყო დაკავშირებული;
ბ) არარეზიდენტის შემოსავალთან დაკავშირებული ხარჯები გამოიქვითება მუდმივი
დაწესებულებისათვის დადგენილი წესით;
გ) არარეზიდენტის მიერ გადახდილი გადასახადი არ უნდა აღემატებოდეს ამ მუხლის
პირველი ნაწილით განსაზღვრულ, გადახდის წყაროსთან დაბეგრილ თანხას.
5. ამ კოდექსის მიზნებისათვის შეღავათიანი დაბეგვრის მქონე/ოფშორული ქვეყნების
ჩამონათვალს განსაზღვრავს საქართველოს მთავრობა.
მუხლი 153. დეკლარაციის წარდგენა
1.
საშემოსავლო
გადასახადისა
და
მოგების
გადასახადის
შესახებ
დეკლარაციას
საგადასახადო აღრიცხვის ადგილის მიხედვით საგადასახადო ორგანოს საანგარიშო წლის
მომდევნო წლის 1 აპრილამდე წარუდგენენ:
ა) რეზიდენტი ფიზიკური პირები, რომელთა შემოსავლებიც არ ექვემდებარება დაბეგვრას
საქართველოში არსებულ გადახდის წყაროსთან;
ბ) საქართველოს საწარმოები;
გ)
არარეზიდენტი
ფიზიკური
პირები
და
არარეზიდენტი
საწარმოები,
რომლებიც
შემოსავლებს იღებენ საქართველოში არსებული წყაროდან და არ იბეგრებიან გადახდის
წყაროსთან.
2. მეწარმე ფიზიკური პირი საქართველოში ეკონომიკური საქმიანობის შეწყვეტისას
საგადასახადო ორგანოს 30 სამუშაო დღის ვადაში წარუდგენს დეკლარაციას ერთობლივი
შემოსავლებისა და გამოქვითვების შესახებ. ამასთანავე, შემდგომ პერიოდში გადასახადის
გადამხდელს
ეკონომიკური
საქმიანობის
განახლებამდე
არ
ევალება
საგადასახადო
დეკლარაციის წარდგენა.
3. იურიდიული პირის ლიკვიდაციის შესახებ სალიკვიდაციო კომისია ან გადასახადის
გადამხდელი დაუყოვნებლივ წერილობით აცნობებს საგადასახადო ორგანოს. იურიდიული
პირის
ლიკვიდაციის
თაობაზე
გადაწყვეტილების
მიღებიდან
15
დღის
ვადაში
სალიკვიდაციო კომისია ვალდებულია წარუდგინოს დეკლარაცია საგადასახადო ორგანოს.
31 . ფიზიკურ პირს (სამეწარმეო საქმიანობის განმახორციელებელი ფიზიკური პირის გარდა),
რომელიც მიღებული ერთობლივი წლიური შემოსავლიდან არ ახორციელებს გამოქვითვებს
(გარდა ამ მუხლის მე-8 ნაწილით გათვალისწინებული შემთხვევისა), უფლება აქვს , არ
წარადგინოს საგადასახადო ორგანოში საშემოსავლო გადასახადის შესახებ წლიური
დეკლარაცია. ამ შემთხვევაში მის მიერ დადგენილ ვადაში ფაქტობრივად გადახდილი
წლიური
საშემოსავლო
გადასახადის
თანხა
ჩაითვლება
საშემოსავლო
გადასახადის
მიხედვით დეკლარირებულ საგადასახადო ვალდებულებად. ამასთანავე, თუ დეკლარირება
შემდგომ
განხორციელდება
აღნიშნული
პერიოდების
მიხედვით,
იგი
შესწორებულ
დეკლარაციად ჩაითვლება.
4. ფიზიკურ პირს, რომელიც არ არის ვალდებული, წარადგინოს დეკლარაცია, შეუძლია
წარადგინოს იგი გადასახადის გადაანგარიშებისა და დაბრუნების მოთხოვნით.
4 1. ( ამოღებულია - 26.12.2014, №3015).
5. პირი ვალდებულია ყოველთვიურად, არაუგვიანეს საანგარიშო თვის მომდევნო თვის 15
რიცხვისა, საქართველოს ფინანსთა მინისტრის მიერ დადგენილი წესითა და ფორმით
საგადასახადო ორგანოს წარუდგინოს დეკლარაცია საანგარიშო თვის მიხედვით გაცემული
შრომის ანაზღაურების თანხებისა და დაკავებული გადასახადის შესახებ.
5 1 . გადასახადის გადამხდელი ვალდებულია „გადახდისუუნარობის საქმის წარმოების
შესახებ“ საქართველოს კანონით განსაზღვრული წესით სასამართლოს მიერ გამოტანილი
გაკოტრების
შესახებ
განჩინების
კანონიერ
ძალაში
შესვლიდან
15
დღის
ვადაში
საგადასახადო ორგანოს წარუდგინოს:
ა) გაკოტრების საქმის წარმოების დაწყებამდე სრული/არასრული საგადასახადო პერიოდის
(პერიოდების)
შესაბამისი,
ამ
მუხლის
პირველი
ნაწილით
გათვალისწინებული
წარუდგენელი დეკლარაციები . ამასთანავე, გადასახადის გადამხდელი გაკოტრების საქმის
წარმოების დაწყების შემდეგ სრული/არასრული საგადასახადო პერიოდის (პერიოდების)
შესაბამისად საშემოსავლო/მოგების გადასახადის დეკლარაციას არ წარადგენს;
ბ) გაკოტრების საქმის წარმოების დაწყებამდე სრული/არასრული საგადასახადო პერიოდის
(პერიოდების) შესაბამისი, ამ მუხლის მე-5 ნაწილით გათვალისწინებული წარუდგენელი
დეკლარაციები . ამასთანავე, გადასახადის გადამხდელი გაკოტრების საქმის წარმოების
დაწყების შემდეგ სრული/არასრული საგადასახადო პერიოდის (პერიოდების) შესაბამისად
გაცემული შრომის ანაზღაურების თანხებისა და დაკავებული გადასახადის შესახებ
დეკლარაციას არ წარადგენს.
6. მომავალი მესაკუთრის საკუთრების უფლების რეგისტრაციამდე მარეგისტრირებელი
ორგანო
ვალდებულია
ფიზიკურ
პირს
აცნობოს
საგადასახადო
ანგარიშგებისა
და
გადასახადის გადახდის ვალდებულების შესახებ, აგრეთვე მისი შეუსრულებლობისას ამ
კოდექსით გათვალისწინებული პასუხისმგებლობის თაობაზე:
ა) ფიზიკური პირის საკუთრებაში არსებული აქტივის რეალიზაციის შემთხვევაში;
ბ) ფიზიკური პირის მიერ ქონების საჩუქრად მიღების (გარდა I და II რიგის მემკვიდრეების
მიერ ქონების ჩუქებით მიღებისა და III და IV რიგის მემკვიდრეების მიერ საგადასახადო
წლის
განმავლობაში
150
000
ლარამდე
ღირებულების
ქონების
ჩუქებით
ან/და
მემკვიდრეობით მიღებისა) შემთხვევაში;
გ) III და IV რიგის მემკვიდრეების მიერ საგადასახადო წლის განმავლობაში 150 000 ლარის ან
მეტი ღირებულების ქონების ჩუქებით ან/და მემკვიდრეობით მიღების შემთხვევაში.
7. III და IV რიგის მემკვიდრეების მიერ საგადასახადო წლის განმავლობაში 150 000 ლარის ან
მეტი ღირებულების ქონების ჩუქებით ან/და მემკვიდრეობით მიღების შემთხვევაში
საშემოსავლო გადასახადი ექვემდებარება გადახდას 2 კალენდარული წლის განმავლობაში,
რომლის
დროსაც
დეკლარაციის
წარდგენისა
და
გადასახადის
გადახდის
ვადებს განსაზღვრავს საქართველოს ფინანსთა მინისტრი.
8. საქართველოში არსებული დიპლომატიური სტატუსის მქონე საერთაშორისო
ორგანიზაციების მიერ საქართველოს მოქალაქეებისთვის გადახდილი ანაზღაურების
დაბეგვრის წესს განსაზღვრავს საქართველოს ფინანსთა მინისტრი.
9. თავისუფალი ინდუსტრიული ზონის საწარმოს მიერ დაქირავებულისათვის გადახდილი
ხელფასის დაბეგვრის წესს განსაზღვრავს საქართველოს მთავრობა.
მუხლი 161. დასაბეგრი ოპერაცია, ოპერაციის თანხა და დრო
1. დღგ-ით დასაბეგრი ოპერაციებია:
ა) საქართველოს ტერიტორიაზე ეკონომიკური საქმიანობის ფარგლებში განხორციელებული
საქონლის მიწოდება ან/და მომსახურების გაწევა, რომლის დროსაც:
ა.ა) დასაბეგრი ოპერაციის თანხა განისაზღვრება დღგ-ის გადამხდელის მიერ მიღებული ან
მისაღები კომპენსაციის თანხის მიხედვით (გადასახადების, მოსაკრებლებისა და სხვა
გადასახდელების ჩათვლით) დღგ-ის ან/და პირგასამტეხლოს გარეშე, გარდა ამ მუხლის მე-2
ნაწილით გათვალისწინებული შემთხვევისა;
ა.ბ) დასაბეგრი ოპერაციის განხორციელების დროდ ითვლება საქონლის მიწოდების ან
მომსახურების გაწევის მომენტი, მაგრამ:
ა.ბ.ა) არაუგვიანეს მიმწოდებლის მიერ მიწოდებული საქონლისათვის ან გაწეული
მომსახურებისათვის ანაზღაურების მოთხოვნის (ინვოისის) წარდგენის ან/და მიწოდებული
საქონლისათვის ან გაწეული მომსახურებისათვის თანხის გადახდის ვალდებულების
მომენტისა;
ა.ბ.ბ)
არაუგვიანეს
ყოველი
საანგარიშო
პერიოდის
ბოლო
დღისა,
თუ
საქონლის
(გარანტირებული სიმძლავრის, ელექტრო- ან თბოენერგიის, გაზის ან წყლის) მიწოდება
ხდება რეგულარულად ან უწყვეტად. ამასთანავე, თუ პირი მიწოდებას აღრიცხავს
საანგარიშო პერიოდის სხვადასხვა დღეს არა კალენდარული თვის, არამედ გარკვეული
პერიოდის (ციკლის) განმავლობაში მიწოდებული საქონლის ოდენობის მიხედვით,
რომელიც შეიძლება მოიცავდეს როგორც საანგარიშო პერიოდს, ისე საანგარიშოს წინა
პერიოდს, ასეთ შემთხვევაში საანგარიშო პერიოდში მიწოდებულად ჩაითვლება საანგარიშო
პერიოდის სხვადასხვა დღის მიხედვით აღრიცხული (გარკვეული პერიოდის (ციკლის)
განმავლობაში მიწოდებული საქონლის ოდენობის მიხედვით აღრიცხული) საქონლის
ოდენობა, მიუხედავად საანგარიშო პერიოდში ფაქტობრივად მიწოდებულისა;
ა.ბ.გ) არაუგვიანეს ყოველი საანგარიშო პერიოდის ბოლო დღისა, თუ მომსახურების გაწევა
ხდება რეგულარულად ან უწყვეტად;
ბ)
დღგ-ით
შეძენილი
საქმიანობისათვის
სახელმწიფოსათვის
საქონლის/მომსახურების
(გარდა
ან/და
გამოყენება
არაეკონომიკური
საჯარო
სამართლის
იურიდიული
პირის
მიერ
ადგილობრივი
თვითმმართველობისათვის
საქონლის
უსასყიდლოდ მიწოდების ან/და მომსახურების უსასყიდლოდ გაწევის შემთხვევისა), თუ ამ
საქონელზე/მომსახურებაზე გადამხდელმა მიიღო დღგ-ის ჩათვლა, რომლის დროსაც:
ბ.ა) დასაბეგრი ოპერაციის თანხა განისაზღვრება საქონლის/მომსახურების საბაზრო ფასით
(გადასახადების, მოსაკრებლებისა და სხვა გადასახდელების ჩათვლით) დღგ-ის გარეშე;
ბ.ბ) დასაბეგრი ოპერაციის განხორციელების დროდ ითვლება საქონლის/მომსახურების
გამოყენების დაწყების მომენტი;
გ) დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრაციის გაუქმების შემთხვევაში (გარდა ამ კოდექსის 159-ე
მუხლის პირველი ნაწილის „დ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებული შემთხვევისა) საქონლის
ნაშთი, რომელზედაც გადამხდელს მიღებული აქვს ჩათვლა, რომლის დროსაც:
გ.ა) დასაბეგრი ოპერაციის თანხა განისაზღვრება რეგისტრაციის გაუქმების დღისთვის
არსებული იმ საქონლის საბალანსო ნაშთით, რომელზედაც გადამხდელს მიღებული აქვს
ჩათვლა;
გ.ბ) დასაბეგრი ოპერაციის განხორციელების დროდ ითვლება რეგისტრაციის გაუქმების
ძალაში შესვლის დღის წინა დღე;
დ) საკუთარი წარმოების შენობა-ნაგებობის ძირითად საშუალებად გამოყენება, რომლის
დროსაც:
დ.ა) დასაბეგრი
ოპერაციის
თანხა
განისაზღვრება
ამ
კოდექსის
148-ე
მუხლით
განსაზღვრული აქტივის ღირებულებით;
დ.ბ) დასაბეგრი ოპერაციის განხორციელების დროდ ითვლება ძირითადი საშუალების
ექსპლუატაციაში მიღების მომენტი;
ე) საწარმოდან ან/და ამხანაგობიდან წილის სანაცვლოდ მომსახურების ან საქონლის
ინდივიდუალურ საკუთრებაში მიღება (ამ შემთხვევაში ქონების გამოტანა ან/და
რეგისტრაცია ითვლება ამხანაგობის მიერ ქონების მიწოდებად), რომლის დროსაც:
ე.ა) დასაბეგრი ოპერაციის თანხა განისაზღვრება საქონლის/ მომსახურების საბაზრო ფასით
(გადასახადების, მოსაკრებლებისა და სხვა გადასახდელების ჩათვლით) დღგ-ის გარეშე;
ე.ბ) დასაბეგრი ოპერაციის განხორციელების დროდ ითვლება მომსახურების ან საქონლის
ინდივიდუალურ საკუთრებაში მიღების მომენტი;
ვ) ამ კოდექსის 115-ე მუხლის მე-4 ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევაში იჯარის
ხელშეკრულების ვადის გასვლისას ან ვადაზე ადრე შეწყვეტისას ძირითადი საშუალებების
მეიჯარისათვის დაბრუნება, რომლის დროსაც:
ვ.ა) დასაბეგრი ოპერაციის თანხა ტოლია აღნიშნულ ძირითად საშუალებებზე გაწეული
რემონტის
ხარჯების
ჯგუფის
ღირებულებითი
ბალანსიდან
გამოსაკლები
თანხისა,
რომლითაც აღნიშნული ჯგუფი ნულდება;
ვ.ბ) დასაბეგრი ოპერაციის განხორციელების დროდ ითვლება იჯარის ხელშეკრულების
ვადის გასვლის ან ვადაზე ადრე შეწყვეტის მომენტი;
ზ) ტურისტული საწარმოს სტატუსის მოქმედების ვადის გასვლისას ან ვადაზე ადრე
შეწყვეტისას სტატუსის გაუქმების მომენტი, რომლის დროსაც დასაბეგრი ოპერაციის თანხა
არის სხვაობა ამ კოდექსის 168-ე მუხლის მე-4 ნაწილის „ღ“ ქვეპუნქტით განსაზღვრულ დღგისაგან ჩათვლის უფლებით გათავისუფლებულ ბრუნვასა და ტურისტული საწარმოს ან/და
სასტუმროს
ფუნქციონირებისთვის/ოპერირებისთვის
მოწვეული
პირის/პირების
მიერ
სასტუმროს (ობიექტის/მისი ნაწილის) ფუნქციონირების შედეგად დღგ-ით დასაბეგრი
ოპერაციების (გარდა დღგ-ისაგან გათავისუფლებული ოპერაციებისა) დეკლარირებულ (მათ
შორის, საგადასახადო ორგანოს მიერ აღნიშნული ობიექტის მიხედვით დამატებით
დარიცხულ) თანხას შორის.
2. დასაბეგრი ოპერაციის თანხა განისაზღვრება საქონლის/ მომსახურების საბაზრო ფასით
(გადასახადების, მოსაკრებლებისა და სხვა გადასახდელების ჩათვლით) დღგ-ის გარეშე:
ა) თუ დღგ-ის გადამხდელი დასაბეგრი ოპერაციის სანაცვლოდ იღებს ან უფლება აქვს,
მიიღოს საქონელი/მომსახურება;
ბ) ამ კოდექსის მე-18 მუხლის მე-11 ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევებში;
გ) საქონლის/მომსახურების თანამშრომლებისათვის მიწოდების შემთხვევაში;
დ) საქონლის/მომსახურების კომპენსაციის გარეშე მიწოდების შემთხვევაში.
3. საქონლის მიწოდებისას, რომელსაც თან ახლავს გადატვირთვა, საქონლის მიწოდებად
ითვლება საქონლის გადატვირთვის მომენტი.
4. საერთაშორისო სატელეფონო საკომუნიკაციო მომსახურებისას დასაბეგრი ოპერაციის
თანხაში
არ
გაითვალისწინება
არარეზიდენტი
საწარმოსთვის
გაწეული
ასეთი
მომსახურებიდან მიღებული ან მისაღები თანხა.
5. საბრუნავი (მრავალჯერადი გამოყენებისათვის გამიზნული) დასაბრუნებელი ტარის
ღირებულება არ შეიტანება გადასახადით დასაბეგრ თანხაში, გარდა საცალო ვაჭრობისა,
სადაც
დასაბეგრი
ბრუნვა
მცირდება
იმ
თანხით,
რომელსაც გამყიდველი
უხდის
მომხმარებელს ტარის დაბრუნების დროს. თუ აღნიშნული ტარა საქონლის მიწოდებიდან 90
კალენდარული დღის განმავლობაში არ დაბრუნდა, იგი რეალიზებულად ჩაითვლება და
დაიბეგრება ამ კოდექსით დადგენილი წესით.
6. გრძელვადიანი კონტრაქტის შემთხვევაში, თუ არ დადგა ამ მუხლის პირველი ნაწილით
გათვალისწინებული პირობა:
ა) დასაბეგრი ოპერაციის თანხა კალენდარული წლისათვის განისაზღვრება ფაქტობრივი
შესრულების
მოცულობის
მიხედვით,
რომელიც
გაიანგარიშება
გაწეული
ხარჯების
კონტრაქტით გათვალისწინებულ ერთობლივ ხარჯებთან შეპირისპირებით. ამ მუხლის
მიზნებისათვის ხარჯების გაწევის მომენტი განისაზღვრება ამ კოდექსის 142-ე მუხლის მე-4
ნაწილით დადგენილი შეზღუდვის გაუთვალისწინებლად;
ბ) დასაბეგრი ოპერაციის მომენტად ითვლება არაუგვიანეს ყოველი წლის დეკემბერი.
ამასთანავე, საგადასახადო ანგარიშ-ფაქტურა გამოიწერება და ამ კოდექსის 174-ე მუხლის მე-3
ნაწილის „ე“ ქვეპუნქტით განსაზღვრული შეზღუდვის ვადა აითვლება ამ მუხლის პირველი
ნაწილით გათვალისწინებული პირობის დადგომის საანგარიშო პერიოდის დამთავრებიდან.
7. საქონლის/მომსახურების გაცვლის (ბარტერული) ო პერაცი ის თითოეული მხარისათვის:
ა) დასაბეგრი ოპერაციის თანხა განისაზღვრება ამ მუხლის მე-2 ნაწილის „ა“ ქვეპუნქტის
შესაბამისად;
ბ) დასაბეგრი ოპერაციის განხორციელების დრო განისაზღვრება ამ მუხლის პირველი
ნაწილის „ა.ბ“ ქვეპუნქტის შესაბამისად.
8. უძრავი ქონების რეალიზაციისას დასაბეგრი ოპერაციის განხორციელების დროდ ითვლება
საკუთრების უფლების რეგისტრაციისთვის მარეგისტრირებელ ორგანოში წარსადგენი
საკუთრების უფლების დამადასტურებელი დოკუმენტის შედგენის თარიღი, ხოლო იმ
შემთხვევაში, თუ საკუთრების უფლების რეგისტრაცია (გადაცემა) დამოკიდებულია ამ
დოკუმენტის მხარის (მხარეების) მიერ გარკვეული ვალდებულების შესრულებაზე ან/და
პირობის დადგომაზე, − ასეთი ვალდებულების შესრულების/პირობის დადგომის თარიღი.
მუხლი 171. დეკლარაციის წარდგენა და დღგ-ის გადახდა
1. დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრირებული პირი ვალდებულია შესაბამის საგადასახადო
ორგანოში წარადგინოს დღგ-ის დეკლარაცია ყოველ საანგარიშო პერიოდზე არა უგვიანეს ამ
პერიოდის მომდევნო თვის 15 რიცხვისა და ამავე ვადაში გადაიხადოს დღგ.
1 1 . დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრირებული პირი ვალდებულია „გადახდისუუნარობის
საქმის წარმოების შესახებ“ საქართველოს კანონით განსაზღვრული წესით სასამართლოს
მიერ გამოტანილი გაკოტრების შესახებ განჩინების კანონიერ ძალაში შესვლიდან 15 დღის
ვადაში საგადასახადო ორგანოს წარუდგინოს გაკოტრების საქმის წარმოების დაწყებამდე
სრული/არასრული საგადასახადო პერიოდის (პერიოდების) შესაბამისი წარუდგენელი
დეკლარაციები . ამასთანავე, გადასახადის გადამხდელი გაკოტრების საქმის წარმოების
დაწყების შემდეგ სრული/არასრული საგადასახადო პერიოდის (პერიოდების) შესაბამისად
დღგ-ის დეკლარაციებს არ წარადგენს.
2. საქონლის დროებითი შემოტანისას დარიცხული დღგ-ის თანხა გადახდილი უნდა იქნეს
არა უგვიანეს ყოველი თვის მომდევნო თვის 15 რიცხვისა, ხოლო ბოლო გადახდა უნდა
განხორციელდეს საქონლის დროებითი შემოტანის სასაქონლო ოპერაციის დასრულების
დღეს. დეკლარანტს უფლება აქვს, მთელი გადასახდელი თანხა ერთდროულად გადაიხადოს.
3. საქონლის იმპორტისას დღგ გადაიხდება იმპორტის გადასახდელისათვის დადგენილი
წესის შესაბამისად.
4. უკუდაბეგვრისას საგადასახადო აგენტი ვალდებულია დარიცხული დღგ-ის თანხა
გადაიხადოს საქართველოს ფინანსთა მინისტრის მიერ დადგენილი წესით, არა უგვიანეს
საანგარიშო პერიოდის მომდევნო თვის 15 რიცხვისა.
მუხლი 173. დღგ-ის ჩათვლა
1. დღგ-ის ჩათვლა არის დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრირებული პირის უფლება,
შეიმციროს გადასახდელი დღგ-ის თანხა მიღებული ჩათვლის დოკუმენტების საფუძველზე,
გარდა ამ კარით გათვალისწინებული შემთხვევებისა.
2. ჩათვლის დოკუმენტებია:
ა) საგადასახადო ანგარიშ-ფაქტურა;
ბ) საბაჟო დეკლარაცია;
გ) უკუდაბეგვრისას ბიუჯეტში დღგ-ის თანხის გადახდის დამადასტურებელი დოკუმენტი;
დ) დროებითი შემოტანისას ბიუჯეტში დღგ-ის თანხის გადახდის დამადასტურებელი
დოკუმენტი;
ე)
საქართველოს
იურიდიული
მთავრობის
პირების
დადგენილებით
მიერ
გაწეული
განსაზღვრული
მომსახურების
საჯარო
სამართლის
საფასურის
გადახდის
დამადასტურებელი დოკუმენტი, რომელთა მიერ მიწოდებული საქონლის ან/და გაწეული
მომსახურების ტარიფები დადგენილია დღგ-ის ჩათვლით, კანონით ან საქართველოს
მთავრობის დადგენილებით;
ვ) (ამოღებულია – 15.05.2012, №6211) ;
ზ) ამ კოდექსის 1761 მუხლით გათვალისწინებულ შემთხვევებში −
მყიდველის მიერ
საქონლის შეძენის დამადასტურებელი შესაბამისი დოკუმენტი, რომელშიც მითითებული
უნდა იყოს საქონლის შესაძენად გადახდილი თანხის (მათ შორის, დღგ-ის თანხის) ოდენობა;
თ) საგადასახადო ორგანოს გადაწყვეტილების საფუძველზე საქონლის იმპორტთან ან/და
საქონლის დროებით შემოტანასთან დაკავშირებით დარიცხული დღგ-ის გადასახადის
გადამხდელის მიერ ბიუჯეტში გადახდის დამადასტურებელი დოკუმენტი.
მუხლი 174. დღგ-ის ჩასათვლელი თანხა
1. დღგ-ის ჩასათვლელი თანხა არის:
ა) დღგ-ის თანხა, რომელიც გადახდილია ან გადასახდელია ჩათვლის დოკუმენტების
მიხედვით საქონლის შეძენისას, მომსახურების მიღებისას, საქონლის იმპორტისას ან/და
საქონლის დროებითი შემოტანისას, მათ შორის, დღგ-ის რეგისტრაციის ძალაში შესვლის
მომენტისათვის არსებულ სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობის ნაშთზე;
ბ) საკუთარი წარმოების შენობა-ნაგებობის ძირითად საშუალებად გამოყენების შემთხვევაში
ამ ოპერაციაზე დარიცხული და დღგ-ის დეკლარაციაში ასახული დღგ-ის თანხა, რომელიც
იმავდროულად ჩათვლის მიღების საფუძველია ;
გ) დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრირებულ პირებს შორის საქონლის/მომსახურების
გაცვლის (ბარტერული) ოპერაციის შემთხვევაში − თითოეული მხარისათვის მიწოდებულ
საქონელზე/გაწეულ მომსახურებაზე გადახდილი ან/და გადასახდელი დღგ-ის თანხა, თუ
თითოეული ოპერაცია იბეგრება დღგ-ით. ამასთანავე, ჩათვლა ხორციელდება სანაცვლო
საქონლის/მომსახურების მიღების მომენტში, მიღებული საქონლის/მომსახურების მიმართ ამ
მუხლით დადგენილი შეზღუდვების (გარდა ამ მუხლის მე-3 ნაწილის „ე“ ქვეპუნქტით
გათვალისწინებული შეზღუდვისა) გათვალისწინებით.
2. დღგ-ის ჩათვლა ხორციელდება მხოლოდ იმ შემთხვევაში, თუ:
ა) საქონელი ან/და მომსახურება გამოიყენება ან გამოყენებული იქნება:
ა.ა) დასაბეგრ ოპერაციებში, გარდა ჩათვლის უფლების გარეშე გათავისუფლებული
დასაბეგრი ოპერაციებისა;
ა.ბ) საქონლის რეექსპორტში ან/და ექსპორტში;
ა.გ) საქართველოს ტერიტორიის გარეთ მომსახურების გაწევისათვის;
ა . დ ) საჯარო სამართლის იურიდიული პირის მიერ სახელმწიფოსათვის ან / და
ადგილობრივი თვითმმართველობისათვის საქონლის უსასყიდლოდ მიწოდებისათვის ან /
და მომსახურების უსასყიდლოდ გაწევისათვის ;
ბ) საქონელი ან/და მომსახურება გამოიყენება ამ ნაწილის „ა“ ქვეპუნქტში აღნიშნული
საქონლის წარმოებისათვის ან/და მომსახურების გაწევისათვის.
3. დღგ-ის ჩათვლა არ ხორციელდება:
ა) პირის მიერ სოციალური მიზნით, გასართობი ღონისძიებებისათვის გაწეულ ხარჯზე ან
წარმომადგენლობით ხარჯზე გადახდილ დღგ-ის თანხებზე, გარდა ასეთი ღონისძიებების
ფარგლებში პირის მიერ საქონლის/მომსახურების მიწოდებისა, როდესაც ასეთი ხარჯის
ფარგლებში შესყიდული საქონელი ან/და მომსახურება ამ პირის მიერ იბეგრება დღგ-ით;
ბ) ამ მუხლის მე-4–მე-11 ნაწილების გათვალისწინებით, ჩათვლის უფლების გარეშე
გათავისუფლებულ
დასაბეგრ
ოპერაციებში
გამოყენებული
ან/და
გამოსაყენებელი
საქონლის/მომსახურების საწარმოებლად გაწეულ ხარჯზე გადახდილ დღგ-ის თანხებზე;
გ) იმ საგადასახადო ანგარიშ-ფაქტურებით, რომლებიც არ იძლევა საქონლის/მომსახურების
გამყიდველის იდენტიფიცირების საშუალებას;
დ) (ამოღებულია - 26.12.2013, №1886);
ე) იმ საგადასახადო ანგარიშ-ფაქტურებით,
რომლებიც
გადასახადის
გადამხდელის
(მყიდველის/ჩათვლის მიმღების) მიერ ასახული არ არის ქვემოთ მოცემულ, შესაბამის ვადაში
წარმოდგენილ ერთ-ერთ დეკლარაციაში მაინც:
ე.ა) დასაბეგრი ოპერაციის საანგარიშო პერიოდის დამთავრებიდან არაუგვიანეს მომდევნო
სამი საანგარიშო პერიოდის მიხედვით დადგენილ ვადაში წარმოდგენილ დღგ-ის
დეკლარაციაში (მათ შორის, იმავე ვადაში დაზუსტებული დეკლარაციის წარდგენით);
ე.ბ) დასაბეგრი ოპერაციის საანგარიშო პერიოდის დამთავრებიდან არაუგვიანეს დასაბეგრი
ოპერაციის კალენდარული წლის დეკემბრის საანგარიშო პერიოდის მიხედვით დადგენილ
ვადაში წარმოდგენილ დღგ-ის დეკლარაციაში (მათ შორის, იმავე ვადაში დაზუსტებული
დეკლარაციის წარდგენით);
ვ) უსაქონლო ოპერაციების ან ფიქტიური გარიგებების მიხედვით გამოწერილი ანგარიშფაქტურებით. ამასთანავე, მიღებული დღგ-ის ჩათვლა მყიდველისათვის უქმდება;
ზ) (ამოღებულია - 12.12.2014, №2946) ;
თ) (ამოღებულია - 12.06.2012, №6446);
3 1. ამ მუხლის მე-3 ნაწილის „ე“ ქვეპუნქტით განსაზღვრული შეზღუდვა არ ვრცელდება
ამავე მუხლის მე-7 ნაწილის „გ.ბ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებულ, აგრეთვე საგადასახადო
ანგარიშ-ფაქტურის ელექტრონული ფორმით გამოწერის შემთხვევებზე.
4. ამ მუხლის მე-5–მე-11 ნაწილების გათვალისწინებით, თუ საქონელი/მომსახურება, რომლის
მიხედვითაც დღგ-ის გადამხდელმა მიიღო დღგ-ის ჩათვლა, გამოყენებულ იქნა ისეთ
ოპერაციებში, რომელთა დროსაც დღგ-ის გადამხდელს არ აქვს ჩათვლის მიღების უფლება,
ჩათვლილი დღგ-ის თანხა ექვემდებარება გაუქმებას იმ საანგარიშო პერიოდში, როდესაც ის
ამგვარ ოპერაციებში იქნა გამოყენებული.
5. თუ საქონელი/მომსახურება, რომლის მიხედვითაც დღგ-ის გადამხდელმა მიიღო დღგ-ის
ჩათვლა, გამოყენებულ იქნა:
ა) მხოლოდ ისეთ ოპერაციაში, რომლის დროსაც დღგ-ის გადამხდელს აქვს ჩათვლის მიღების
უფლება, ჩათვლილი დღგ-ის თანხა არ ექვემდებარება გაუქმებას;
ბ) მხოლოდ ისეთ ოპერაციაში, რომლის დროსაც დღგ-ის გადამხდელს არ აქვს ჩათვლის
მიღების უფლება, ჩათვლილი დღგ-ის თანხა ექვემდებარება სრულად გაუქმებას.
6. თუ საქონელი ან მომსახურება ერთდროულად გამოიყენება ჩათვლის უფლების მქონე და
ჩათვლის უფლების გარეშე ოპერაციებში და მათი გამიჯვნა შეუძლებელია, მაშინ:
ა) დღგ-ის ჩასათვლელი თანხა გაიანგარიშება საანგარიშო პერიოდში საერთო ბრუნვის
თანხაში ჩათვლის უფლების გარეშე გათავისუფლებული დასაბეგრი ოპერაციების თანხის
ხვედრითი წონის მიხედვით;
ბ) ამ ნაწილის „ა“ ქვეპუნქტის გათვალისწინებით დღგ-ის ჩასათვლელი თანხის დაზუსტება
ხდება მიმდინარე საგადასახადო წლის ბოლო საანგარიშო პერიოდის დეკლარაციაში წლის
განმავლობაში საერთო ბრუნვის თანხაში ჩათვლის უფლების გარეშე გათავისუფლებული
დასაბეგრი ოპერაციების თანხის ხვედრითი წონის მიხედვით.
7. ძირითადი საშუალების მიხედვით, თუ იგი გამოყენებულ იქნა ან/და იქნება:
ა) მხოლოდ ისეთ ოპერაციაში, რომლის დროსაც დღგ-ის გადამხდელს აქვს ჩათვლის მიღების
უფლება, პირს უფლება აქვს, ძირითად საშუალებაზე პირველივე საანგარიშო პერიოდში
სრულად მიიღოს ჩათვლა, და ჩათვლილი დღგ-ის თანხა არ ექვემდებარება გაუქმებას;
ბ) მხოლოდ ისეთ ოპერაციაში, რომლის დროსაც დღგ-ის გადამხდელს არ აქვს ჩათვლის
მიღების უფლება, პირს უფლება არ აქვს, ძირითად საშუალებაზე მიიღოს ჩათვლა;
გ) ერთდროულად ჩათვლის უფლების მქონე და ჩათვლის უფლების გარეშე ოპერაციებში და
მათი გამიჯვნა შეუძლებელია, მაშინ:
გ.ა) თუ დღგ-ის გადამხდელის მიერ წინა საგადასახადო წლის მიხედვით ჩათვლის უფლების
გარეშე დასაბეგრი ოპერაციების თანხა საერთო ბრუნვის 20 პროცენტზე ნაკლებია, პირს
უფლება აქვს, ძირითად საშუალებაზე პირველივე საანგარიშო პერიოდში სრულად მიიღოს
ჩათვლა, ამასთანავე, ყოველი კალენდარული წლის ბოლოს გასაუქმებელი დღგ-ის თანხა
განსაზღვროს კალენდარული წლის საერთო ბრუნვის თანხაში ჩათვლის უფლების გარეშე
დასაბეგრი ოპერაციების თანხის ხვედრითი წონის პროპორციულად;
გ.ბ) დღგ-ის გადამხდელს, გარდა ამ ნაწილის „გ.ა“ ქვეპუნქტში აღნიშნულისა, უფლება აქვს,
ძირითად საშუალებაზე მიიღოს ჩათვლა მხოლოდ ყოველი კალენდარული წლის ბოლო
საანგარიშო პერიოდის დეკლარაციაში წლის განმავლობაში საერთო ბრუნვაში ჩათვლის
უფლების მქონე დასაბეგრი ოპერაციების თანხის ხვედრითი წონის პროპორციულად.
8. ამ მუხლის მე-7 ნაწილის „გ“ ქვეპუნქტის მიზნებისათვის, ყოველწლიურად გასაუქმებელი
(„გ.ა“ ქვეპუნქტის შემთხვევაში) ან ჩასათვლელი („გ.ბ“ ქვეპუნქტის შემთხვევაში) დღგ-ის
თანხა გაიანგარიშება:
ა) შენობა-ნაგებობებზე – ექსპლუატაციაში მიღების წლიდან 10 კალენდარული წლის
განმავლობაში, დღგ-ის თანხის ერთი მეათედის ოდენობით;
ბ) სხვა ძირითად საშუალებებზე – ექსპლუატაციაში მიღების წლიდან 5 კალენდარული წლის
განმავლობაში, დღგ-ის თანხის ერთი მეხუთედის ოდენობით.
9. დღგ-ის ახლად რეგისტრირებული გადამხდელი ძირითადი საშუალებების მიხედვით
დღგ-ის თანხების ჩათვლას ახორციელებს ამ მუხლის მე-7 ნაწილის „ა“, „ბ“ და „გ.ა“
ქვეპუნქტების შესაბამისად.
91 . პირს უფლება აქვს, იმ ძირითადი საშუალების მიწოდებისას, რომლის მიხედვითაც ამ
მუხლის მე-7−მე-9 ნაწილების გათვალისწინებით არ მიუღია ან/და გაუუქმდა დღგ-ის
ჩათვლა, დასაბეგრ ოპერაციაზე დასარიცხი დღგ-ის თანხა შეამციროს ამ ძირითადი
საშუალების
მიხედვით
მიუღებელი
ან/და
გაუქმებული
დღგ-ის
ჩათვლის
თანხის
ოდენობით, შესაბამისი დოკუმენტის ან/და საფუძვლის არსებობისას.
10. ამ მუხლით განსაზღვრული დღგ-ის ჩასათვლელი თანხის გადაანგარიშება ან/და გაუქმება
სავალდებულო არ არის, თუ კალენდარული წლის განმავლობაში ჩათვლის უფლების გარეშე
დასაბეგრი ოპერაციების თანხა საერთო ბრუნვის თანხის 5 პროცენტზე ნაკლებია.
101 . ამ კოდექსის 168-ე მუხლის მე-4 ნაწილის „მ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებულ
შემთხვევაში, თუ მხარეების მიერ წერილობითი შეტყობინებისა და საგადასახადო
ანგარიშგების განხორციელების შემდეგ, საგადასახადო შემოწმებით დადგინდება, რომ
განხორციელებული ოპერაცია არ არის საწარმოს ან ამ საწარმოს დამოუკიდებლად მოქმედი
ქვედანაყოფის მიწოდება, მყიდველი უფლებამოსილია მიიღოს კუთვნილი დღგ-ის ჩათვლა
ამ მუხლის მე-3 ნაწილის „ე“ და „ვ“ ქვეპუნქტებით გათვალისწინებული შეზღუდვების
გარეშე, ხოლო მიმწოდებელს ამ ოპერაციის მიხედვით ამ კოდექსის 275-ე მუხლით
გათვალისწინებული სანქცია არ დაეკისრება.
11. დღგ-ის ჩასათვლელი თანხა არ ექვემდებარება გაუქმებას:
ა) ამ კოდექსით დადგენილი წესით სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობის ჩამოწერის
შემთხვევაში;
ბ) საქონლის დანაკარგზე.
12. ამ მუხლის მიზნებისათვის საერთო ბრუნვა არის პირის მიერ საანგარიშო პერიოდში
განხორციელებული საქონლის მიწოდებისა და მომსახურების გაწევის თანხათა ჯამი.
ამასთანავე, არარეზიდენტის მუდმივი დაწესებულებისათვის მხედველობაში მიიღება
მხოლოდ მუდმივი დაწესებულების მიერ განხორციელებული საქონლის მიწოდება და
მომსახურების გაწევა.
13. დღგ-ის ჩათვლის მიღების წესი განისაზღვრება საქართველოს ფინანსთა მინისტრის
ბრძანებით.
მუხლი 176. უკუდაბეგვრა
1. დღგ-ით უკუდაბეგვრას ექვემდებარება:
ა) არარეზიდენტი ფიზიკური პირის (გარდა საქართველოს მოქალაქე ფიზიკური პირისა) ან
არარეზიდენტი საწარმოს მიერ საგადასახადო აგენტისათვის საქართველოს ტერიტორიაზე
გაწეული მომსახურება;
ბ)
პირის
მიერ
ღონისძიების
სახელშეკრულებო
ფარგლებში
ვალდებულების
მოთხოვნის
შესრულების
უზრუნველყოფის
უზრუნველყოფის
საგნის
(საქონლის)
კრედიტორისათვის საკუთრებაში გადაცემა;
გ) საგადასახადო აგენტისათვის საქართველოს ტერიტორიის გარეთ გაწეული მომსახურების
ან/და საქონლის პროდუქტის (საპროექტო დოკუმენტაცია, ტექნიკური დოკუმენტაცია,
ტექნოლოგიური სქემა, პროგრამა და სხვა) მიწოდება ინტერნეტით ან ელექტრონული
კომუნიკაციის სხვაგვარი საშუალებით, თუ იგი არ კვეთს საქართველოს საბაჟო საზღვარს
ინტეგრირებული სქემის ან სხვა სახის ინფორმაციის მატარებლის საშუალებით;
დ) საბაჟო საწყობში ამ კოდექსის 162-ე მუხლის მე-7 ნაწილით გათვალისწინებულ
შემთხვევაში პირისგან შეძენილი უცხოური საქონელი, რომელიც იმპორტის სასაქონლო
ოპერაციაში ექცევა.
2. საგადასახადო აგენტად ითვლება:
ა) ამ მუხლის პირველი ნაწილის „ა“ და „გ“ ქვეპუნქტების მიზნებისათვის − ნებისმიერი
გადასახადის გადამხდელი რეზიდენტი (გარდა არამეწარმე ფიზიკური პირისა და
თავისუფალი ინდუსტრიული ზონის საწარმოსი) და არარეზიდენტის მუდმივი
დაწესებულება;
ბ) ამ მუხლის პირველი ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტის მიზნებისათვის − პირი (კრედიტორი),
რომელიც სახელშეკრულებო ვალდებულების შესრულების უზრუნველყოფის ღონისძიების
ფარგლებში საკუთრებაში იღებს მოთხოვნის უზრუნველყოფის საგანს (საქონელს);
გ) ამ მუხლის პირველი ნაწილის „დ“ ქვეპუნქტის მიზნებისათვის − პირი, რომელიც
საქონელს იმპორტის სასაქონლო ოპერაციაში აქცევს.
3. ამ მუხლის პირველი ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევაში საგადასახადო აგენტი
აწარმოებს დღგ-ის დარიცხვას:
ა) ამ მუხლის პირველი ნაწილის „ა“ და „გ“ ქვეპუნქტებით გათვალისწინებულ შემთხვევებში
− მომსახურებისათვის გასაცემ თანხაზე;
ბ) ამ მუხლის პირველი ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევაში −
საკუთრებაში მიღებული მოთხოვნის უზრუნველყოფის საგნის (საქონლის) საბაზრო ფასზე,
დღგ-ის გარეშე;
გ) ამ მუხლის პირველი ნაწილის „დ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევაში:
გ.ა) თუ საქონლის იმპორტი და მიწოდება არ არის დღგ-ისაგან გათავისუფლებული − საბაჟო
საწყობში უცხოური საქონლის შესყიდვის ღირებულებასა და საქონლის იმპორტის თანხას
შორის დადებითი სხვაობის თანხაზე;
გ.ბ) თუ საქონლის იმპორტი გათავისუფლებულია დღგ-ისაგან, ხოლო საქონლის მიწოდება
დღგ-ით იბეგრება − საბაჟო საწყობში უცხოური საქონლის შესყიდვის ღირებულებაზე.
4. ამ მუხლის პირველი ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევაში საგადასახადო აგენტის
მიერ საგადასახადო ორგანოში ანგარიშგების წარდგენისა და დარიცხული გადასახადის
ბიუჯეტში გადახდის წესს ადგენს საქართველოს ფინანსთა მინისტრი.
5. ამ მუხლის მე-3 ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევაში საქონლის
საბაზრო ფასზე დღგ-ის დარიცხვის ვალდებულება არ ეკისრება დღგ-ის გადამხდელად
რეგისტრირებულ პირს. ამასთანავე, ითვლება, რომ ამ საქონელზე მან განახორციელა
შესაბამისი ოდენობის დღგ-ის ჩათვლა.
6. დღგ-ით უკუდაბეგვრას არ ექვემდებარება:
ა) საქონლის მიწოდება ან მომსახურების გაწევა, რომელიც ამ კარით გათავისუფლებულია
დღგ-ისგან;
ბ) ამ მუხლის პირველი ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევაში −
ფიზიკური პირის საკუთრებაში არსებული საცხოვრებელი ბინის და მასზე დამაგრებული
მიწის ნაკვეთის გადაცემა.
მუხლი 191. დეკლარაციის წარდგენა
1.
აქციზის დეკლარაციას,
განხორციელებული დასაბეგრი ოპერაციების აღნიშვნით,
საგადასახადო ორგანოს ყოველი საანგარიშო პერიოდის მიხედვით, არა უგვიანეს საანგარიშო
პერიოდის მომდევნო თვის 15 რიცხვისა წარუდგენენ:
ა) აქციზური საქონლის მწარმოებელი;
ბ) ამ კოდექსის 182-ე მუხლის პირველი ნაწილის „დ“ და „ე“ ქვეპუნქტებით განსაზღვრული
აქციზის გადამხდელი;
გ) ამ კოდექსის 192-ე მუხლის მე-6 და მე-7 ნაწილებით გათვალისწინებული აქციზის
გადამხდელი, იმავე ნაწილებით გათვალისწინებული აქციზით დაბეგვრის ვალდებულების
წარმოშობისას.
11 . აქციზის გადამხდელი ამ კოდექსის 194-ე მუხლის მე-5 ნაწილის „ზ“ ქვეპუნქტით
გათვალისწინებული საგადასახადო შეღავათით სარგებლობის მიზნით საგადასახადო
ორგანოს წარუდგენს აქციზის დეკლარაციას ყოველი საანგარიშო პერიოდის მიხედვით, არა
უგვიანეს საანგარიშო პერიოდის მომდევნო თვის 15 რიცხვისა.
2. აქციზის დეკლარაციის წარდგენის წესს და დეკლარაციის ფორმას განსაზღვრავს
საქართველოს ფინანსთა მინისტრი.
მუხლი 204 . მიწაზე ქონების გადასახადის განაკვეთი
1. სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულებისა და ტყის მიწებზე ქონების გადასახადის წლიური
საბაზისო
განაკვეთები
დიფერენცირებულია
ადმინისტრაციულ-ტერიტორიული
ერთეულებისა და მიწის კატეგორიების მიხედვით და დგინდება 1 ჰექტარზე გაანგარიშებით,
ლარში:
ა) სახნავისათვის (მათ შორის, მრავალწლიანი ნარგავებით დაკავებული მიწა, საბაღე,
საბოსტნე) და საკარმიდამოსათვის:
საბაზისო
განაკვეთი
ლარი / ჰა )
ადმინისტრაციული ერთეულის დასახელება
სახნავი და საკარმიდამო
1.
თბილისი
(
გარდა
თბილისის
დასახლებებისა
( 100
სოფლებისა ), მარნეული
2. ბოლნისი , გარდაბანი , თბილისის დასახლებები ( 95
სოფლები ): წავკისი , კოჯორი , ტაბახმელა , შინდისი ,
დიდება , კვესეთი , სამადლო , კიკეთი , ნასაგურალი ,
ახალდაბა , დიდი ლილო , ვარკეთილი
3. რუსთავი , ბათუმი , გაგრა , გალი , გუდაუთა , 94
გულრიფში , ოჩამჩირე , სოხუმი , ტყვარჩელი
4.
ქობულეთი
,
ხელვაჩაური
,
გურჯაანი
, 87
დედოფლისწყარო
5. თელავი , ლაგოდეხი , სიღნაღი
86
6. ყვარელი , გორი , მცხეთა , ახმეტა , დმანისი , ერედვი , 82
თიღვი , თბილისის დასახლებები ( სოფლები ): დიღომი ,
მშრალხევი , დაბა ზაჰესი , გლდანი , დიდგორი ,
ზურგოვანა , თელოვანა , ძველი ვეძისი , აგარაკი ,
თხინვალი , სოფელ გლდანიდან ავჭალის დასახლებამდე –
საბაღე ნაკვეთები , გიორგიწმინდა – საბაღე ნაკვეთები ,
მუხიანის
მიმდებარე
საბაღე
ნაკვეთები
,
ხევძმარის
მიმდებარე „ ავშიანის “ დასახლება , ლოტკინის დასახლება
– სანერგე მეურნეობა , რესის მიმდებარე დასახლება ,
თბილისის ზღვის არსებული დასახლება
7. კასპი , თეთრი წყარო , სამტრედია
81
8. საგარეჯო , ქარელი , ხაშური
79
9. ქურთა , წალკა
77
10. აბაშა , ზუგდიდი
77
11. ახალქალაქი , ახალციხე
77
12. მარტვილი , სენაკი , ხობი , ფოთი
76
(
13. ნინოწმინდა
76
14. ახალგორი , ვანი , ზესტაფონი , ლანჩხუთი , ოზურგეთი
73
15. ბაღდათი , თერჯოლა , ხონი , ქუთაისი
71
16. წალენჯიხა , წყალტუბო , ჩხოროწყუ
67
17. საჩხერე , ცაგერი , ცხინვალი
65
18. ამბროლაური , დუშეთი , თიანეთი , ადიგენი , ბორჯომი
61
19. ასპინძა , ტყიბული , ხულო , ქედა
60
20. შუახევი , ხარაგაული , ჭიათურა , ლენტეხი , ონი , 56
ჩოხატაური , მესტია , სტეფანწმინდა , ჯავა
ბ) სათიბებისა და საძოვრებისათვის (ბუნებრივი და გაკულტურებული):
საბაზისო განაკვეთი
ადმინისტრაციული ერთეულის დასახელება
ჰა )
სათიბები
1. აბაშა , ახალქალაქი , გორი , ბათუმი , ბოლნისი , გაგრა 20
საძოვრები
16
, გალი , გარდაბანი , გუდაუთა , გულრიფში , გურჯაანი ,
დმანისი , ზუგდიდი , თბილისი , თეთრი წყარო ,
თელავი , ლაგოდეხი , ლანჩხუთი , მარნეული , მცხეთა ,
ნინოწმინდა , ოზურგეთი , ოჩამჩირე , რუსთავი ,
სამტრედია , სენაკი , სიღნაღი , სოხუმი , ქუთაისი ,
ქობულეთი , ყვარელი , წალკა , წყალტუბო , ხელვაჩაური
, ხობი , ფოთი
2. დედოფლისწყარო
20
7
3. ადიგენი , ასპინძა , ახალგორი , ბაღდათი , ბორჯომი , 19
15
ვანი , ზესტაფონი , თერჯოლა , თიანეთი , კასპი ,
მარტვილი , საგარეჯო , საჩხერე , ტყიბული , ქარელი ,
ქედა , შუახევი , ჩოხატაური , ჩხოროწყუ , წალენჯიხა ,
ხარაგაული , ხაშური , ხონი , ხულო , ახალციხე
4. ამბროლაური , დუშეთი , ლენტეხი , მესტია , ონი , 16
10
ყაზბეგი , ცაგერი , ცხინვალი , ჭიათურა , ჯავა
5. ახმეტა
( ლარი /
16
5
გ) სასოფლო-სამეურნეო საქმიანობაში გამოყენებული ტყის მიწებისათვის − ამ ნაწილის „ა“
და „ბ“ ქვეპუნქტებით დადგენილი შესაბამისი ოდენობით;
დ) ადგილობრივი თვითმმართველობის წარმომადგენლობითი ორგანოს გადაწყვეტილებით
განისაზღვრება გადასახადის განაკვეთი, რომლის ოდენობა არ უნდა აღემატებოდეს ამ
ნაწილით დადგენილი წლიური საბაზისო განაკვეთის 150 პროცენტს.
11 . ( ამოღებულია – 28.12.2012, №189).
2. არასასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწაზე ქონების გადასახადის განაკვეთები
კონკრეტული
მიწის
ნაკვეთისათვის,
მიწის
ნაკვეთის
ადგილმდებარეობის
გათვალისწინებით, გაიანგარიშება შემდეგი წესით:
ა) გადასახადის საბაზისო განაკვეთი დგინდება წელიწადში მიწის ერთ კვადრატულ მეტრზე
0.24 ლარის ოდენობით;
ბ) ადგილობრივი თვითმმართველობის წარმომადგენლობითი ორგანოს გადაწყვეტილებით,
შესაბამისი საბაზისო განაკვეთი მრავლდება ტერიტორიულ კოეფიციენტზე. ამასთანავე,
ტერიტორიული კოეფიციენტი არ შეიძლება იყოს 1,5-ზე მეტი.
3. ბუნებრივი რესურსებით მოსარგებლე პირისათვის შესაბამისი ლიცენზიის გაცემის
საფუძველზე გამოყოფილი მიწა იბეგრება ერთ ჰექტარზე არა უმეტეს 3 ლარით .
4.
მიწაზე
საგადასახადო
ვალდებულება
განისაზღვრება
საგადასახადო
წლის
1
აპრილისათვის მოქმედი განაკვეთების მიხედვით.
5. ქონების გადასახადით დაბეგვრის მიზნებისათვის საჯარო რეესტრის ეროვნული
სააგენტოს,
სხვა
მარეგისტრირებელი
ორგანოების,
ასევე
ადგილობრივი
თვითმმართველობების მიერ საგადასახადო ორგანოში წარსადგენი ინფორმაციის
ჩამონათვალს და ამ ინფორმაციის საგადასახადო ორგანოში წარდგენის წესს ადგენს
საქართველოს მთავრობა.
მუხლი 238. საგადასახადო დავალიანების გადახდევინების უზრუნველყოფა საგადასახადო
ორგანოს მიერ
1. საგადასახადო ორგანოს უფლება აქვს, საგადასახადო დავალიანების გადახდევინების
უზრუნველსაყოფად განახორციელოს შემდეგი ღონისძიებები:
ა) საგადასახადო გირავნობა/იპოთეკა;
ბ) მესამე პირზე გადახდევინების მიქცევა;
გ) ქონებაზე ყადაღის დადება;
დ) ყადაღადადებული ქონების რეალიზაცია;
ე) საბანკო ანგარიშზე საინკასო დავალების წარდგენა;
ვ) გადასახადის გადამხდელის სალაროდან ნაღდი ფულის ამოღება;
ზ) (ამოღებულია).
2.
საგადასახადო
დავალიანების
გადახდევინების
უზრუნველყოფის
ღონისძიებების
განხორციელების რიგითობას ირჩევს საგადასახადო ორგანო, თუ ამ კოდექსით სხვა რამ არ
არის დადგენილი.
3. ამ თავით გათვალისწინებული ღონისძიებების განხორციელების წესი განისაზღვრება
საქართველოს ფინანსთა მინისტრის ბრძანებით.
4. თუ შემოსავლების სამსახურსა და მარეგისტრირებელ ორგანოს ან/და საბანკო
დაწესებულებას შორის დადებულია ხელშეკრულება ინფორმაციის (მათ შორის,
საგადასახადო დავალიანების გადახდევინების უზრუნველყოფის ღონისძიებების თაობაზე
ინფორმაციის)
ელექტრონულად
გათვალისწინებული
საშუალებების
გაცვლის
ღონისძიებები
გამოყენებით,
შესახებ,
განხორციელდეს
ხელშეკრულებით
დასაშვებია
ამ
თავით
ელექტრონულ-ტექნოლოგიური
განსაზღვრული
პირობებით.
ასეთ
შემთხვევაში ელექტრონულ დოკუმენტზე ნებისმიერ ელექტრონულ ხელმოწერას ამ
პირებისათვის აქვს მატერიალურ დოკუმენტზე პირადი ხელმოწერის თანაბარი
იურიდიული ძალა.
5. „გადახდისუუნარობის საქმის წარმოების შესახებ“ საქართველოს კანონის შესაბამისად
საქმის წარმოებისას ამ მუხლით გათვალისწინებული ღონისძიებები საწარმოთა მიმართ
გამოიყენება მხოლოდ გადახდისუუნარობის შესახებ განცხადების წარმოებაში მიღების
თაობაზე კანონიერ ძალაში შესული სასამართლო გადაწყვეტილების შემდეგ წარმოშობილი
საგადასახადო დავალიანების გადახდევინების მიზნით.
6. საგადასახადო დავალიანების გაუქმებასთან ერთად უქმდება მისი გადახდევინების
უზრუნველსაყოფად დაწყებული ამ თავით გათვალისწინებული ნებისმიერი ღონისძიება,
თუ ამ კოდექსით სხვა რამ არ არის დადგენილი.
7. ამ თავით გათვალისწინებული ღონისძიებები შეიძლება გაუქმდეს:
ა) საქართველოს ფინანსთა მინისტრის ან შემოსავლების სამსახურის
უფროსის
გადაწყვეტილებით;
ბ) ამ მუხლის მე-8 ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევაში − საგადასახადო ორგანოს
უფროსის გადაწყვეტილებით. ამასთანავე, ამ კოდექსის 239-ე მუხლით გათვალისწინებული
ღონისძიება არ შეიძლება გააუქმოს საგადასახადო ორგანოს უფროსმა, თუ საგადასახადო
დავალიანების გადახდევინების გადავადების მიზნით პირის ქონება დატვირთულია
საგადასახადო გირავნობით/იპოთეკით.
8. საგადასახადო ორგანოს უფროსის გადაწყვეტილებით, საგადასახადო დავალიანების
გადახდევინება შეიძლება გადავადდეს არაუმეტეს 3 წლით, თუ გადასახადის გადამხდელის
საგადასახადო
დავალიანების
გადახდევინების
უზრუნველსაყოფად
გაფორმებულია
თავდებობის ხელშეკრულება, წარდგენილია საბანკო გარანტია ან დაზღვევის პოლისი, ანდა
თუ საგადასახადო გირავნობით/იპოთეკით დატვირთულია პირის ქონება, რომლის
ღირებულება
უზრუნველყოფს
საგადასახადო
დავალიანების
გადახდევინებას.
საგადასახადო დავალიანების გადახდევინების გადავადებით არ ჩერდება საურავის
დარიცხვა.
81.
საგადასახადო
ორგანოს
გადაწყვეტილებით,
ამ
მუხლის
მე-8
ნაწილით
გათვალისწინებული უზრუნველყოფის საშუალებების წარდგენის გარეშე საგადასახადო
დავალიანების
გადახდევინება
შეიძლება
გადავადდეს
საგადასახადო დავალიანების თანხა არ აღემატება 5000 ლარს.
არაუმეტეს
1
წლით,
თუ
9. საგადასახადო დავალიანების გადახდევინების გადავადების შესახებ გადასახადის
გადამხდელთან
ფორმდება
ხელშეკრულება,
რომელშიც
აისახება
საგადასახადო
ვალდებულებების შესრულების ვადები და პირობები.
10. თუ გადასახადის გადამხდელმა არ შეასრულა ხელშეკრულებით გათვალისწინებული
პირობები, უქმდება საგადასახადო ორგანოს გადაწყვეტილება საგადასახადო დავალიანების
გადახდევინების გადავადების შესახებ .
11.
საგადასახადო
დავალიანების
რესტრუქტურიზაცია
ხორციელდება
საქართველოს
მთავრობის გადაწყვეტილებით, „საგადასახადო დავალიანებებისა და სახელმწიფო სესხების
რესტრუქტურიზაციის შესახებ“ საქართველოს კანონით განსაზღვრული წესით.
12.
ლიცენზირებული
ფასიანი
ქაღალდების
ცენტრალური
დეპოზიტარის,
ფასიანი
ქაღალდების ბაზრის შუამავლის, ბანკის, როგორც ფასიანი ქაღალდების ბაზრის შუამავლის,
საბროკერო
კომპანიის,
პროვაიდერის,
როგორც
ნოტარიუსის
ან
გადამხდელის,
საგადახდო
მომსახურების
მიმართ
მუხლით
ამ
მნიშვნელოვანი
გათვალისწინებული
ღონისძიებების გამოყენებისას დაუშვებელია აღნიშნულ ღონისძიებათა მიმართვა იმ
აქტივებზე, რომლებიც განთავსებულია ნომინალური მფლობელობის ანგარიშზე ან/და
რომლებიც არ არის მისი საკუთრება და მიეკუთვნება მისი კლიენტის აქტივებს (კერძოდ,
ნომინალურ მფლობელობაში არსებულ ფასიან ქაღალდებსა და ფულად სახსრებზე, აგრეთვე
ნოტარიუსის სადეპოზიტო ანგარიშზე დეპონირებულ ფულსა და ფასიან ქაღალდებზე,
საგადახდო
მომსახურების
მნიშვნელოვანი
პროვაიდერის
ანგარიშზე
განთავსებულ
მომხმარებლის ფულად სახსრებზე). კლიენტის ასეთი აქტივები უნდა ირიცხებოდეს
საკუთარი აქტივებისაგან განცალკევებულად, საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად.
121 . ამ თავით გათვალისწინებული საგადასახადო დავალიანების გადახდევინების
უზრუნველყოფის ღონისძიებები არ ვრცელდება „საგადახდო სისტემისა და საგადახდო
მომსახურების შესახებ“ საქართველოს კანონით გათვალისწინებულ ფინანსურ გირაოზე
(ფინანსური გირაოს საგანზე).
122. ამ თავით გათვალისწინებული საგადასახადო დავალიანების გადახდევინების
უზრუნველყოფის ღონისძიებები, გარდა ამ კოდექსის 243-ე მუხლით გათვალისწინებული
ღონისძიებისა, არ ვრცელდება „საგადახდო სისტემისა და საგადახდო მომსახურების
შესახებ“ საქართველოს კანონით გათვალისწინებული მნიშვნელოვანი სისტემის მონაწილის
ანგარიშსწორების ანგარიშზე.
13. (ამოღებულია).
მუხლი 253. საგადასახადო დავალიანების დაფარვის წესი
საგადასახადო დავალიანების დაფარვა ხორციელდება შემდეგი თანამიმდევრობით:
ა) გადასახადის თანხა;
ბ) ჯარიმა;
გ) საურავი.
მუხლი 269. საგადასახადო სამართალდარღვევა და საგადასახადო პასუხისმგებლობის
ზოგადი პრინციპები
1. საგადასახადო სამართალდარღვევად ითვლება პირის მართლსაწინააღმდეგო ქმედება
(მოქმედება ან უმოქმედობა), რომლისთვისაც ამ კოდექსით გათვალისწინებულია
პასუხისმგებლობა.
საგადასახადო
სამართალდარღვევისათვის
პირს
პასუხისმგებლობა
შეიძლება დაეკისროს მხოლოდ ამ კოდექსით დადგენილი საფუძვლითა და წესით.
2. საგადასახადო სამართალდარღვევისათვის სანქციის შეფარდების დროს, თუ კანონით
გაუქმებულია ან შემსუბუქებულია პასუხისმგებლობა ასეთი ქმედების ჩადენისათვის,
მოქმედებს ახალი კანონით დადგენილი ნორმა, ხოლო თუ შემოღებულია ან დამძიმებულია
პასუხისმგებლობა, გამოიყენება ქმედების ჩადენის მომენტისათვის არსებული ნორმა.
2
. თუ საგადასახადო დავის განხილვის დასრულებამდე კანონით გაუქმებულია ან
1
შემსუბუქებულია პასუხისმგებლობა ასეთი ქმედების ჩადენისათვის, დავის განმხილველი
ორგანო ვალდებულია გამოიყენოს ახალი კანონით დადგენილი ნორმა.
3. ამ კოდექსით გათვალისწინებული სამართალდარღვევის ჩადენისათვის პასუხისმგებლობა
ეკისრება
საწარმოს/ორგანიზაციას
და
ფიზიკურ
სამართალდარღვევისათვის პირის მიმართ საგადასახადო
პირს.
სანქციის
საგადასახადო
გამოყენება არ
ათავისუფლებს მას კუთვნილი გადასახადების გადახდის ვალდებულებისაგან.
4.
საგადასახადო
საგადასახადო
სამართალდარღვევისათვის
სანქციის
გამოყენება
შესაბამისი
საწარმოს/ორგანიზაციის
საფუძვლების
მიმართ
არსებობისას
არ
ათავისუფლებს მის თანამდებობის პირებს საქართველოს კანონმდებლობით დაგენილი
ადმინისტრაციული, სისხლისსამართლებრივი ან სხვა სახის პასუხისმგებლობისაგან.
5. პირს ამ კარით დადგენილი პასუხისმგებლობა არ დაეკისრება, თუ საგადასახადო
სამართალდარღვევა გამოწვეულია დაუძლეველი ძალის მოქმედების შედეგად. დაუძლეველ
ძალად ითვლება ისეთი საგანგებო ან განსაკუთრებული გარემოება, რომელიც შეუძლებელს
ხდის ამ კოდექსით დადგენილ ვალდებულებათა შესრულებას და რომლის დადგომა არ არის
დამოკიდებული პირის ნებაზე, მათ შორის:
ა) სტიქიური უბედურება (მიწისძვრა, წყალდიდობა, მეწყერი, ზვავი, ხანძარი და სხვა);
ბ) საგარეო ვაჭრობის შეზღუდვა, საგანგებო/საომარი მდგომარეობის გამოცხადება, აგრეთვე
სახელმწიფო ორგანოს სხვა გადაწყვეტილება;
გ) მასობრივი არეულობა, გაფიცვა.
51 . პირს ამ კარით გათვალისწინებული ჯარიმა არ დაეკისრება, თუ იგი ამ კოდექსის 49-ე
მუხლის მე-6 ნაწილით გათვალისწინებული პირის დასკვნის შესაბამისად, საქართველოს
ფინანსთა
მინისტრის
მიერ
დადგენილი
წესით
განახორციელებს
საგადასახადო
ანგარიშგებას.
6. დეკლარაციის/გაანგარიშების მიხედვით არასწორად ნაჩვენები ინფორმაციის გამო ამ
კარით გათვალისწინებული ჯარიმა არ დაეკისრება პირს, რომელმაც საგადასახადო ორგანოს
წარუდგინა შესწორებული დეკლარაცია/გაანგარიშება საგადასახადო შემოწმების ჩატარების
შესახებ
სასამართლოს
ან
საგადასახადო
ორგანოს
შესაბამისი
გადაწყვეტილების
ჩაბარებამდე, საგადასახადო სამართალდარღვევის ოქმის შედგენამდე ან საქართველოს
სისხლის
სამართლის
გადაწყვეტილებით
საპროცესო
კოდექსის
ბიუჯეტთან
შესაბამისად
უფლებამოსილი
პირის
ანგარიშსწორების
შემოწმების
ან
დოკუმენტური/ბუღალტრული რევიზიის დანიშვნამდე.
61 . საბაჟო დეკლარაციაში არასწორი მონაცემის არსებობის გამო ამ კოდექსის 289-ე მუხლით
გათვალისწინებული სანქცია პირს არ დაეკისრება, თუ:
ა) საბაჟო დეკლარაციაში შესაბამისი ცვლილებები განხორციელდა ამავე კოდექსის 218-ე
მუხლის მე-4 ნაწილის „ბ“ და „გ“ ქვეპუნქტებით დადგენილი წესით;
ბ) საქონლის გაშვებამდე შემოწმებისას აღმოჩნდა არადეკლარირებული საქონელი (გარდა
მალულად
გადაადგილებულისა),
რომლის
საბაჟო
ღირებულება
არ
აღემატება
დეკლარირებული საბაჟო ღირებულების 5 პროცენტს, მაგრამ არა უმეტეს 15 000 ლარისა;
გ) ამ კოდექსის 289-ე მუხლის მე-20 ან 21-ე ნაწილით გათვალისწინებული საგადასახადო
სამართალდარღვევა გამოვლინდა საქონლის გაშვებამდე.
7. საგადასახადო ორგანოს/დავის განმხილველ ორგანოს ან სასამართლოს უფლება აქვს,
გაათავისუფლოს
კეთილსინდისიერი
გადასახადის
გადამხდელი
ამ
კოდექსით
გათვალისწინებული სანქციისაგან, თუ სამართალდარღვევა გამოწვეულია გადასახადის
გადამხდელის შეცდომით/არცოდნით.
71
.
ამ
კოდექსის
გათვალისწინებული
221-ე
მუხლის
საქონლის
პირველი
განკარგვის
ნაწილის
„ბ“−„დ“
ღონისძიებების
ქვეპუნქტებით
განხორციელებისას
ან
დაუძლეველი ძალის მოქმედების შედეგად საქონლის განადგურების შემთხვევაში ანდა
სისხლის სამართლის საქმეზე სასჯელის სახით საქონლის ჩამორთმევისას პირს აღნიშნულ
საქონელთან დაკავშირებით ამავე კოდექსის 289-ე მუხლის პირველი, მე-4, მე-6, მე-7, მე-17 და
მე-18
ნაწილებით
გათვალისწინებული
ფულადი
ჯარიმა
არ
დაეკისრება,
ხოლო
დაკისრებული ფულადი ჯარიმა აღსრულებულად ჩაითვლება.
8. ამ კარის მიზნებისათვის სამართალდარღვევა განმეორებით ჩადენილად ჩაითვლება, თუ
იგივე ქმედება ჩადენილია წინა სამართალდარღვევის გამოვლენიდან 12 თვის განმავლობაში.
ამასთანავე, ამ კოდექსის 281-ე მუხლით გათვალისწინებული სამართალდარღვევა
განმეორებით ჩადენილად არ ჩაითვლება, თუ პირმა ამავე მუხლით გათვალისწინებული
სამართალდარღვევები ჩაიდინა ერთსა და იმავე დღეს, ტერიტორიულად განცალკევებულ
ობიექტებზე.
9. საგადასახადო ორგანოს უფლებამოსილ პირს უფლება აქვს, საქართველოს ფინანსთა
მინისტრის მიერ დადგენილი წესით და დადგენილ შემთხვევებში, საგადასახადო
სამართალდარღვევის ოქმის შედგენის გარეშე, პირს განუსაზღვროს ვადა საგადასახადო
სამართალდარღვევის აღმოსაფხვრელად. აღნიშნული ვადის მოქმედების პერიოდში პირს
იმავე სამართალდარღვევისათვის პასუხისმგებლობა არ დაეკისრება.
10. ამ კოდექსის 288 4 მუხლით გათვალისწინებული სამართალდარღვევის გამოვლენის
შემთხვევაში ფიზიკურ პირს, რომელმაც ისარგებლა დაუბეგრავი მინიმუმის ერთობლივი
შემოსავლიდან გამოქვითვისა და შესაბამისი გადასახადის თანხის დაბრუნების/ჩათვლის
უფლებით, ამ კოდექსის 275-ე მუხლის მე-2 ნაწილით გათვალისწინებული პასუხისმგებლობა
არ დაეკისრება.
მუხლი 271. საგადასახადო სამართალდარღვევის საქმის წარმოება
1. საგადასახადო სამართალდარღვევის საქმეს აწარმოებს შესაბამისი საგადასახადო ორგანო
ან ამ კოდექსის 49- ე მუხლის მე-6 ნაწილით გათვალისწინებული პირი. საგადასახადო
სამართალდარღვევის საქმის წარმოების წესს განსაზღვრავს საქართველოს ფინანსთა
მინისტრი, გარდა ამ მუხლის 11 ნაწილით გათვალისწინებული შემთხვევისა.
11
ამ
.
ნაწილებით
კოდექსის
მუხლის
289-ე
გათვალისწინებული
საგადასახადო
პირველი−მე-3,
სამართალდარღვევების
სამართალდარღვევათა
გადაწყვეტილებებს
იღებენ
მე-10−მე-19,
ასევე
საქმეებს
გამოვლენის
აწარმოებენ,
საქართველოს
შინაგან
25-ე
და
შემთხვევებში
განიხილავენ
საქმეთა
26-ე
და
სამინისტროს
უფლებამოსილი ორგანოები. ამ ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევებში საგადასახადო
სამართალდარღვევათა საქმეების წარმოების წესი განისაზღვრება საქართველოს ფინანსთა
მინისტრისა და საქართველოს შინაგან საქმეთა მინისტრის ერთობლივი ბრძანებით.
2.
საგადასახადო
სამართალდარღვევის
გამოვლენისას
საგადასახადო
ორგანოს
უფლებამოსილი პირი ან ამ კოდექსის 49-ე მუხლის მე-6 ნაწილით გათვალისწინებულ ი პირი
ადგენს საგადასახადო სამართალდარღვევის ოქმს, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც
სამართალდარღვევა დაფიქსირებულია საგადასახადო შემოწმების აქტში.
2 1 . ამ კოდექსის 277-ე−279-ე მუხლებით გათვალისწინებული სამართალდარღვევის
გამოვლენის
შემთხვევაში
საგადასახადო
სამართალდარღვევის
ოქმს
ასევე
ადგენს
აღსრულების ეროვნული ბიურო.
3.
ამ
კოდექსის
289-ე
მუხლით
გათვალისწინებულ
შემთხვევაში
საგადასახადო
სამართალდარღვევის ოქმი არ დგება, თუ ქმედება შეიცავს საქართველოს სისხლის
სამართლის კოდექსის 214-ე მუხლით გათვალისწინებული დანაშაულის ნიშნებს.
4.
საგადასახადო
სამართალდარღვევის
ოქმის
შედგენაზე
უფლებამოსილი
პირი
სამართალდარღვევის ადგილზე განიხილავს საგადასახადო სამართალდარღვევის საქმეს და
სამართალდამრღვევ პირს ადგილზევე უფარდებს საგადასახადო სანქციას. ამ შემთხვევაში
პირს შესაბამისი პასუხისმგებლობა დაეკისრება საგადასახადო სამართალდარღვევის ოქმის
საფუძველზე, რომელიც ითვლება საგადასახადო მოთხოვნად.
5. საგადასახადო სამართალდარღვევის ოქმი გასაცნობად წარედგინება სამართალდამრღვევ
პირს, რომელსაც უფლება აქვს, წარმოადგინოს განმარტებები და შენიშვნები, რომლებიც
აისახება ოქმში ან დაერთვება მას. საგადასახადო სამართალდარღვევის ოქმის ერთი
ეგზემპლარი ბარდება ან ეგზავნება სამართალდამრღვევ პირს.
6. თუ საგადასახადო სამართალდარღვევის ოქმში არ არის ასახული საქართველოს
კანონმდებლობით
განსაზღვრული
რომელიმე
სამართალდარღვევის ოქმი შედგენილია კანონის
ხელმძღვანელი
ან
დავის
განმხილველი
ორგანო
მონაცემი
დარღვევით,
იღებს
ან
საგადასახადო
შესაბამისი ორგანოს
გადაწყვეტილებას
პირის
საგადასახადო პასუხისმგებლობისაგან გათავისუფლების შესახებ.
7. დანაშაულის ნიშნების აღმოჩენის შემთხვევაში მასალები დაუყოვნებლივ ეგზავნება
შესაბამის საგამოძიებო ორგანოს ქვემდებარეობის მიხედვით, ხოლო პირის მიმართ ამ
კოდექსის
მუხლით
289-ე
გათვალისწინებული
სამართალდარღვევისათვის
სანქციის
შეფარდების საკითხი გადაწყდება საქმეზე საგამოძიებო ორგანოს ან სასამართლოს მიერ
შესაბამისი გადაწყვეტილების მიღების შემდეგ.
8. ამ მუხლის მე-7 ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევაში საგამოძიებო ორგანოს ან
სასამართლოს მიერ შესაბამისი გადაწყვეტილების მიღებიდან 30 დღის ვადაში საგადასახადო
ორგანოს უფლებამოსილი პირი საგადასახადო სამართალდარღვევის საქმეზე გამოსცემს
ბრძანებას. საგადასახადო სანქციის დაკისრების შესახებ გამოცემული ბრძანება ითვლება
საგადასახადო მოთხოვნად. ზემოაღნიშნული ვადის დარღვევით გამოცემული ბრძანება
ბათილია.
9. (ამოღებულია – 20.05.2011, №4705).
10. ამ კოდექსის 289-ე მუხლით გათვალისწინებული სამართალდარღვევის გამოვლენისას
საგადასახადო
სამართალდარღვევის
საქმის
წარმოების
უზრუნველსაყოფად
გამოიყენება საქართველოს ადმინისტრაციულ სამართალდარღვევათა კოდექსის 244-ე, 245-ე,
247-ე, 248-ე და 249-ე მუხლებით განსაზღვრული ღონისძიებები. სანქციის აღსრულების
უზრუნველსაყოფად სამართალდარღვევის საქმის წარმოებისას სამართალდამრღვევი პირის,
სამართალდარღვევის საქონლის ან/და სატრანსპორტო საშუალების მიმართ გამოსაყენებელი
უზრუნველყოფის
ღონისძიებები
და
მათი
განხორციელების
წესი
განისაზღვრება
საქართველოს ფინანსთა მინისტრის ბრძანებით.
11. თუ 30 დღის ვადაში შეუძლებელია სამართალდამრღვევი პირის დადგენა ან/და მისი
იდენტიფიკაცია, საგადასახადო ორგანოს უფლებამოსილი პირი გამოსცემს ბრძანებას ამ
კოდექსის 289-ე მუხლით გათვალისწინებული სამართალდარღვევის საქონლის ან/და
სატრანსპორტო საშუალების სახელმწიფო საკუთრებაში გადაცემის შესახებ. უსასყიდლოდ
ჩამორთმეული და სახელმწიფო საკუთრებაში გადაცემული საქონლის ან/და სატრანსპორტო
საშუალების
რეალიზაციის
წესი
განისაზღვრება
საქართველოს
კანონმდებლობის
შესაბამისად.
მუხლი 272. საურავი
1.
საურავი
არის
კანონმდებლობით
საგადასახადო
სანქცია,
რომელიც
პირს
დადგენილ
ვადაში
გადასახადის
ეკისრება
საგადასახადო
გადასახდელი
თანხის
გადაუხდელობისათვის.
11 . ამ კოდექსის 215-ე მუხლის მე-11 ნაწილით გათვალისწინებული საქონლის გაფორმებისას,
დადგენილ ვადაში გადაუხდელი იმპორტის გადასახდელების ან საქონლის დროებითი
შემოტანის
თანხის
გამოვლენის
შემთხვევაში,
საურავის
დაკისრება
შეიძლება
განახორციელოს საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს უფლებამოსილმა სამსახურმა
საქართველოს ფინანსთა და შინაგან საქმეთა მინისტრების ერთობლივი ბრძანებით
დადგენილი წესით.
2. საურავის დარიცხვა ხორციელდება გადასახადის თანხაზე და იგი არის სხვაობა
გადასახადის გადამხდელის შეუსრულებელ საგადასახადო ვალდებულებებსა და ზედმეტად
გადახდილი გადასახადების ჯამს შორის. თუ ამ კოდექსით სხვა რამ არ არის დადგენილი,
საურავის დარიცხვა ხორციელდება თითოეული ვადაგადაცილებული დღისათვის:
ა) იმპორტის გადასახდელებზე − ვალდებულების წარმოქმნის მე-4 დღიდან;
ბ) ყველა სხვა შემთხვევაში − შესაბამისი ვალდებულების წარმოქმნის მომდევნო დღიდან.
3. პირის გადახდისუუნარობის შესახებ განცხადების წარმოებაში მიღების თაობაზე
სასამართლო
გადაწყვეტილების,
აგრეთვე
გაკოტრების
საქმის
წარმოების
დაწყების,
რეაბილიტაციის შესახებ გადაწყვეტილების/განჩინების კანონიერ ძალაში შესვლიდან ან
საქართველოს ეროვნული ბანკის მიერ კომერციული ბანკისა და მზღვეველის შესაბამისი
საქმიანობის ლიცენზიის ჩამორთმევიდან შესაბამისი რეჟიმის დასრულებამდე, აღნიშნული
რეჟიმების დაწყებამდე არსებულ საგადასახადო დავალიანებებზე საურავის დარიცხვა
წყდება.
31 . სასამართლოს მიერ გამოტანილი გაკოტრების საქმის წარმოების შესახებ განჩინების
კანონიერ ძალაში შესვლიდან გაკოტრების საქმის წარმოების დაწყების შემდეგ წარმოშობილ
საგადასახადო დავალიანებას საურავი არ ერიცხება.
4. საურავი შეადგენს გადაუხდელი გადასახადის თანხის 0,06 პროცენტს ყოველი
ვადაგადაცილებული დღისათვის. გადასახადის გადახდის ვადის გადაცილების შემთხვევაში
გადასახადის გადახდის დღე ითვლება ვადაგადაცილებულ დღედ.
5.
საგადასახადო
ხორციელდება
დავალიანების
რესტრუქტურიზაციისას
დავალიანებებისა
„საგადასახადო
და
საურავის
დარიცხვა
სახელმწიფო
სესხების
რესტრუქტურიზაციის შესახებ“ საქართველოს კანონით განსაზღვრული წესით.
6. ამ კოდექსის 64-ე მუხლის მე-2 ნაწილის „ა“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებულ
შემთხვევებში, თუ პირს საგადასახადო მოთხოვნა ჩაჰ ბარდა გადასახადის გადახდის ვადის
დადგომის შემდეგ, საურავის დარიცხვა განხორციელდება საგადასახადო მოთხოვნის
ჩაბარების დღის შემდეგ 30-ე დღიდან.
7. საურავი არ დაეკისრებათ (იმ გადასახადების გარდა, რომელთა მიმართაც პირს ეკისრება
საგადასახადო აგენტის ფუნქცია):
ა) საქონლის/მომსახურების მიმწოდებლებს – საქართველოს სახელმწიფო ბიუჯეტის შესახებ
შესაბამისი წლის საქართველოს კანონით და ადგილობრივი თვითმმართველი ერთეულების
ბიუჯეტებით
გათვალისწინებული
ასიგნებების
საფუძველზე
მიწოდებული
საქონლის/გაწეული მომსახურების ღირებულების შემსყიდველი ორგანიზაციის მიერ
აუნაზღაურებლობის გამო წარმოქმნილ საბიუჯეტო ვალდებულებებზე, მათი ღირებულების
ფაქტობრივი დაფინანსების ოდენობისა და მიწოდებული საქონლის/გაწეული მომსახურების
საერთო მოცულობაში ხვედრითი წილის პროპორციულად;
ბ) საქართველოს პარლამენტის მიერ რატიფიცირებული საერთაშორისო ხელშეკრულებებით
განსაზღვრული
პროექტების
(მათ
შორის,
პროექტის
მოსამზადებელი
ეტაპის)
განმახორციელებელ საჯარო სამართლის იურიდიულ პირებს, რომლებთანაც საქართველოს
ფინანსთა სამინისტროს დადებული აქვს „პროექტის განხორციელების უფლებამოსილების
შესახებ“ ხელშეკრულება, – ამ პროექტების ფარგლებში წარმოშობილ საგადასახადო
ვალდებულებებზე. ზემოაღნიშნული პროექტების განმახორციელებელი საჯარო სამართლის
იურიდიული პირების ნუსხას ამტკიცებს საქართველოს ფინანსთა მინისტრი.
მუხლი 282. დღგ-ისათვის გათვალისწინებული მოთხოვნების დარღვევა
1. დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრაციის გარეშე საქმიანობა –
იწვევს
პირის
დაჯარიმებას
განხორციელებული
დღგ-ით
რეგისტრაციის
დასაბეგრი
გარეშე
ოპერაციების
საქმიანობის
პერიოდში
გათავისუფლებული
(გარდა
ოპერაციებისა) თანხის 15 პროცენტის ოდენობით.
2.
საქონლის/მომსახურების
მიმწოდებლის
მიერ
მყიდველის
მოთხოვნისას
მასზე
საგადასახადო ანგარიშ-ფაქტურის გაუცემლობა –
იწვევს პირის დაჯარიმებას დასაბეგრი ოპერაციის მიხედვით დღგ-ის თანხის 100 პროცენტის
ოდენობით.
3.
პირის
მიერ
ფიქტიური
გარიგების/უსაქონლო
ოპერაციის
ამსახველი
ან
ყალბი
საგადასახადო ანგარიშ-ფაქტურის გამოწერა –
იწვევს
საგადასახადო
საგადასახადო
ანგარიშ-ფაქტურის
ანგარიშ-ფაქტურაში
გამომწერი/გამცემი
მითითებული
დღგ-ის
პირის
თანხის
დაჯარიმებას
200
პროცენტის
ოდენობით.
4. ამ მუხლის პირველი ნაწილით განსაზღვრული ჯარიმის გამოყენების შემთხვევაში
დეკლარაციის
დაგვიანებით
წარდგენისათვის
ამ
კოდექსის
274-ე
მუხლით
გათვალისწინებული ჯარიმა არ გამოიყენება.
მუხლი
286.
საქონლის
დოკუმენტების
გარეშე
ტრანსპორტირება,
რეალიზაცია
და
აღურიცხველობა
1.
სამეწარმეო
საქმიანობისათვის
საქონლის
სასაქონლო
ზედნადების
გარეშე
ტრანსპორტირება, მყიდველის მოთხოვნისას სასაქონლო ზედნადების გაუცემლობა ან
საქონლის შეძენისას სასაქონლო ზედნადების მიღებაზე უარის თქმა, თუ სასაქონლო
ზედნადების გარეშე ტრანსპორტირებული ან მიწოდებული/მისაწოდებელი საქონლის
საბაზრო ღირებულება არ აღემატება 10 000 ლარს, –
იწვევს პირის დაჯარიმებას 500 ლარის ოდენობით.
11. სამეწარმეო საქმიანობისათვის მრგვალი ხეტყის (მორის), ხე-მცენარის ან მათი პირველადი
გადამუშავების პროდუქტების სასაქონლო ზედნადების გარეშე ტრანსპორტირება,
მყიდველის მოთხოვნისას სასაქონლო ზედნადების გაუცემლობა ან საქონლის შეძენისას
სასაქონლო ზედნადების მიღებაზე უარის თქმა, თუ სასაქონლო ზედნადების გარეშე
ტრანსპორტირებული ან მიწოდებული/მისაწოდებელი მრგვალი ხეტყის (მორის), ხემცენარის ან მათი პირველადი გადამუშავების პროდუქტების საბაზრო ღირებულება არ
აღემატება 1 000 ლარს, −
იწვევს პირის დაჯარიმებას 500 ლარის ოდენობით და საქონლის ჩამორთმევას.
12. სამეწარმეო საქმიანობისათვის მრგვალი ხეტყის (მორის), ხე-მცენარის ან მათი პირველადი
გადამუშავების
პროდუქტების
სასაქონლო
ზედნადების
გარეშე
ტრანსპორტირება,
მყიდველის მოთხოვნისას სასაქონლო ზედნადების გაუცემლობა ან საქონლის შეძენისას
სასაქონლო ზედნადების მიღებაზე უარის თქმა, თუ სასაქონლო ზედნადების გარეშე
ტრანსპორტირებული ან მიწოდებული/მისაწოდებელი მრგვალი ხეტყის (მორის), ხემცენარის ან მათი პირველადი გადამუშავების პროდუქტების საბაზრო ღირებულება
აღემატება 1 000 ლარს, მაგრამ არ აღემატება 10 000 ლარს, −
იწვევს პირის დაჯარიმებას 5 000 ლარის ოდენობით და საქონლის ჩამორთმევას.
2. ამ მუხლის პირველი ნაწილით გათვალისწინებული ქმედება, ჩადენილი განმეორებით, −
იწვევს პირის დაჯარიმებას 5 000 ლარის ოდენობით.
3. ( ამოღებულ ია – 28.12.2012, №189).
4. გადასახადის გადამხდელთან სააღრიცხვო
დოკუმენტაციაში
აღურიცხველი
და
პირველადი საგადასახადო დოკუმენტის გარეშე სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობების
გამოვლენა –
იწვევს
პირის
დაჯარიმებას
გამოვლენის
მომენტში
ამ
სასაქონლო-
მატერიალური
ფასეულობების საბაზრო ღირებულების ოდენობით.
5. ამ მუხლის პირველი−მე-4 ნაწილებით გათვალისწინებულ შემთხვევებში შესაბამისი
სანქცია გამოიყენება, თუ სასაქონლო ზედნადებში არ არის მითითებული ან არასწორად არის
მითითებული (გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც დაშვებულია ტექნიკური შეცდომა,
რომელმაც არ შეიძლება არსებითი გავლენა იქონიოს შედეგზე):
ა) დოკუმენტის შედგენის თარიღი ან/და ნომერი;
ბ) სამეურნეო ოპერაციის მონაწილე მხარის დასახელება, საიდენტიფიკაციო ნომერი ან
სახელი და გვარი, პირადი ნომერი;
გ) საქონლის დასახელება ან/და რაოდენობა.
6. პირს ამ მუხლის პირველი ნაწილით დადგენილი პასუხისმგებლობა არ დაეკისრება:
ა)
საქართველოში
წარმოებული
სოფლის
მეურნეობის
პირველადი
(სამრეწველო
გადამუშავებამდე – სასაქონლო კოდის შეცვლამდე) პროდუქციის, აგრეთვე რეგულარული ან
უწყვეტი წესით საქონლის (ელექტრო- ან თბოენერგია, გაზი, წყალი) ტრანსპორტირების ან
მიწოდების შემთხვევაში;
ბ) საქონლის საქართველოს საბაჟო საზღვრის გადაკვეთასთან დაკავშირებული შესაბამისი
დოკუმენტებით ტრანსპორტირების შემთხვევაში;
გ) სპეციალური დღგ-ის ანგარიშ-ფაქტურის არსებობისას;
დ) თუ ხორციელდება მხოლოდ იმ სარეკლამო საქონლის უსასყიდლოდ გავრცელება, მათ
შორის, საცალო რეალიზატორის მეშვეობით, რომელსაც დამოუკიდებელი სამომხმარებლო
მახასიათებლები არ აქვს და ძირითადი საქონლის/მომსახურების მიწოდების განუყოფელი
ნაწილია;
ე) გაზეთების, ჟურნალებისა და მათ ი გამომცემლებ ის მიერ მათ თან ერთიან შეფუთვაში
მოქცეული
საქონლის
ტრანსპორტირებისას,
გარდა
გამომცემლის
მიერ
პირველადი
მიწოდების შემთხვევისა;
ვ) საგანგებო სიტუაციებში და გადაუდებელი დახმარების გაწევის ( სახანძრო, სამაშველო,
გადაუდებელი სასწრაფო სამედიცინო დახმარების გაწევის, ბუნებრივი გაზით, წყლით,
ელექტროენერგიით მომარაგების ან საკანალიზაციო სისტემების ავარიული დაზიანების
აღმოფხვრის) აუცილებლობის მიზნით, შესაბამისი საქონლის ტრანსპორტირებისას ;
ზ) თუ , საქართველოს ფინანსთა მინისტრის ბრძანების შესაბამისად, მოცემულ შემთხვევაში
სასაქონლო ზედნადები არ გამოიწერება.
7. ამ მუხლის პირველი, მე-2 და მე-4 ნაწილებით გათვალისწინებული სანქციები არ
დაეკისრება მიკრო ბიზნესის, მცირე ბიზნესის, აგრეთვე ფიქსირებული გადასახადის
გადამხდელის
სტატუსის
მქონე
პირებს
სპეციალური
რეჟიმით
დაბეგვრას
დაქვემდებარებული საქმიანობის ფარგლებში.
8. ამ მუხლის მიზნებისათვის:
ა) ფული და საბანკო პლასტიკური ბარათები არ არის საქონელი;
ბ)
ძვირფასი
ლითონებისა
და
ქვების,
ასევე
ნუმიზმატიკური
ფასეულობის
ტრანსპორტირებისას სასაქონლო ზედნადების გამოწერა სავალდებულო არ არის, თუ
აღნიშნული ხორციელდება საქართველოს ეროვნული ბანკის ან „კომერციული ბანკების
საქმიანობის
შესახებ“
საქართველოს
კანონის
პირველი
მუხლის
„ზ“
ქვეპუნქტით
განსაზღვრული კომერციული ბანკის მიერ, ასევე უფლებამოსილი საჯარო სამართლის
იურიდიული პირის მიერ, სპეციალურად დაცული ან კონტროლის ქვეშ მყოფი
სატრანსპორტო საშუალებით.
9. საგადასახადო ორგანოს მიერ გადასახადის გადამხდელთან:
ა) ამ კოდექსით განსაზღვრული ინვენტარიზაციის შედეგად სასაქონლო-მატერიალური
ფასეულობების დანაკლისის გამოვლენა −
იწვევს პირის დაჯარიმებას გამოვლენის
მომენტში
ამ
სასაქონლო-მატერიალური
ფასეულობების საბაზრო ღირებულების 50 პროცენტის ოდენობით (მათზე გაწეული ხარჯის
და დღგ-ის ჩათვლის გაუქმების გარეშე), ამასთანავე, სამართალდამრღვევს გამოვლენილ
დანაკლისთან დაკავშირებით შემდგომ პერიოდში საგადასახადო ვალდებულება აღარ
დაეკისრება;
ბ) ამ კოდექსით განსაზღვრული დანაკლისის გამოვლენა, გარდა ამ ნაწილის „ა“ ქვეპუნქტით
გათვალისწინებული შემთხვევისა, განიხილება მისი აღმოჩენის მომენტში საბაზრო ფასით
განხორციელებულ მიწოდებად და გადასახადებით დაიბეგრება ამ კოდექსით დადგენილი
წესით.
10. ამ მუხლის მე-4 ნაწილითა და მე-9 ნაწილის „ა“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებული
სანქციები არ გამოიყენება, თუ:
ა) სააღრიცხვო დოკუმენტაციაში აღურიცხველი სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობების
ზედმეტობის ან/და დანაკლისის ოდენობა არ აღემატება ამავე სახის აღრიცხული სასაქონლომატერიალური ფასეულობების 2 პროცენტს;
ბ) გადასახადის გადამხდელმა ზედმეტობის ან/და დანაკლისის შესახებ ინფორმაცია ასახა
საგადასახადო ანგარიშგებაში ან/და მიაწოდა საგადასახადო ორგანოს ინვენტარიზაციის ან
საგადასახადო შემოწმების დაწყებამდე, რომლის თანახმად, ზედმეტობა აღიარებულია
სარგებლად, ხოლო დანაკლისი − მიწოდებად.
11. ამ მუხლის მე-4 ნაწილით ან მე-9 ნაწილის „ა“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებული
სამართალდარღვევის გამოვლენა, თუ სასაქონლო-მატერიალური ფასეულობების საბაზრო
ღირებულება არ აღემატება 1 000 ლარს, −
იწვევს პირის დაჯარიმებას 200 ლარის ოდენობით.
12. ამ მუხლის მე-11 ნაწილით გათვალისწინებული ქმედება, ჩადენილი განმეორებით, –
იწვევს პირის დაჯარიმებას ყოველ შემდგომ განმეორებაზე 400 ლარის ოდენობით.
13. ამ მუხლის პირველი, 1 1 და 1 2 ნაწილებით გათვალისწინებული სამართალდარღვევების
გამოვლენისა და აღკვეთის მიზნით საგადასახადო ორგანოს უფლებამოსილ თანამშრომელს
უფლება აქვს, გააჩეროს პირი და სატრანსპორტო საშუალება, მოსთხოვოს მას პირადობის
დამადასტურებელი საბუთი, სატრანსპორტო საშუალებისა და საქონლის თანმხლები
საბუთები, მოახდინოს სატრანსპორტო საშუალების ვიზუალური დათვალიერება, აგრეთვე
საქონლის დათვლა თანმხლებ საბუთებთან შესაბამისობის დასადგენად და აღნიშნული
პროცედურების დასაფიქსირებლად გამოიყენოს ტექნიკური საშუალებები. შესაბამისი
პირისა და სატრანსპორტო საშუალების მძღოლის დაუმორჩილებლობის შემთხვევაში
საგადასახადო ორგანოს უფლებამოსილ თანამშრომელს უფლება
საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული ღონისძიებები.
აქვს,
გამოიყენოს
14. ამ მუხლის პირველი−მე-3 ნაწილებით განსაზღვრულ შემთხვევებში საგადასახადო
ორგანოს უფლება აქვს, სასამართლოს გადაწყვეტილების გარეშე ყადაღა დაადოს საქონელს.
ამ მუხლით გათვალისწინებული ყადაღის დადების წესი და პირობები განისაზღვრება
საქართველოს ფინანსთა მინისტრის ბრძანებით.
15. (ამოღებულია - 12.12.2014, №2946).
მუხლი 309. გარდამავალი დებულებანი
1. ( ამოღებულია – 20.12.2012, №118).
2. ( ამოღებულია – 20.12.2012, №118).
3. ( ამოღებულია – 20.12.2012, №118).
31. 2014 წლის 1 იანვრამდე ამ
კოდექსის
131-ე
მუხლის
პირველი
ნაწილით
გათვალისწინებულ შემთხვევაში გადახდილი პროცენტი დაიბეგრება გადახდის წყაროსთან
0-პროცენტიანი განაკვეთით, თუ კმაყოფილდება ქვემოთ ჩამოთვლილი ყველა პირობა:
ა) პროცენტის მიმღებ საწარმოს პროცენტის თანხა შეაქვს პროცენტის გამცემი საწარმოს
კაპიტალში;
ბ) ამ კოდექსის 131-ე მუხლის პირველი ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევაში
გადახდილი პროცენტის გადახდის წყაროსთან 5-პროცენტიანი განაკვეთით დაბეგვრის
მოქმედების პერიოდში არ შემცირდება პროცენტის გამცემი საწარმოს კაპიტალი.
32 . ამ მუხლის 31 ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევაში, თუ პროცენტის მიმღები არის
არარეზიდენტი საწარმო, პროცენტის გამცემი საწარმოს მიერ გადახდილი პროცენტი არ
ექვემდებარება ერთობლივი შემოსავლიდან გამოქვითვას, ხოლო უკვე გამოქვითული ხარჯი
ექვემდებარება ერთობლივ შემოსავალში ჩართვას იმ პერიოდში, რომელშიც სესხის
პროცენტი შეტანილ იქნა პროცენტის გამცემი საწარმოს საწესდებო კაპიტალში.
33
.
ამ
მუხლის
31
ნაწილის
ქვეპუნქტით
„ბ“
გათვალისწინებული
კაპიტალის
შემცირებისთვის დადგენილი ვადის დარღვევის შემთხვევაში კაპიტალში შეტანილი
პროცენტი ექვემდებარება დაბეგვრას მისი კაპიტალში შეტანის მომენტისთვის არსებული
კანონმდებლობის შესაბამისად, ამ მუხლის 31 ნაწილის მოთხოვნათა გაუთვალისწინებლად.
4. ( ამოღებულია – 20.12.2012, №118).
5. (ამოღებულია – 08.11.2011, №5202).
6. 2011 წლის 1 იანვრიდან 2016 წლის 1 იანვრამდე ელექტროენერგიისა და გარანტირებული
სიმძლავრის
მიწოდება
,
გარდა
ელექტროენერგიის
მომხმარებლისათვის
ელექტროენერგეტიკისა
და
ბუნებრივი
გაზის
შესახებ
“
საქართველოს
(„
კანონით განსაზღვრული პირებისათვის ) მიწოდებისა , აგრეთვე გადაცემის ან / და
დისპეტჩერიზაციის მომსახურება დღგ - ის გადახდისაგან განთავისუფლებულია ჩათვლის
უფლებით .
7. (ამოღებულია - 26.12.2013, №1886).
8. ( ამოღებულია).
9. ( ამოღებულია).
10. საქართველოში ნავთობის მსუბუქი, საშუალო და მძიმე დისტილატებისათვის არ
გამოიყენება გადამუშავების სასაქონლო ოპერაციები, გარდა შიდა გადამუშავების სასაქონლო
ოპერაციისა,
რომელიც
გამოიყენება
საქონლის
შერევის
(კომპაუნდირების)
და
გადამუშავებული საქონლის საქართველოს ტერიტორიიდან გატანის პირობით.
11. ამ კოდექსის ამოქმედებამდე საქართველოს საბაჟო კოდექსის (საქართველოს
საკანონმდებლო მაცნე, №39, 09.08.2006, მუხ. 280) შესაბამისად გაცემული სანებართვო
მოწმობები ინარჩუნებს იურიდიულ ძალას მათი მოქმედების ვადის ამოწურვამდე.
12. ამ კოდექსის 143-ე მუხლის მე-9 ნაწილისა და 161-ე მუხლის პირველი ნაწილის „ე“
ქვეპუნქტის მარეგულირებელი დებულებები ვრცელდება მხოლოდ 2009 წლის 7 აგვისტოდან
შექმნილ ამხანაგობაზე. 2009 წლის 7 აგვისტომდე შექმნილ ამხანაგობაზე გავრცელდება 2009
წლის 7 აგვისტომდე მოქმედი ნორმები.
13. საქართველოს მთავრობას დაევალოს, საქართველოს ტყის კოდექსში სამონადირეო
მეურნეობების
მიერ
დაკავებულ
მიწებთან
დაკავშირებით
ტყითსარგებლობით
განსაზღვრულ სახეებთან მიმართებით ცვლილებების განხორციელებისთანავე მოამზადოს
შესაბამისი
ცვლილება
დაკავშირებით.
14. ოკუპირებულ
აღნიშნული
ტერიტორიაზე
მიწების
ქონების
გადასახადით
დაბეგვრასთან
განხორციელებული
ეკონომიკური
საქმიანობით
წარმოშობილი უიმედო ვალი ჩამოიწერება საქართველოს მთავრობასთან შეთანხმებით, ამ
კოდექსის მე-8 მუხლის 29-ე ნაწილის „ა“–„დ“ ქვეპუნქტებით განსაზღვრული დოკუმენტების
გაუთვალისწინებლად.
15.
2016
წლის
ვალდებულებისაგან
1
იანვრამდე
საკონტროლო-სალარო
თავისუფლდებიან
ფიზიკური
პირები,
აპარატების
გამოყენების
რომლებიც
არ
იყენებენ
დაქირავებულ პირთა შრომას და ახორციელებენ ეკონომიკურ საქმიანობას ბაზრის
(ბაზრობის) ტერიტორიაზე განლაგებული არასტაციონარული სავაჭრო ადგილიდან, მათ
შორის, დახლიდან, გარდა იმ პირისა, რომელიც რეგისტრირებულია ან ვალდებულია
გაიაროს რეგისტრაცია დღგ-ის გადამხდელად ამ კოდექსის შესაბამისად. ამ ნაწილის
მიზნებისათვის:
ა) ბაზარი (ბაზრობა) არის მიწის ნაკვეთი, რომელზედაც განლაგებულია სტაციონარული
სავაჭრო
ობიექტები
და
არასტაციონარული
არასტაციონარული სავაჭრო
სავაჭრო
ადგილები (არანაკლებ
10
ადგილები
ან
მხოლოდ
არასტაციონარული სავაჭრო
ადგილისა), რომლებიც განკუთვნილია საქონლის სარეალიზაციოდ;
ბ) არასტაციონარული სავაჭრო ადგილი (დროებითი შენობა-ნაგებობა) არის ანაკრები
ელემენტებისგან შედგენილი ასაწყობ-დასაშლელი ან/და მობილური სამშენებლო სისტემა,
რომელიც მიწასთან დაკავშირებულია საკუთარი წონით ან/და მშრალი არამონოლითური
ჩამაგრებით და რომელსაც არ აქვს მიწისქვეშა სათავსები, აგრეთვე ამ მიზნით გამოყენებული
ავტოსატრანსპორტო საშუალება.
16.
ტოტალიზატორის
პირისთვის
სისტემურ-ელექტრონული
საშემოსავლო/
მოგების
გადასახადით
ფორმით
მოწყობის
შემთხვევაში
ობიექტი
აღნიშნული
დაბეგვრის
საქმიანობის ნაწილში არის ამ საქმიანობის მიხედვით განსაზღვრული ერთობლივი
შემოსავალი, რომელიც იბეგრება 5%-იანი განაკვეთით და ექვემდებარება დეკლარირებასა და
გადახდას საშემოსავლო/მოგების გადასახ ადისათვის დადგენილი წესის შესაბამისად.
1 7 . ტურისტული ზონის მეწარმე სუბიექტის მიერ ინვესტიციის ფარგლებში აშენებული
სასტუმროს გასხვისების შემთხვევაში ახალ მესაკუთრეზე ვრცელდება ამ კოდექსის მე-18
მუხლის მე-11 ნაწილის „ გ “ ქვეპუნქტის, 99-ე მუხლის პირველი ნაწილის „ ტ “ ქვეპუნქტის ა
და მე-2 ნაწილის და 206-ე მუხლის პირველი ნაწილის „ ხ “ ქვეპუნქტის დებულებები.
1 8 . ამ კოდექსის 99-ე მუხლის პირველი ნაწილის „ ტ “ ქვეპუნქტით ა და ამ მუხლის მე-1 7
ნაწილით დადგენილი შეღავათები არ მოქმედებს, თუ ტურისტული ზონის მეწარმე
სუბიექტი ან ტურისტული ზონის მეწარმე სუბიექტის მიერ ინვესტიციის ფარგლებში
აშენებული სასტუმროს გასხვისების შემთხვევაში ახალი მესაკუთრე აღარ უზრუნველყოფს
სასტუმროს ფუნქციონირებას.
19. „საბაჟო კონტროლის გვერდის ავლით ან მისგან მალულად საქართველოს საბაჟო
ტერიტორიაზე შემოტანილი, კეთილსინდისიერად შეძენილი მექანიკური სატრანსპორტო
საშუალებების რეგისტრაციის წესის შესახებ“ საქართველოს კანონის მე-2 მუხლის პირველი
პუნქტით განსაზღვრული პირი თავისუფლდება ამ კოდექსის 272-ე, 289-ე და 291-ე
მუხლებით გათვალისწინებული პასუხისმგებლობისა გან, მექანიკური სატრანსპორტო
საშუალების სასაქონლო ოპერაციის გამოყენებისა და მასთან დაკავშირებული საქონლის
გაფორმების,
საქონლის
დეკლარირების,
საქონლის
გაშვების,
იმპორტის
(საბაჟო)
გადასახადის, დამატებული ღირებულების გადასახადის, აქციზის გადასახადის გადახდის,
აგრეთვე
სასაქონლო
ოპერაციის
გამოყენებასთან
დაკავშირებული
საქართველოს
კანონმდებლობით განსაზღვრული სხვა ვალდებულების შესრულებისა გან, თუ იგი „საბაჟო
კონტროლის გვერდის ავლით ან მისგან მალულად საქართველოს საბაჟო ტერიტორიაზე
შემოტანილი, კეთილსინდისიერად შეძენილი მექანიკური სატრანსპორტო საშუალებების
რეგისტრაციის წესის შესახებ“ საქართველოს კანონის ამოქმედებიდან 2012 წლის 1
იანვრამდე, საქართველოს კანონმდებლობის მოთხოვნათა დაცვით საჯარო სამართლის
იურიდიულ პირს – საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს მომსახურების სააგენტოს
წარუ დგენს სათანადო განცხადებას 2006 წლის 1 ივლისამდე კეთილსინდისიერად შეძენილი
და საბაჟო კონტროლის გვერდის ავლით ან მისგან მალულად საქართველოს საბაჟო
ტერიტორიაზე
2006 წლის 1
ივლისამდე
შემოტანილი მექანიკური სატრანსპორტო
საშუალების რეგისტრაციის შესახებ და უზრუნველყოფს ამ მექანიკური სატრანსპორტო
საშუალების რეგისტრაციას.
საქონლის
20.
მფლობელი
საქართველოს
მოქალაქე
თავისუფლდება
მექანიკური
სატრანსპორტო საშუალების იმპორტის სასაქონლო ოპერაციის გამოყენებისა და მასთან
დაკავშირებული საქონლის გაფორმების, საქონლის დეკლარირების, საქონლის გაშვების,
იმპორტის (საბაჟო) გადასახადის, დამატებული ღირებულების გადასახადის, აქციზის
გადასახადის გადახდის, აგრეთვე ამ კოდექსის 272-ე, 289-ე და 291-ე მუხლებით
გათვალისწინებული პასუხისმგებლობისა გან, თუ აღნიშნული მექანიკური სატრანსპორტო
საშუალება საქართველოს საბაჟო ტერიტორიაზე შემოტანილია 2006 წლის 1 ივლისამდე და
საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილ ვადაში არ განხორციელებულა მისი წარდგენა
და გაფორმება.
21.
პირი
თავისუფლდება
ამ
კოდექსის
272
-ე
,
289-ე
და
291-ე
მუხლებით
გათვალისწინებული პასუხისმგებლობისგან , მექანიკური სატრანსპორტო საშუალების
სასაქონლო ოპერაციის გამოყენებისა და მასთან დაკავშირებული საქონლის გაფორმების,
საქონლის დეკლარირების, საქონლის გაშვების, იმპორტის (საბაჟო) გადასახადის ,
დამატებული ღირებულების გადასახადის, აქციზის გადასახადის გადახდის, აგრეთვე
სასაქონლო ოპერაციის გამოყენებასთან დაკავშირებული საქართველოს კანონმდებლობით
განსაზღვრული სხვა ვალდებულების შესრულებისგან, თუ აღნიშნული მექანიკური
სატრანსპორტო საშუალების რეგისტრაცია საჯარო სამართლის იურიდიულ პირში −
საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს მომსახურების სააგენტოში განხორციელდა
2007−2009 წლებში.
22. ამ მუხლის მე-19, მე-20 და 21-ე ნაწილებით გათვალისწინებული პასუხისმგებლობისა გან
ან ვალდებულებების შესრულებისა გან გათავისუფლება არ ვრცელდება იმ პირებზე,
რომელთა მიმართაც სამართალდარღვევებისათვის გამოყენებული საგადასახადო სანქციები
აღსრულდა „საბაჟო კონტროლის გვერდის ავლით ან მისგან მალულად საქართველოს საბაჟო
ტერიტორიაზე შემოტანილი, კეთილსინდისიერად შეძენილი მექანიკური სატრანსპორტო
საშუალებების რეგისტრაციის წესის შესახებ“ საქართველოს კანონის ამოქმედებამდე.
23. დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრირებულ პირს უფლება აქვს, საკუთარი წარმოების
შენობა-ნაგებობებისათვის 2011 წლის 31 დეკემბრამდე შეძენილ საქონელზე/მომსახურებაზე
დღგ-ის ჩათვლა განახორციელოს არა უგვიანეს იმ საანგარიშო პერიოდისა, როდესაც ხდება
ამ შენობა-ნაგებობების ექსპლუატაციაში მიღება. ამასთანავე, უმაღლესი საგანმანათლებლო
საქმიანობის განმახორციელებელი საწარმოსთვის 2011 წლის 1 იანვრამდე პრივატიზების
წესით შეძენილი შენობა-ნაგებობის ამავე საქმიანობისათვის გამოყენების (ექსპლუატაციაში
მიღების) შემთხვევაში დასაბეგრი ოპერაციის თანხა მცირდება შესაბამისი ქონების (შენობანაგებობის) პრივატიზების წესით შეძენისას ბიუჯეტში გადახდილი თანხით.
24. 2016 წლის 1 იანვრამდე ფიზიკური პირი , რომელიც ახორციელებს „ ეკონომიკური
საქმიანობის სახეების საქართველოს ეროვნული კლასიფიკატორის “ 55.2 კოდით
გათვალისწინებულ საქმიანობას , კერძოდ , მის საკუთრებაში არსებული საცხოვრებელი
ადგილის მოკლე ვადით გაცემას , საგადასახადო ორგანოსთვის მიმართვის შემთხვევაში
იბეგრება ფიქსირებული საშემოსავლო გადასახადით , თუ იგი ნებაყოფლობით არ არის
რეგისტრირებული დღგ - ის გადამხდელად ან ამ საქმიანობის ნაწილში ნებისმიერი უწყვეტი
12 კალენდარული თვის განმავლობაში მის მიერ განხორციელებული ოპერაციების საერთო
თანხა არ აღემატება 100 000 ლარს .
25. ამ მუხლის 24 - ე ნაწილით გათვალისწინებული საქმიანობის ნაწილში ფიზიკური
პირისთვის საშემოსავლო გადასახადით დაბეგვრის ობიექტად განიხილება მოკლე ვადით
გაცემისათვის განკუთვნილი საცხოვრებელი ადგილის ფართობი.
26. ფიქსირებული საშემოსავლო გადასახადის განაკვეთი განისაზღვრება დაბეგვრის
ობიექტის (ოთახის) მიხედვით და შეადგენს კალენდარულ თვეში 10 ლარს 1 კვადრატულ
მეტრზე.
საქართველოს
ადგილმდებარეობის
მთავრობა
ან/და
უფლებამოსილია,
სეზონურობის
დაბეგვრის
გათვალისწინებით,
ობიექტის
ადგილობრივი
თვითმმართველობის ორგანოს შუამდგომლობის საფუძველზე შეამციროს ან/და გაზარდოს
ფიქსირებული საშემოსავლო გადასახადის განაკვეთი.
27. ფიქსირებული საშემოსავლო გადასახადი დაბეგვრის ობიექტის მიხედვით გადაიხდება:
ა) 1 იანვრიდან 31 მარტის ჩათვლით პერიოდზე – არაუგვიანეს 15 აპრილისა;
ბ) 1 აპრილიდან 30 ივნისის ჩათვლით პერიოდზე – არაუგვიანეს 15 ივლისისა;
გ) 1 ივლისიდან 30 სექტემბრის ჩათვლით პერიოდზე – არაუგვიანეს 5 ოქტომბრისა;
დ) 1 ოქტომბრიდან 31 დეკემბრის ჩათვლით პერიოდზე – არაუგვიანეს 15 იანვრისა.
შენიშვნა: ამასთანავე, დარიცხული ფიქსირებული საშემოსავლო გადასახადი შემდგომ
გადაანგარიშებას არ ექვემდებარება.
28. ფიქსირებულ საშემოსავლო გადასახადზე გადასვლა ხორციელდება გადასახადის
გადამხდელის
მიმართვის
საფუძველზე.
ფიქსირებული
საშემოსავლო
გადასახადით
დაბეგვრის პერიოდი შეიძლება მოიცავდეს როგორც სრულ კალენდარულ წელს, ი სე ერთ ან
მეტ კალენდარულ თვეს, რომელიც შესაძლ ებელია არ იყოს უწყვეტი.
29. ფიქსირებული საშემოსავლო გადასახადით დაბეგვრის პერიოდში:
ა) ფიზიკური პირის მიერ საცხოვრებელი ადგილის მოკლე ვადით გაცემასთან დაკავშირებით
დაქირავებული
პირი
თავისუფლდება
საცხოვრებელი
ადგილის
მოკლე
საშემოსავლო
ვადით
გამცემი
გადასახადისაგან,
პირი
–
შესაბამისად,
საგადასახადო
აგენტის
ვალდებულებისაგან;
ბ) ფიქსირებული საშემოსავლო გადასახადის ნაწილში საშემოსავლო გადასახადზე ამ
კოდექსით დადგენილი საგადასახადო შეღავათები არ გაითვალისწინება;
გ) ფიზიკური პირი თავისუფლდება საკონტროლო-სალარო აპარატის
ვალდებულებისა გან.
გამოყენების
30. თუ ფიქსირებული საშემოსავლო გადასახადით დაბეგვრის პერიოდში ამ მუხლის 24- ე
ნაწი ლით გათვალისწინებული ფიქსირებული საშემოსავლო გადასახადით დაბეგვრის
ობიექტი გაცემულია იჯარით და მოიჯარე ამ ქონება ს იმავე სახის საქმიანობაში ი ყენებს:
ა) მოიჯარე საცხოვრებელი ადგილის მოკლე ვადით გაცემით მიღებული შემოსავლის
მიხედვით გათავისუფლებულია მოგების/საშემოსავლო გადასახადისაგან;
ბ) მოიჯარის მიერ საცხოვრებელი ადგილის მოკლე ვადით გაცემასთან დაკავშირებით
დაქირავებული
პირი
თავისუფლდება
საშემოსავლო
გადასახადისაგან,
შესაბამისად,
მოიჯარე – საგადასახადო აგენტის ვალდებულებისაგან;
გ) მოიჯარე საქმიანობის ამ ნაწილში თავისუფლდება საკონტროლო-სალარო აპარატის
გამოყენების ვალდებულებისა გან.
31. ფიქსირებულ საშემოსავლო გადასახადზე გადასვლისა და საგადასახადო ანგარიშგების
წესს განსაზღვრავს საქართველოს ფინანსთა მინისტრი.
32. დღგ-ით დასაბეგრ ოპერაციად არ განიხილება ფიქსირებული საშემოსავლო გადასახადით
დაბეგვრის პერიოდში ფიზიკური პირის მიერ საცხოვრებელი ადგილის მოკლე ვადით
გაცემა.
33. ფიზიკურ
პირებს
2011
წლის
1
იანვრიდან
ამ
კოდექსის
203-ე
მუხლით
გათვალისწინებული დაბეგვრის ობიექტის მიხედვით 2007 წლის ქონების გადასახადის
დეკლარაციის
წარდგენის
ვადის
დარღვევისათვის
ამავე
კოდექსის
274-ე
მუხლით გათვალისწინებული ჯარიმა არ ეკისრებათ.
3 4 . 2011 წლისათვის ქონების გადასახადისაგან სრულად თავისუფლდე ბა მრავალბინიან
სახლში მცხოვრები ფიზიკური პირის თანასაკუთრებაში არსებული ფართობის
პროპორციულად განსაზღვრული დაბეგვრის ობიექტი (მიწის ნაკვეთი) .
35. 2010 წლის 1 იანვრამდე ლიზინგით გაცემულ ამორტიზაციას დაქვემდებარებულ
ძირითად საშუალებებზე მოგებისა და ქონების გადასახადების მიზნებისათვის ვრცელდება
2010 წლის 1 იანვრამდე მოქმედი საქართველოს საგადასახადო კოდექსის ნორმები.
3 6 . გადასახადის გადამხდელის მიერ თანხის გადახდის დამადასტურებელი №1 ფორმის
ქვითრის საგადასახადო ორგანოში წარდგენის შემთხვევაში საგადასახადო ორგანო
უფლებამოსილია გადასახადის გადამხდელს საგადასახადო ვალდებულება შესრულებულად
ჩაუთვალოს შესაბამისი თანხის ნაწილში.
37. ამ კოდექსის 252-ე მუხლის მოთხოვნათა გაუთვალისწინებლად, საქართველოს ფინანსთა
მინისტრის მიერ დადგენილი წესით ჩამოწერას ექვემდებარება:
ა) 2005 წლის 1 იანვრამდე წარმოშობილი და ამ ქვეპუნქტის ამოქმედებამდე გადაუხდელი
აღიარებული საგადასახადო დავალიანება და მასზე დარიცხული საურავი, თუ პირს 2005
წლის 1 იანვრის შემდგომი პერიოდისათვის (თანხის ჩამოწერამდე) საგადასახადო ორგანოში
არ
წარუდგენია
საგადასახადო
დეკლარაცია/გაანგარიშება
(გარდა
პირის
ქონების
გადასახადის დეკლარაციისა/გაანგარიშებისა) ან საგადასახადო ორგანოში წარდგენილი
საგადასახადო
დეკლარაციის/გაანგარიშების
(გარდა
პირის
ქონების
გადასახადის
დეკლარაციისა/გაანგარიშებისა) საფუძველზე გადასახდელად დასარიცხი გადასახადის
თანხა ნულის ტოლია (გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც წარდგენილი საგადასახადო
დეკლარაციით/გაანგარიშებით ერთობლივი შემოსავლის თანხა ნულზე მეტია ან/და
ჩასათვლელი თანხა აღემატება დარიცხულ თანხას);
ბ) 2009 წლის 1 იანვრამდე წარმოშობილ აღიარებულ საგადასახადო დავალიანებაზე
დარიცხული საურავი და 2009 წლის 1 იანვრამდე დარიცხული აღიარებული ჯარიმა, თუ
გადახდილია
2009
წლის
1
იანვრისათვის
არსებული
აღიარებული
საგადასახადო
დავალიანება – გადასახადის თანხის ნაწილში და პირს 2009 წლის 1 იანვრის შემდგომი
პერიოდისათვის
(თანხის
ჩამოწერამდე)
საგადასახადო
დეკლარაცია/გაანგარიშება
საგადასახადო
(გარდა
ორგანოში
პირის
არ
ქონების
წარუდგენია
გადასახადის
დეკლარაციისა/გაანგარიშებისა) ან საგადასახადო ორგანოში წარდგენილი საგადასახადო
დეკლარაციის/გაანგარიშების
(გარდა
პირის
ქონების
გადასახადის
დეკლარაციისა/გაანგარიშებისა) საფუძველზე გადასახდელად დასარიცხი გადასახადის
თანხა ნულის ტოლია (გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც წარდგენილი საგადასახადო
დეკლარაციით/გაანგარიშებით ერთობლივი შემოსავლის თანხა ნულზე მეტია ან/და
ჩასათვლელი თანხა აღემატება დარიცხულ თანხას);
გ) ამ კოდექსის 281-ე მუხლის და 2011 წლის 1 იანვრამდე მოქმედი საქართველოს
საგადასახადო კოდექსის 139-ე მუხლის საფუძველზე ფიზიკური პირისათვის 2013 წლის 1
იანვრამდე დაკისრებული/დარიცხული და ამ ქვეპუნქტის ამოქმედებამდე გადაუხდელი
ჯარიმა.
38. 2008 წლის 1 იანვრამდე დარიცხული და გაუცემელი ხელფასები იბეგრება საშემოსავლო
გადასახადის 1 2 -პროცენტ იანი განაკვეთით .
39. (ამოღებულია - 22.06.2012, №6547).
40. 2005 წლის 1 იანვრიდან 2009 წლის 1 იანვრამდე პერიოდის მიხედვით დღგ-ის
გადამხდელად
რეგისტრირებული
პირის
მიერ
საქონლის/მომსახურების
მიმღების
მოთხოვნისას მასზე საგადასახადო ანგარიშ-ფაქტურის გამოწერისთვის დადგენილი ვადის
(დასაბეგრი ოპერაციის განხორციელებიდან არა უგვიანეს მეორე დღისა) დარღვევით
გამოწერილი და წარდგენილი საგადასახადო ანგარიშ-ფაქტურებით მიღებული დღგ-ის
ჩათვლები გაუქმებას არ ექვემდებარება. ამ ნაწილის მოქმედება არ ვრცელდება 2010 წლის 1
იანვრამდე გაუქმებულ დღგ-ის ჩათვლებზე, მათ შორის, ჩათვლებზე, რომლებზედაც
მიმდინარეობს საგადასახადო დავა.
41. 2005 წლის 1 იანვრის შემდგომი საგადასახადო პერიოდის/ პერიოდების საგადასახადო
შემოწმებისას თავდებობისა და სერვიტუტის მიმართ დაბეგვრის რეჟიმი განისაზღვრება ამ
კოდექსის 82-ე მუხლის პირველი ნაწილის „ხ“ ქვეპუნქტის, 99-ე მუხლის პირველი ნაწილის
„ყ“ ქვეპუნქტისა და 168-ე მუხლის მე-2
ნაწილის „ო“ ქვეპუნქტის მოთხოვნების
გათვალისწინებით. ამ ნაწილის მოქმედება არ ვრცელდება ამავე ნაწილის ამოქმედებამდე
დასრულებული
საგადასახადო
შემოწმების
მიხედვით
დარიცხულ
და
აღიარებულ
საგადასახადო ვალდებულებაზე.
42.
2012
წლის 1
იანვრიდან
ბაზრობის ორგანიზება (გარდა სასოფლო-სამეურნეო
პროდუქციით ვაჭრობის ორგანიზებისა) დასაშვებია მხოლოდ სსზ-ის სტატუსის მქონე პირის
მიერ, ხოლო პირი, რომელიც ბაზრობის ორგანიზებას ახორციელებდა 2012 წლის 1
იანვრამდე, ვალდებულია მიიღოს სსზ-ის სტატუსი და 2017 წლის 1 იანვრიდან ვაჭრობის
ორგანიზება
(გარდა
სასოფლო-სამეურნეო
პროდუქციით
ვაჭრობის
ორგანიზებისა)
განახორციელოს ამ კოდექსის 26-ე მუხლის შესაბამისად. აღნიშნული ვადის (2017 წლის 1
იანვარი) გაგრძელება შესაძლებელია საქართველოს მთავრობის გადაწყვეტილებით.
43. (ამოღებულია – 20.12.2012, №118).
44. ამ კოდექსის 153-ე მუხლის 31 ნაწილის, 168-ე მუხლის მე-4 ნაწილის „გ1“ და „გ2“
ქვეპუნქტებისა და 205-ე მუხლის მე-13 ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტის მოქმედება გავრცელდეს
2011 წლის 1 იანვრიდან წარმოშობილ სამართლებრივ ურთიერთობებზე, ამ კოდექსის 99-ე
მუხლის პირველი ნაწილის „ღ“ ქვეპუნქტისა და 206-ე მუხლის პირველი ნაწილის „ჰ“
ქვეპუნქტის მოქმედება გავრცელდეს 2005 წლის 1 იანვრიდან წარმოშობილ სამართლებრივ
ურთიერთობებზე, ხოლო ამავე კოდექსის 105-ე მუხლის მე-5 ნაწილის მოქმედება
გავრცელდეს 2006 წლის 1 იანვრიდან წარმოშობილ სამართლებრივ ურთიერთობებზე.
45. ამ კოდექსის 252-ე მუხლის მოთხოვნათა გაუთვალისწინებლად, შემოსავლების
სამსახური უფლებამოსილია საქართველოს ფინანსთა მინისტრის მიერ დადგენილი წესით
ჩამოწეროს საგადასახადო დავალიანება, მასზე დარიცხული საურავი და ჯარიმა, თუ იგი
საქართველოს საგადასახადო კანონმდებლობით არ ითვლება აღიარებულად, აღნიშნული
დავალიანების თანხის დარიცხვასთან დაკავშირებით გადამხდელისათვის არ ყოფილა
წარდგენილი საგადასახადო ორგანოს შეტყობინება/საგადასახადო მოთხოვნა და გასულია
მისი წარდგენის 6-წლიანი ხანდაზმულობის ვადა.
46. 2005 წლის 1 იანვრიდან 2006 წლის 1 ივნისამდე საგადასახადო პერიოდის (პერიოდების)
საგადასახადო შემოწმებისას საერთაშორისო გადაზიდვების და მათთან დაკავშირებული
(მათ შორის, საექსპედიტორო) მომსახურების მიმართ დაბეგვრის რეჟიმი განისაზღვრება
საქართველოს საგადასახადო კოდექსში (საქართველოს საკანონმდებლო მაცნე, №41,
30.12.2004, მუხ. 200) 2006 წლის 28 აპრილის №2955 კანონით (საქართველოს საკანონმდებლო
მაცნე, №11, 01.05.2006, მუხ. 84) განხორციელებული ცვლილებების გათვალისწინებით. ამ
ნაწილის მოქმედება არ ვრცელდება ამავე ნაწილის ამოქმედებამდე დასრულებული
საგადასახადო შემოწმების მიხედვით დარიცხულ და აღიარებულ საგადასახადო
ვალდებულებაზე.
47. ამ კოდექსის 122-ე მუხლით განსაზღვრული ზარალის გადატანის 10-წლიანი ვადის
მოქმედება ვრცელდება 2010 წელს და მის შემდგომ წლებში წარმოქმნილ ზარალზე.
48. ამ კოდექსის 142-ე მუხლის მე-4 ნაწილის მოქმედება არ ვრცელდება 2011 წლის 1
იანვრამდე დარიცხულ და გადაუხდელ თანხებზე.
49 . 2006 წლის 1 იანვრის შემდგომი საგადასახადო პერიოდის/პერიოდების საგადასახადო
შემოწმებისას ხელშეკრულებით გათვალისწინებული პირგასამტეხლოსა და სხვა ჯარიმების
სახით მიღებული/მისაღები შემოსავლების მიმართ დაბეგვრის რეჟიმი განისაზღვრება ამ
კოდექსის 136-ე მუხლის მე-13 ნაწილის გათვალისწინებით. ამ ნაწილის მოქმედება არ
ვრცელდება ამავე ნაწილის ამოქმედებამდე დასრულებული საგადასახადო შემოწმების
მიხედვით დარიცხულ და აღიარებულ საგადასახადო ვალდებულებაზე.
50 . ამ კოდექსის 252-ე მუხლის მოთხოვნათა გაუთვალისწინებლად, საქართველოს ფინანსთა
მინისტრის მიერ დადგენილი წესით ჩამოწერას ექვემდებარება:
ა)
„ოკუპირებული
ტერიტორიების
შესახებ“
საქართველოს
კანონით
დადგენილ ტერიტორიებზე არსებული ქონების მიხედვით დარიცხული და გადაუხდელი
ქონების გადასახადი, მასზე დარიცხული საურავი და ჯარიმა;
ბ) პირის მფლობელობაში/საკუთრებაში არსებული მიწის მიხედვით დარიცხული და
გადაუხდელი ქონების გადასახადი, მასზე დარიცხული საურავი და ჯარიმა, თუ მიწა
მდებარეობს
„ოკუპირებული
ტერიტორიების
შესახებ“
საქართველოს
კანონით
დადგენილი ტერიტორიების მიმდებარედ, რის გამოც პირი ვერ სარგებლობს მოცემული
მიწის ნაკვეთით, რაც დასტურდება ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოს მიერ
გაცემული ცნობით;
გ) პირის მფლობელობაში/საკუთრებაში არსებული ქონების და მასზე დამაგრებული მიწის
მიხედვით დარიცხული თუ გადაუხდელი ქონების გადასახადი, მასზე დარიცხული საურავი
და ჯარიმა, თუ იგი ამ ქონებით ვერ სარგებლობს იძულებით გადაადგილებულ პირთა −
დევნილთა მიერ საცხოვრებლად გამოყენების გამო და ეს ქონება რეგისტრირებულია,
როგორც დევნილთა კომპაქტურად (ორგანიზებულად) განსახლების ობიექტი, რაც
დასტურდება
საქართველოს
ოკუპირებული
ტერიტორიებიდან
იძულებით
გადაადგილებულ პირთა, განსახლებისა და ლტოლვილთა სამინისტროს მიერ გაცემული
ცნობით.
51 . სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაწილში ქონების გადასახადის
დეკლარირების ვალდებულების 2014 წლის 1 იანვრამდე შესრულების შემთხვევაში
ფიზიკური პირი თავისუფლდება ამ კოდექსით დადგენილი შესაბამისი ჯარიმისაგან.
52 . უფლებამოსილი ორგანოს მიერ დანაკარგის მაქსიმალური ზღვრული ოდენობის
დადგენამდე
არსებული
საგადასახადო
პერიოდის/
პერიოდების
საგადასახადო
შემოწმებისას:
ა) უფლებამოსილი ორგანოს მიერ დადგენილი დანაკარგის ნორმა გამოიყენება მხოლოდ იმ
შემთხვევაში,
თუ
გადასახადის
გადამხდელი
აღნიშნულ
საგადასახადო
პერიოდში/
პერიოდებში დანაკარგის ნორმას იყენებდა უფლებამოსილი ორგანოს მიერ დადგენილზე
მეტი ოდენობით;
ბ) თუ გადასახადის გადამხდელი აღნიშნულ საგადასახადო პერიოდში დანაკარგის ნორმას
იყენებდა უფლებამოსილი ორგანოს მიერ დადგენილი ან დადგენილზე ნაკლები ოდენობით,
გამოყენებული დანაკარგის ნორმის ფარგლებში არსებული ნაკლებობა დანაკლისად არ
ჩაითვლება;
გ) არ გაითვალისწინება უფლებამოსილი ორგანოს მიერ დანაკარგის ნორმის დადგენის
შემდეგ გადასახადის გადამხდელის მიერ დანაკარგის მაქსიმალური ზღვრული ოდენობის
გამოყენებასთან
დაკავშირებით
საგადასახადო
ვალდებულების
დაზუსტება,
თუ
გადასახადის გადამხდელი დანაკარგის ნორმად იყენებდა უფლებამოსილი ორგანოს მიერ
დანაკარგის დადგენილზე ნაკლებ ოდენობას ან საერთოდ არ იყენებდა მას.
53 . ამ მუხლის 52 -ე ნაწილის მოქმედება არ ვრცელდება ი მავე ნაწილის ამოქმედებამდე
დასრულებული
საგადასახადო
შემოწმების
საგადასახადო ვალდებულებაზე.
54. „სასიცოცხლო სამოქალაქო
ხელშეწყობის
შესახებ“
2007
მიხედვით
დანიშნულების
წლის
30
დარიცხულ
ტრანსპორტით
ოქტომბრის
ქ.
და
აღიარებულ
საზღვრის
ბრიუსელში
კვეთის
ხელმოწერილი
მემორანდუმით გათვალისწინებული სწავლების (წვრთნების) მიზნებისათვის შემოტანილი
საქონელი გათავისუფლებულია იმპორტის გადასახდელებისაგან.
55.
„ოლიმპიური
მოძრაობის
ხელშეწყობის
შესახებ“
საქართველოს
კანონით
გათვალისწინებული ინვესტორისა და კონტრაქტორის საგადასახადო ვალდებულებები,
შეღავათები და შეზღუდვები განისაზღვრება ამ კოდექსით და „ოლიმპიური მოძრაობის
ხელშეწყობის შესახებ“ საქართველოს კანონით.
56.
„ოლიმპიური
მოძრაობის
გათვალისწინებულ
ხელშეწყობის
შემთხვევებში
შესახებ“
საქართველოს
ადგილობრივი
კანონით
თვითმმართველობის
წარმომადგენლობითი ორგანო თავისი კომპეტენციის ფარგლებში უფლებამოსილია ამ
კოდექსით დაწესებული ადგილობრივი გადასახადის განსხვავებული განაკვეთი შემოიღოს
თვითმმართველი
ერთეულის
ტერიტორიის
ნაწილში,
საქართველოს
მთავრობის
დადგენილებით განსაზღვრული ზღვრული განაკვეთების ფარგლებში.
57. ამ კოდექსის 82-ე მუხლის პირველი ნაწილის „ჰ“ და „ჰ1 “ ქვეპუნქტების, 99-ე მუხლის
პირველი ნაწილის „ც“ ქვეპუნქტის, 153-ე მუხლის 5
1
ნაწილის, 156-ე მუხლის „ზ“
ქვეპუნქტის, 159-ე მუხლის პირველი ნაწილის „დ“ ქვეპუნქტის და მე-3 ნაწილის „დ“
ქვეპუნქტის, 171-ე მუხლის 1 1 ნაწილის, 176 1 მუხლის მე-2 ნაწილის, 205-ე მუხლის
10 1 ნაწილის, 206-ე მუხლის პირველი ნაწილის „ჰ4 “ ქვეპუნქტისა და 272-ე მუხლის
3 1 ნაწილის მოქმედება არ ვრცელდება იმ პირებზე, რომლებიც „ელექტროენერგეტიკისა და
ბუნებრივი
გაზის
შესახებ“
საქართველოს
კანონის
შესაბამისად
ახორციელებენ
ელექტროენერგიის განაწილების საქმიანობას.
58. ფიზიკური პირისათვის (გარდა შემოსავლების მიღების მომენტში დღგ-ის გადამხდელად
რეგისტრირებული ფიზიკური პირისა) ან არარეზიდენტი საწარმოსათვის (გარდა იმ
შემთხვევისა,
როდესაც
შესაბამისი
შემოსავალი
მიეკუთვნება
საქართველოში
არარეზიდენტის მუდმივ დაწესებულებას):
ა) 2012 წლის ბოლომდე აუნაზღაურებელი პროცენტები, რომლებიც ხარჯის სახით
გამოქვითულია 2006 წლის საგადასახადო პერიოდში, საგადასახადო მიზნებისათვის
ითვლება 2012 წლის ბოლოს ანაზღაურებულად;
ბ) 2012 წლის ბოლომდე აუნაზღაურებელი პროცენტები, რომლებიც ხარჯის სახით
გამოქვითულია 2007 წლის საგადასახადო პერიოდში, საგადასახადო მიზნებისათვის
ითვლება 2013 წლის 1 ივლისამდე ანაზღაურებულად;
გ) 2013 წლის ბოლომდე აუნაზღაურებელი პროცენტები, რომლებიც ხარჯის სახით
გამოქვითულია 2008 წლის საგადასახადო პერიოდში, საგადასახადო მიზნებისათვის
ითვლება 2013 წლის ბოლოს ანაზღაურებულად;
დ) 2014 წლის ბოლომდე აუნაზღაურებელი პროცენტები, რომლებიც ხარჯის სახით
გამოქვითულია 2009 წლის საგადასახადო პერიოდში, საგადასახადო მიზნებისათვის
ითვლება 2014 წლის ბოლოს ანაზღაურებულად;
ე) 2015 წლის ბოლომდე აუნაზღაურებელი პროცენტები, რომლებიც ხარჯის სახით
გამოქვითულია 2010 წლის საგადასახადო პერიოდში, საგადასახადო მიზნებისათვის
ითვლება 2015 წლის ბოლოს ანაზღაურებულად.
59. ამ მუხლის 58-ე ნაწილით გათვალისწინებულ შემთხვევაში პირს ეკისრება საგადასახადო
აგენტისა და შესაბამისი თანხის 5%-იანი განაკვეთით დაბეგვრის ვალდებულებები, ხოლო
შემდგომ პერიოდში ფაქტობრივად ანაზღაურების შემთხვევაში შესაბამისი შემოსავალი
გადახდის წყაროსთან არ დაიბეგრება.
60. ამ კოდექსის 123-ე მუხლის დებულებები არ ვრცელდება 2016 წლის 1 იანვრამდე
წარმოშობილ სამართლებრივ ურთიერთობებზე. (გავრცელდეს 2013 წლის 1 იანვრიდან
წარმოშობილ სამართლებრივ ურთიერთობებზე)
61. ამ კოდექსის 272-ე მუხლის მე-4 ნაწილით განსაზღვრული
საურავი − 0,06 პროცენტი −
გადასახადის გადაუხდელ თანხას დაერიცხება 2013 წლის 1 იანვრიდან და გადასახადის
გადაუხდელობისათვის საურავის ოდენობის განსაზღვრისას ამავე კოდექსის 269-ე მუხლის
მე-2 და 21 ნაწილების დებულებები არ გამოიყენება.
62. ამ კოდექსის მე-4 მუხლის პირველი, მე-3, მე-5, მე-8 და მე-9 ნაწილებით განსაზღვრული
ხანდაზმულობის ვადაა:
ა) 2015 წლის 1 იანვრიდან 2016 წლის 1 იანვრამდე პერიოდში − 5 წელი;
ბ) 2016 წლის 1 იანვრიდან 2017 წლის 1 იანვრამდე პერიოდში − 4 წელი.
63. ამ კოდექსის 173-ე მუხლის მე-2 ნაწილის „თ“ ქვეპუნქტის საფუძველზე დღგ-ის ჩათვლის
უფლების გამოყენება შესაძლებელია, თუ საქონლის იმპორტთან ან/და საქონლის დროებით
შემოტანასთან
დაკავშირებით
დღგ-ის
დარიცხვის
შესახებ
საგადასახადო
ორგანოს
გადაწყვეტილება მიღებულია აღნიშნული ქვეპუნქტის ამოქმედების შემდეგ.
64. საგადასახადო შეთანხმება, რომელიც გაფორმებულია 2013 წლის 31 დეკემბრამდე
მიღებული გადაწყვეტილების საფუძველზე, ინარჩუნებს იურიდიულ ძალას და მასზე
ვრცელდება შესაბამისი გადაწყვეტილების მიღების მომენტში მოქმედი საქართველოს
საგადასახადო კოდექსის XLI თავის დებულებები.
65. „ეროვნული კინემატოგრაფიის სახელმწიფო მხარდაჭერის შესახებ“ საქართველოს
კანონის მე-10 მუხლის შესაბამისად სახელმწიფო დაფინანსების ფარგლებში გადახდილი
თანხის შემოსავლად აღიარება ხორციელდება ეროვნული ფილმის ექსპლუატაციაში მიღების
მომენტში, მაგრამ არაუგვიანეს ფილმის დასრულების შესახებ აქტის შედგენის და
დაფინანსების მიზნობრივი ხარჯვის დადასტურების მომენტისა.
66. პირი „ეროვნული კინემატოგრაფიის სახელმწიფო მხარდაჭერის შესახებ“ საქართველოს
კანონის თანახმად სახელმწიფო დაფინანსების მხარდაჭერით წარმოებულ ეროვნულ ფილმს
აღრიცხავს, როგორც არამატერიალურ აქტივს. მას უფლება აქვს, ფილმის ექსპლუატაციაში
მიღების მომენტიდან სრულად გამოქვითოს არამატერიალურ აქტივზე საამორტიზაციო
ანარიცხები.
67. პირი, რომელიც „ეროვნული კინემატოგრაფიის სახელმწიფო მხარდაჭერის შესახებ“
საქართველოს კანონის თანახმად სახელმწიფო დაფინანსების მხარდაჭერით აწარმოებს
ეროვნულ ფილმს, ვალდებულია:
ა) არამატერიალურ აქტივზე საამორტიზაციო ანარიცხების გამოქვითვის ნორმა შეარჩიოს იმ
საგადასახადო წელს, როდესაც აქტივი ექსპლუატაციაში შევიდა, და არ შეცვალოს არჩეული
გამოქვითვის ნორმა მოცემულ აქტივზე მისი ექსპლუატაციაში შესვლის საგადასახადო წლის
შემდგომი პერიოდებისთვის;
ბ) საამორტიზაციო ანარიცხების სრულად გამოქვითვის შემთხვევაში იგივე მეთოდი
გამოიყენოს შემდგომ წარმოებული ყველა ეროვნული ფილმის მიმართ, თუმცა მას უფლება
აქვს, არჩეული საამორტიზაციო ანარიცხების სრულად გამოქვითვის ნორმა შეცვალოს მისი
არჩევიდან 5 წლის შემდეგ.
68. ევროპული ფეხბურთის ასოციაციების კავშირის (შემდგომ – უეფა) 2015 წლის
სუპერთასის და მასთან დაკავშირებული ღონისძიებების ფარგლებში:
ა) უეფას ან/და მისი ფილიალის მიერ მიღებული შემოსავალი თავისუფლდება მოგების
გადასახადისაგან;
ბ) უეფას ან/და მისი ფილიალის მიერ საქონლის მიწოდება ან/და მომსახურების გაწევა
თავისუფლდება ჩათვლის უფლებით დღგ-ისაგან;
გ) უეფას ან/და მისი ფილიალის მიერ საქონლის იმპორტისას არ გადაიხდევინება იმპორტის
გადასახდელები;
დ) უეფა ან/და მისი ფილიალი საქართველოში გამოყენებულ ქონებაზე თავისუფლდება
ქონების გადასახადისაგან.
69. დანიშნული პირის მიერ უეფას 2015 წლის სუპერთასის და მასთან დაკავშირებული
ღონისძიებების ფარგლებში მიღებული შემოსავალი თავისუფლდება საშემოსავლო/მოგების
გადასახადისაგან.
შენიშვნა: დანიშნული პირი არის უეფას ან მისი ფილიალის მიერ დანიშნული ნებისმიერი
არარეზიდენტი პირი, მათ შორის, კლუბის თანამშრომელი (მაგალითად, მოთამაშე,
მწვრთნელი და სხვა), უეფას ან მისი ფილიალის თანამშრომელი.
70. უეფას ან/და მის ფილიალს უეფას 2015 წლის სუპერთასის და მასთან დაკავშირებული
ღონისძიებების ფარგლებში არ წარმოეშობა ამ კოდექსის 154-ე მუხლით გათვალისწინებული
საგადასახადო აგენტის ვალდებულება. ამასთანავე, აღნიშნული ღონისძიებების ფარგლებში
უეფასათვის ან/და მისი ფილიალისათვის მომსახურების გაწევა არ ექვემდებარება დღგ-ით
უკუდაბეგვრას.
71. უეფას 2015 წლის სუპერთასის მატჩის ორგანიზება და ჩატარება არ წარმოშობს
საქართველოში მუდმივ დაწესებულებას.
72. დღგ-ისაგან ჩათვლის უფლებით გათავისუფლებულია:
ა) პირის მიერ უეფასთვის, მისი ფილიალისთვის ან/და დანიშნული პირისთვის იმ საქონლის
მიწოდება ან/და მომსახურების გაწევა, რომელიც პირდაპირ ან არაპირდაპირ უკავშირდება
უეფას 2015 წლის სუპერთასს და მასთან დაკავშირებულ ღონისძიებებს;
ბ) უეფას 2015 წლის სუპერთასის მატჩზე ან მასთან დაკავშირებულ ღონისძიებებზე
დასასწრები ბილეთების რეალიზაცია.
73. ამ მუხლის 68-ე–72-ე ნაწილებით გათვალისწინებული საგადასახადო შეღავათებით
სარგებლობის წესს განსაზღვრავს საქართველოს ფინანსთა მინისტრი.
74. ამ კოდექსის 106-ე მუხლის „ა.ბ“ ქვეპუნქტის, 161-ე მუხლის პირველი ნაწილის „ბ“
ქვეპუნქტისა და 174-ე მუხლის მე-2 ნაწილის „ა.დ“ ქვეპუნქტის მოქმედება ვრცელდება 2011
წლის 1 იანვრიდან წარმოშობილ სამართლებრივ ურთიერთობებზე.
75. ამ კოდექსის 82-ე მუხლის პირველი ნაწილის „ბ1“ და „ბ2“ ქვეპუნქტებისა და 202-ე
მუხლის მე-7 ნაწილის „ა.ე“ ქვეპუნქტის მოქმედება ვრცელდება 2014 წლის 1 იანვრიდან
წარმოშობილ სამართლებრივ ურთიერთობებზე.
76. ფიზიკურ პირს, რომლის ერთობლივი შემოსავალი, საგადასახადო ორგანოსათვის
წარდგენილი ინფორმაციის მიხედვით, 2013 ან 2014 კალენდარული წლის განმავლობაში არ
აღემატება 6000 ლარს, უფლება აქვს, შესაბამისი კალენდარული წლის მიხედვით ხელფასის
სახით მიღებული დასაბეგრი შემოსავლიდან გამოქვითოს დაუბეგრავი მინიმუმი − 1800
ლარი. ამ ნაწილის მიზნებისათვის დასაბეგრ შემოსავალში არ გაითვალისწინება ამ კოდექსის
საფუძველზე საშემოსავლო გადასახადით დაბეგვრისაგან განთავისუფლებული შემოსავალი.
77. დაქირავებულს უფლება აქვს, 2013 და 2014 კალენდარული წლების მიხედვით გადახდის
წყაროსთან დაკავებული საშემოსავლო გადასახადის გადაანგარიშებისა და სათანადო თანხის
დაბრუნების მიზნით დაუბეგრავი მინიმუმის გამოქვითვის შესახებ დეკლარაცია (მათ
შორის, დაზუსტებული დეკლარაცია) საგადასახადო ორგანოს წარუდგინოს შესაბამისი
საანგარიშო წლის დასრულებიდან 3 თვის შემდეგ, მაგრამ არაუგვიანეს 2015 წლის 30
სექტემბრისა. ფიზიკური პირის მიერ მიღებული დასაბეგრი შემოსავლიდან დაუბეგრავი
მინიმუმის
გამოქვითვისა
და
შესაბამისი
თანხის
დაბრუნების
წესს
განსაზღვრავს
საქართველოს ფინანსთა მინისტრი.
78. დამქირავებლის მიერ საგადასახადო ორგანოსათვის საანგარიშო თვის მიხედვით
განაცემებისა და დაკავებული გადასახადის შესახებ ინფორმაციის წარუდგენლობისას,
დაგვიანებით წარდგენისას ან/და არასწორად წარდგენისას დაუბეგრავი მინიმუმის
ფარგლებში თანხის ზედმეტად დაბრუნების ან/და საგადასახადო ვალდებულების ანგარიშში
ზედმეტად
ჩათვლის
შემთხვევაში
დაქირავებულს
ზედმეტად
დაბრუნებულ
ან/და
საგადასახადო ვალდებულების ანგარიშში ზედმეტად ჩათვლილ თანხაზე საგადასახადო
ვალდებულება არ დაეკისრება. (78- ე ნაწილის მოქმედება ვრცელდება 26.12.2014, №3015
კანონის ამოქმედებამდე წარმოშობილ სამართლებრივ ურთიერთობებზე )
79. დღგ-ისაგან ჩათვლის უფლებით თავისუფლდება უძრავი ქონების მიწოდება, თუ
შესრულებულია ყველა შემდეგი პირობა:
ა) უძრავი ქონება მიწოდებულ იქნა 2015 წლის 1 იანვრიდან 2018 წლის 1 იანვრამდე
პერიოდში;
ბ) მიწოდებული უძრავი ქონება განთავსებულია 2008 წლის 8 აგვისტოსთვის ძალაში მყოფი
მშენებლობის ნებართვით გათვალისწინებულ ობიექტში ან იმ ობიექტში, რომელზედაც, 2008
წლის 8 აგვისტოს მდგომარეობით, საპროექტო დოკუმენტაცია (არქიტექტურული პროექტი)
უფლებამოსილ ორგანოსთან შეთანხმებული იყო, მშენებლობის ნებართვა კი შემდგომ გაიცა;
გ) უძრავი ქონების მიწოდების განმახორციელებელი პირი არის ამ ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტით
გათვალისწინებულ ობიექტზე გაცემული მშენებლობის ნებართვის მფლობელი (იგი
შეიძლება არ იყოს ამ ნაწილის „ბ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებული მშენებლობის
ნებართვის/საპროექტო დოკუმენტაციის (არქიტექტურული პროექტის) მფლობელი);
დ) იმ ობიექტის ექსპლუატაციაში მისაღებად, სადაც განთავსებულია მიწოდებული უძრავი
ქონება, უფლებამოსილი ორგანო ინდივიდუალურ ადმინისტრაციულ-სამართლებრივ აქტს
2018 წლის 1 იანვრამდე გამოსცემს;
ე) ობიექტი, სადაც განთავსებულია მიწოდებული უძრავი ქონება, მთლიანად ან ნაწილობრივ
საცხოვრებლადაა განკუთვნილი;
ვ) ობიექტი, სადაც განთავსებულია მიწოდებული უძრავი ქონება, ამ მუხლის 81-ე ნაწილით
გათვალისწინებულ ნუსხაშია შეტანილი.
80.
ამ
მუხლის
79-ე
ნაწილის
შესაბამისად
დღგ-ისაგან
ჩათვლის
უფლებით
გათავისუფლებული უძრავი ქონების მიწოდების განმახორციელებელი პირისათვის იმ
ობიექტთან დაკავშირებით გაწეული სამშენებლო-სამონტაჟო მომსახურება, რომელიც ამ
მუხლის 81-ე ნაწილით გათვალისწინებულ ნუსხაშია შეტანილი, გათავისუფლებულია დღგისაგან ჩათვლის უფლებით.
81. ამ მუხლის 79-ე და მე-80 ნაწილებით გათვალისწინებული შეღავათების გამოსაყენებლად
იმ ობიექტების ნუსხას, რომლებიც აკმაყოფილებს ამ მუხლის 79-ე ნაწილის „ბ“ და „ე“
ქვეპუნქტებით დადგენილ მოთხოვნებს, განსაზღვრავს მუნიციპალიტეტის აღმასრულებელი
ორგანო. (79-ე–81-ე ნაწილების მოქმედება გავრცელდეს 2015 წლის 1 იანვრიდან წარმოშობილ
სამართლებრივ ურთიერთობებზე)
დასკვნები
LECAl′ DEPARTiⅥ ENT
もδdも″てD3‑も
OFSTAFF OF
PARLIAMENT OF CEORCIA
…
δふb̀赴史
りOt …
O■ 歓γЮ択
br̲̲―
o― ・・
O NOぶゝ
00讚30
̀0さ
4aXl oめ
‐
"に
b)Dh0l3l0llb r .ct*hia.e e"enue. 4600. Kuraisi. Georgia
。o oЫ 蒟 26
cЮ ゛,2289168
,に gattep@paH● ment ge
u
--
3)hCう 0360∩
Te1 228 91 68
cm 「 に望田ep@paJぬ menl ge
J'6EE
,,-21",,.*)-n,u---" zors $.
qglbJ365
1l5C56ol3C(,oL ao)3rrmbob Oogrq l-r':3r6o60q95\'o o6ogoq)r6ob $3Loor
g$doq636oq,o ,,1-rrCJd)o3CE'ol, t r&AJJJbTQcI Jr'rqg&lU6o O3q'cq'3boU 09$r6oU 03ttbgb" '
,,brjr6,q,30q,clLrQao6obo6r0ouq'lj.)ar6orq'(}r6q38rcDr3oqallrao33q'oq'3bob
acoDbob
tsc0r6ou 0clrrbcb" Qr -tJrCr6o3cq'srL L5arqr':brbrqn 3r'4ggjl.rtso oSqtoq'cbou
aCLJbCb' L,rd$,<l,3Cq,olr 3rbcr60o 33q'oq'3bob ts9do6olr orwbrtlC" Urjutrl<r'3Cq,r'ru
36('&lOCbotr (07-2/328,22.04.2015) Ulir6o)3Jq'(,lb J>rlq'ra966oLr 696q'r636$olj
Jr6o6CbotJ
145-3 Ogbq'ol-r 6oolbo363bcn'>6 03Lrrb$oUobolr orrcrbr$o
Lr$6c,,30q'(.)t Jr6q'rac6oou )Jr6roob oU6o(rUq'ar (,cJr6orac6oar 656oboq'J
Itjrrico3gq,erl-r dorr36rnbob 0o36 Lrr3r6cr60q-o3bq'o o6o0oJ$o3ob $3Uoor $'>66oqr636oqro
jc6or33q'r'rl.i
,,l.r.rjfu69q,ob l.u6.>qgr[rb.:qpn 3oqg$btso 33q'oq'Cbob 0C6r6ol-r ts3tDb3b"' "l.rr
leao6ot O6rO.r'Jq, br0.>6orrq,qpr6q36wr.: 3oqg3jUAo 6qroq3bol-t 09$':6oU ts3l-t:fub" qr'>
,,lr$rt6orggq,oU ll6.:qrub.rbrpo 3opgjLtso 6q'oq'3boU 096>6oL ACbrbCo"
l'rCr6)d'SCqxlL
ltjr6or3Sq'rnU JrEc)ECboU J6ogj$3bolt (073r6cr60o 63q,oq,5bob tsCO56oU orobr'bC"
2/328' 22 04.2015) trr}:rlo63q'ol-r J6q'rd36$ol.r 6r96q'$36$oU 145-3 d3bq'ob
0oorbo363borr6 631-r.>bs0olnboU lt3oo)bo qrr 0o9sr663$o6oq'rp 0o186o> 3s6o6ol.r
J6(.}CCOoL b56boqtoL J6oOCQCd)oU Qr$9CAJ.
̀/
「 `\
〆
bSbO■ 郷000080し 0
bう 力hCn39Cmb
))IC:)33601
一
4601
J■ mool,o,
(│̀ヽ ヽR(I
δ050000し む003 26
a4̲2C/̲̲̲20り G)R0
ジ
Uojr6orSSq'olr J$qrrEg66.r5
bso66,>6o$r6oar qggJs6gr0g6gob gg6obtt
drE'bsO<'lb 3cng6bSor6rodgb
qrrb3gbr
bsjrdror3gq,erb 0orsg6obob 0o36 lrs3r6o60q.ogbq,o o6o6osgo3ob $gLtoor $rt60<nq.obC6oq,o ltjr6orggq,olt
3rbrn6gbob ,3t6ogjg9bob ,,b$s6or33qoU lt6.rqgrUrb4.oo 3erqggjb0o gSqoqgbob E36r6ob 031tb30",
"brj6orggq,r'rtr
oqp0o6olr66r6o"Jq, l$6r6orrq,qgr6qgCAro,r Joqggjbtso 63q,oqpbob 0Cot6ol, ts8l$bCb"
ps ,,brjrt6orggq,crU br6sqgsb$rqgo 3crqggft0o 6qloqlgbob tsggr6oU 0Sbsbgb" ltsjs6or3gqob 316o60o"
6qoqgbob tsg65s6oU orroOs$0" (07-A328,22.04.15) lt$:6orggqxdr 3r6q,s0g6$ob t6g6q,s0g6gob 145-9
Agbqob AC-2 JUbCOob,,b" #gfu6jgcnr6 tsgbsbsOoltobolt orsrnbr9cX
brjr6or3gq,rolr J,>6qrr8X6gob l-rbopag6rn ogob8.: 6r6oboq,r brj,:6or3gq,rnb 0crr.:36erbotr 0og6
br3,>6rn60q.ogbqro o6ogorgo3olr $gboor $.>t66rnq6g6oq,o l-t.:j,>6or3gq,mb 3l6rnbgbol-r J6r.rgigSaob
,,brjs6or6q,rnb l-tg.:qrrb.:bsqrcr 3cnqggjl-r0o 63q,oq,gbob 0C$r6ob 0gb,>bgb", ,,1r.:jt6or3gq,ol.r
.:p6o6ol-rg6r6opq, br0.>t6orq,qrr6qgCaror 3r.rqggjtt0o g3q,oq,3bob tggrEob tsgb.:bgb" er
,,brj,r6or3gq,rnb t-t6.>qrrbrbrqxn 3rnqggjtJtso 63q,oq,gbolr 0Cor6ob 09lrrb9b" l-rrjr6or39q,rnb 3l6rn60o"
g3q,oq,goob 0ggr6otr orrrn0ricA" Q7-2/328,22.04.15) brj.:6orpq,orb 3r6q,r0g6gob 6g5qr$g6gotr 145-9
Opbq,ol-r Ag-2 Jp6jgot-t ,,4" $gJp6jgot6 Egl.r,>0r0olrobolr br3oorbo qrr 0obr6tsg$rn6oq,rqr 0o186or
316orbJ6ogjggbot-t 6,>6boq,3ob J6r.163qg6otr qrgggbr.
Jrgo3ob690oor,
a-14\
otoro,: bgo'r,:gg6o
bogaggob r6,>qolrob pEgcrgoqrgbob gg6rnbo